Gå til innhold
Arkivverket

[#39352] Gratulere ! Digitalarkivet har idag publisert Bergens Kalvskinn .


Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

For oss uinvidde som vanligvis bare leter etter forfedre mellom furuleggene på Østlandet: Hva inneholder egentlig 'Bergens Kalvskinn' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Her er det som Ole-Jørgen Johannessen sjølv skriv om Bergens kalvskinn på Menota sine heimesider....Bergens kalvskinn er en jordebok over geistlig gods i Bergen bispedømme rundt 1350. Håndskriftet har signaturen AM 329a fol og ligger nå i Riksarkivet i Oslo....Sjå elles lenke her: Lenke der ein kan lesa om :innhold, tilblivelse, omfang og kildeverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Wilhelmsen

Leif Magne - jeg har litt språkpirkeri: I temaet har du skrevet 'Gratulere!...osv., men i teksten har du 'gratulerer' SOM ER DET KORREKTE. Beklager, men dette ordet 'gratulere' i infinitivform irriterer med til de grader. Det er selvsagt presensformen 'gratulerer' som skal brukes her. Feilbruken av dette ordet ser ut til å gripe mer og mer om seg dessverre. (Utenom temaet, javel, men jeg kunne ikke dy meg)! Vennlig hilsen Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tja, Egil. Det heter 'meg', ikke 'med', i den setningen du har skrevet. Det irriterer meg ikke det minste, men jeg gjør oppmerksom på det likevel. Det er nemlig lurt å lese korrektur på innlegg som inneholder språkkritikk.§;c)`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Omtalte Bergens Kalvskinn er fra en trykt utgave fra 1843, på norrønt mål med av alle ting latinske fotnoter, forklaringer etc. Jeg kan ikke si annet enn at det smaker sterkt av den gamle lærde skole. Finnes det noen lettere tilgjengelig utgave for folk flest, eller er dette de klassiske filologers domene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Årsaken til at vi har laget en digital versjon er at den trykte boken etter hvert er svært vanskelig tilgjengelig. Vi fikk høre at lånere ble nektet utlån av boken på bibliotek, og så det da som naturlig at vi delte vår utgave med andre.Vi takker for positive tilbakemeldinger!Det finnes en praktutgave av Bergens kalvskinn fra 1989, utgitt av Finn Hødnebø. Men det er en fargegjengivelse av det eksemplaret som ligger i Riksarkivet (AM 329 fol.), og den er neppe lettere tilgjengelig for allmennheten enn den foreliggende.Vi tror ikke at det vil strømme til brukere av den digitale utgaven, men vi er ikke tvil om at den digitale utgaven vil bli brukt og verdsatt av en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Egil (6) Når du presterar i alle fall 2 skrivefeil i eit innlegg meint for å korrigere ein feil i eit anna, ja då vert det berre komisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Wilhelmsen

Kanskje 'gratulere' også var en skrivefeil,da? Så er vi jo 'jamsis og like' ! Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg blir litt forbannet på dette pirket som til tider forekommer her inne jeg. Skal det bli sånn at en med skrive/lese-vansker, eller en som bare har en G i norsk fra skolen for 40 år siden ikke skal få være her uten at en eller annen pirk skal rakke ned på en?Jeg er her pga min interesse for slekt. Jeg er IKKE her for å forbedre verken språket mitt eller min skriveferdigheter. Og sånn skal det etter min mening være !Måtte bare få det utLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Wilhelmsen

Om noen gir meg en lærepenge, enten det gjelder språk eller annet, vil jeg bare være takknemlig. Trangen til å lære opphører da ikke selv om skolegangen slutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Eide

Har bladd og lese litt i 'Bergens Borgerbok' - her er det mange interessante opplysningar av ulike slag. Finst det ei tilsvarande borgarbok før 1752?Venleg helsing IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, den ligger i digitalarkivet, ikke skannet og indeksert, men dataregistrert og fullt søkbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den har vært tilgjengelig lenge .Gå inn på databasevelgeren oppe til venstre på den blå linjen, der vil du finne den under borgerruller.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker for svar. Jeg har vært innom de digitaliserte kildene mange ganger. Jeg tenkte mer på om bergensborgere før 1752 kunne leses i en bok. Det er tross alt mer interessant å lese fra perm til perm enn å søke på navn. Dessuten kommer man over opplysninger som man ikke har søkt på - noen ganger er disse svært oppklarende for andre problemer som man har fundert over. Jeg får nøye meg så langt med den flotte boken som er lagt ut nå - sammen med 'Norske Rigs-Registranter' som er fornøyelig lesning.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Yngve Nedrebø:Dette må være beste land i verden å bo i når det gjelder å forske i sin egen slekt!!Min fars fetter slet fælt i sin tid før Internett, og han kunne med stolthet kunne berette at familien hadde sine røtter i Bergen, nærmere bestemt Morgenstierne som visstnok kom til Bergen fra Tyskland og var buntmaker på 1550 tallet.Når jeg har som amatør sjekket opp dette og det er vel dette riktig på en måte, men veldig fjernt. Morgenstierne er liksom på en måte i familie, men litt feil gren. Takket være Digitalarkivet og det som er tilgjengelig på Internett, har jeg kommet ned på jorden, og innsett at jeg egentlig stammer fra en prest i Valdres.Men jeg ser med stor glede fram til den borgerboken som blir lagt ut. Morgenstierne er tross at litt i blodet.Mvh Lars OveMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.