Gå til innhold
Arkivverket

[#39379] Hva har jeg skrevet av?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

I Oslo-avisen Norges Intelligenssedler finner man to ganger om året en liste over unge Oslo-menn som er blitt bøtelagte. Ettersom personene står oppført med adresse, yrke og fødselsdato, er det et materiale egnet for avskriving, og det har jeg gjort (et par årganger). Men hva i alle dager er det jeg har skrevet av? Listene inneholder ca. 180 navn, er sortert etter rodenummer, og innledes med følgende tekst:'Politibekjendtgjørelse. I henhold til udskrivningsreglementets § 43 bekjendtgjøres herved, at efternævnte mandskaber er antegnet til mulkt for udeblivelse fra distriktsmødet for Kristiania 2den til 30te april 1903. Nærværende liste ligger til eftersyn paa Raadhusgadens politistation 4 uger fra idag. Kristiania politikammer, 9de juni 1903. Hesselberg. W. Ramm.'Er det snakk om folk som ikke har møtt opp til førstegangstjeneste? Eller er det noe helt annet? Jeg blir glad om noen vet svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Utskrivningsreglementet har i alle fall med verneplikt å gjøre, men om det er førstegangstjeneste eller rep-øvelse er ikke godt å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.