Gå til innhold
Arkivverket

[#39355] Dødsfall i Bergen


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Matros Peder Michael Olsen, f. 31.1.1800 i Sandviken,(dåpt i Korskirken),giftet seg 12.9.1824 i Bergen med Berthe Karine Monsdatter. Ekteparet fikk to døtre, Berthe Oline, f.1824, Pernille Marie, f. 1827.Jeg har fått opplysninger fra skiftet etter P.M.'s far Ole Nielsen 'Fosse nu Toppe' (Nordhordland skifteprotokoll 20-575, beg. 13. august 1838, sl. 19. desember samme år). Der står det at 'enken hadde Knud Helgesen som lagverge. Anders Teigland fra Skudevigen var formynder for barnebarna Berthe Oline og Pernille Marie.'Matros Peder Michael Olsen døde altså mellom 1826/27 og 1838. Dessverre finner jeg ham ikke i databasen for gravlagde i Bergen. Er det likevel mulig å finne ut når han døde? Da døtrene ble dåpt, bodde familien in Sandviken.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Berthe Oline og min formor Pernille Marie hadde formynder ved skifte etter bestefaren. Er det da rimelig at deres far også var død, eller fantes det ytterlige grunner til å få formynder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.