Gå til innhold
Arkivverket

[#39363] Innflyttarar til Skånevik/Etne - områder siste halvdel av 1800-talet


Gjest Nils Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Knutsen

Ein Knut Nilsson (Nilsen) skal i løpet av siste halvdel av 1800-tallet ha flytta frå Mulen på Osterøen til Etne eller Skånevik. Seinare skal og to av døtrene (muligens Britha og Ingebjørg) ha fulgt etter. Dei to systrene gifta seg og vart verande i området.Er det nokon som har kjenskap til innflyttarar til Etne eller Skånevik som kom frå nordhordaland i det gitte tidsrommet?Orsaka til flyttinga er desverre ikkje kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du bør jo oppgi de data du allerede har, f eks hvilken kommune Mulen hørte til. Osterøy var jo delt mellom flere kommuner, så det sier ingen ting.Her mener jeg familien er i 1865, fortsatt på Muletrædet Plads i Hosanger. LenkeJeg har forøvrig ikke funnet noen enda som passer med dette i Etne, Skånevik eller Fjellberg. Men skal lete litt mer i de bøkene jeg har.Min tippoldefar Nils Nilsson Kvitingen til Natland flyttet også til Sunnhordland på slutten av 1800-tallet, nærmere bestemt til Mæland i Etne. Men det er ikke samme familie, selvom hans svigersønn var fra Hosanger, Aksel Haldorsen Mjøs til Landaas, og flyttet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En Thomas Thomassen Vaxdal f 1847 og hustru Ingeborg Nilsdatter f 1846 var innflyttere til Ølen 2. april 1900 fra Bruvik Prestegjeld. De flyttet videre til Sandeid i 1909. (Iflg skannede kirkebøker for Ølen, Fjellberg.) Nå stemmer jo ikke Nilsdatter med farens fornavn, men hun kan jo ha benyttet farens etternavn. Det var jo ikke så uvanlig i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror nok heller dette er Ingeborg, som emigrant til Amerika i 1888, den passer bedre på hennes fødselsår. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Kan dette vera dottera Britha? Ho er på Sjøhus (Sus) i Skånevik i 1900: LenkeKanskje det står noko om foreldra i Skånevikssoga III; eg kan sjekka når eg er på biblioteket eller i barndomsheimen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og her er nok vielsen til Nils og Brita i 1878, selv om det står at også Brita er fødd på Søhus. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og endelig, Bertine Åseline i 1895 LenkeThat's it!Rart de ikke var oppført i de digitaliserte kirkebøkene, men de hadde vel kanskje ikke med Åkra sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vilkaarskone Aasa Nilsdtr f 1823 d 1895, gift med Vilkaarsmann Knut Nilsen, f i Mulen, Hosanger, d på Sjøhus i Skånevik LenkeNils Olai omkom forresten på sjøen i 1912, ble funnet senere og begravet i 1913.Der var en sønn til, Jon, som døde som nyfødt i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og i 1896 dør Knut Nilsen f 1818, og nå ser jeg at han er fra Mjøs i Hosanger, samme sted som min oldefar Aksel Haldorsen Mjøs som flyttet til Etne i 1882, kanskje slekt?? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Det var ikkje alle lenkene på borna som virka, Arnfrid, men eg fann alle i den scanna kyrkjeboka. No virkar ingen av lenkene, så eg veit ikkje om det er min PC som har problem, eller om ingen ser dei lenger.Eg har tidlegare lese gjennom den nyaste digitaliserte kyrkjeboka for Skånevik, men den tar berre med Skånevik sokn og dei frå Åkra sokn som var døypte i Skånevikskyrkja.Eg er litt i tvil om Nils Nilsen er fødd på Sjøhus, for eg finn han ikkje der i 1865, heller ikkje personar som kunne vera i slekt med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'No ser det ut så di virkar igjen.'Tror nok dette er min slekt og. Har sjekket, 2tippoldemor på Mjøs het Brita Nilsdatter Mjøs gm Askild Haldorsen Bysheim. Deres første barn var Haldor, min tippoldefar, og det skulle forundre meg mye om ikke deres andre sønn het Nils etter morfaren. Det var Haldors sønn, Aksel (Mjøs) Landaas, som flyttet til Etne. Skal se litt mer på det.-Arnfrid på Bierget-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Her er trulig Niels Nilsen som var på Sjuhus. Eg har aldri høyrt om Karmen, men det ser ut som om det er på/ved Sjøhus: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, den ligger ihvertfall mellom Sjøhus, Vatndal og Tjelmeland, ser det ut for, og da må det vel være en av gårdene i området mellom viken og veien der. Kikket også i 'Kulturhistorisk Vegvisar', men Karmen var heller ikke nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Knutsen

Takkar for tilbakemeldingae.Skal forsøka å svara på nokre av punkta som har vorten nemt.Mulen låg i gamle Hosanger kommune.Når det gjelder om dottera skreiv seg for Nilsen, noko som var faren sitt etter namn, så trur eg det er usannsynlegg. Eg veit at to av brørne i det minste skriv seg for Knutsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

eg ser at lenkene ikkje alltid virkar. har lagt inn eit spørsmål til Jan om det.Elles er lenka i innlegg (3) feil, her er den rette Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

som du kanskje ser av svaret i Arkivforumet så må jeg legge alle lenken til de skannede kirkebøkene på nytt, men i og med at jeg har påført fullt fornavn og år, så dropper jeg det. Du finner link til de skannede kirkebøkene øverst på denne siden. Velg Hordaland, så Skånevik, Så Åkra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.