Gå til innhold
Arkivverket

[#39356] Piro slektens innvandring til Norge i 1660 årene.


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Slekten Piro antas å ha kommet fra Kurland i Latvia i forbindelse med at Eidsvoll jernverk ved gavebrev ble tildelt hertugen av Kurland. Hertugen lot verksarbeidere fra Kurland bli med over til Norge og blant disse var Poul Piro, som er stamfar for den norske grenen av Piro familien. Han antas å ha kommet til Norge en gang i 1660-årene. Undersøkelser er gjort ved Statsarkivet i Riga, men uten at det er funnet spor av hvilke familier som emigrerte til Norge. I det begrensede kildemateriell i Norge som jeg har latt undersøke er jeg dessverre også kommet til kort. Finnes det noen som vet noe mer om de innvandrede slektene til Eidsvoll jernverk? Eller kan det gis tips om andre kilder som er verd å anvende for å finne ut mer om Piro familiens ankomst til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en artikkel i tidsskriftet FORTUNA 2/2005 (utgitt av Næs Jernverksmuseum) antydes det i en artikkel av Lise Kristensen at Piro-slekten var av italiensk herkomst. Jeg siterer følgende fra s. 103: 'Slekten Piros stamfar sies å ha vært en italiensk offiser som flyktet til Tyskland pga. politiske uoverensstemmelser med pavestolen'.Nå oppgis det ingen kilder for denne antakelsen, så det er kanskje bare et gammelt rykte? I artikkelen antydes det dessuten at Katrine Piro (som vel må ha vært født rundt 1700) muligens fikk 'uægte' tvillinger med ungkar og verkseier fra 1705, Theodor von Schlanbusch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger inn en lenke til en gammel Piro-debatt (selv om den ikke handler direkte om slektas opphav) - for å holde temaet varmt: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hva er grunnlaget for å anta at Poul Piro har vært blant de kurlandske innvandrerne til Eidsvoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Svar til Anne Minken: Nei, Piro'ene må ikke forveksles med Pira'ene. Jeg kjenner en av disse, Folke Pira. Utrolig nok befant vi oss i samme klasse da jeg gikk på Majorstua folkeskole. Svar til Oddbjørn Johannessen: Hva som er grunnlaget for å anta at Poul Piro var blant de kurlandske innvandrerne til Eidsvoll?? Et godt spørsmål. Kurlandsk opprinnelse blir en antagelse ut fra forsøket på å trekke logiske slutninger ut fra det vi vet om innvandring til Eidsvoll jernverk. Vi får også se hva Piro/Pirro familien fra Latvia har å meddele meg når de kommer på besøk nå i sommer. 25 mai 1664 ble Eidsvoll jernverk overdratt til hertug Jacob av Kurland fra danskekongen. Allerede i mars 1665 lot Jacob sende 30 kurlandske arbeidere til Verket. Senere, i mai 1669, bragte herugens forvalter, adelsmannen Volkersam, flere kurlandske bergfolk med familier til Verket. I 1688 ble det derimot innkalt tyske bergfolk til Eidsvoll jernverk, men da synes Piro familien allerede å være vel etablert på Eidsvoll. Poul Piro var født omkr. 1620. Vi kjenner ikke konens navn. Sønnen Andreas Poulsen Piro (1652+1716 - ansatt ved Verket) var gift med Anne Jensdatter (1657+1733) og deres barn finnes registrert i Lassens Samlinger, men ikke de første, men det er heller ikke så rart all den tid Lassens opptegnelser ikke går lenger tilbake enn 1688. Eidsvoll Jernverk ble ved gavebrev i 1688 overdratt berghauptmannen Heinrich von Schlanbusch til odel og eie. Sønnen Theodor Georg von Schlanbusch overtok Verket ved farens død i 1705. Denne skal ha vært svært kvinnekjær og ifølge Terje Gudbrandson i NSF (som har skrevet mye om Piro-slekten) er det stor sannsynlighet for at Schlanbusch var far til det tvillingpar som datteren til Andreas Poulsen Piro fødte i 1726. Datteren het Cathrine Piro (1703+1730) og tvillingparet det siktes til er Marthe Piro (senere gift Brandt) (1726+1755) og Andreas Piro (1726+1788). Sistnevnte er min tipp-tippoldefar. Cathrine Piro var gift med en for familien totalt ukjent og anonym mann, Henrik Johnsen, og samtlige av barna fra dette ekteskapet tok morens navn. Henrik Johnsen vet vi imidlertid var ansatt ved Verket likt med så mange andre av Piro slekten. Jernverkseieren tok seg godt av den unge morløse Andreas Piro. Lot ham tidlig ansette som sin personlige sekretær og hjalp ham frem i livet (Andreas Piro endte som major og var en grunnrik mann allerede fra unge år av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er enig i at et mulig kurlandsk opphav virker mest sannsynlig, først og fremst ut fra det forhold at Poul Piro ser ut til å ha kommet til Eidsvoll før innvandringen av folk fra de tyske områdene. Og informasjonen om den kurlandske innvandringen finnes det jo et empirisk grunnlag for.Hypotesen om/gjetningen på et mulig italiensk opphav høres mer ut som en myte - muligens basert på det 'italiensk-klingende' ved Piro-navnet. På et eller annet vis må likevel det mer 'konkrete' i en slik myte (offiser-statusen og flukten fra paven) ha oppstått. Kanskje har den godeste Poul selv (eller noen av etterkommerne) av en eller annen grunn sett seg tjent med en slik forhistorie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Sagnet om familiens opphav er kommet fra meg og kilden er familieopptegnelser gjort av tidligere generasjoner. Her kan man naturligvis ha pyntet på et og annet.Italia har vært nærliggende å gjette på ut fra det faktum at nålevende Piro'er en treffer på rundt om i verden er av italiensk ætt. Har vært i brevkontakt med flere og samtlige så oppgir de å ha sine røtter fra Sicilia (bare det nå ikke er mafia!!) Jeg hadde håpet at Eidsvoll jernverks arkiver kunne gitt svar på min slekts opprinnelse, men siden intet er fremkommet hittil, er vel dette utenkelig. Jeg lever i håpet og gir ikke opp! Har bare ikke hatt tid hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.