Gå til innhold
Arkivverket

[#39369] Tyding av innføring i kirkebok for Røyken 1797.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen klare å lese alt som står i denne innføringen i kirkeboka for Røyken - Døde 1797?Jeg kan se at det står: 'Samme Dag Jens Monsen ...... søn Andreas gl 6 uker'. Men hva står det etter 'Monsen'?Jeg forestiller meg at det står 'Svenske', men er det bare ønsketenkning?Hilsen Kjell Hamberg

bilete0760.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha! Det er nok det det står. Selv om jeg i ville og håpefulle øyeblikk ønsket å finne en endelig bekreftelse på at min 2-tippoldefar, Jens Monsen Hamberg, var av svensk opprinnelse.Har en ide om at hans tilstedeværelse i Røyken skyldes at han var en av de 800 svenskene som ble tatt tilfange etter slaget ved Kvistrum bru i begynnelsen av 'Tyttebærkrigen' i 1788. Og som kanskje ble internert i Røyken. Men jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal kunne bekrefte en slik teori.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baltzersen

Jeg kan ikke huske å ha lest om interneringsleir i Røyken på den tiden i Røykenboka, men jeg kan ta feil. Foreslår at du tar kontakt med Røyken Historielag: http://historielaget.no/ De har kanskje noen som kjenner til dette og om det finnes noen dokumenter om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.