Gå til innhold
Arkivverket

[#39383] Elling Andersen Helgerudeie fra Norderhov


Gjest Thor Böhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Böhmer

Elling Andersen Helgerudeie f ca 1770 ble gift med odelsjenta Kirsti (Kjersti) Olsdatter Nøkleby f ca 1769 fra Norderhov. Er det noen som kjenner hans forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Trolig er *din* Elling døpt 29.apr.1770 i Norderhov kirke. I kirkebok nr.5 for Norderhov 1758-74, fol.210b (Rull HF 408):*til daaben - Anders Ols Helgerudeje og Ane Johansd Barn Elling. - Test:Erich Halsteenrud, Iver Wegsahl, Ane Hagen, Ane Wegsal, Olia Erichd:*.Dette hadde du kanhende. Men fikk i alla fall løftet spørsmålet til topps på førstesiden igjen, så lenge det varer. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Nei, dette hadde jeg ikke, så det var meget nyttig informasjon. En del av etterkommerene bor på Hedemarken og jeg er en av dem.Takk for nyttig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

*Ringerikske Slekter - bind III* har litt om Elling Andersen og Kirsti Olsdatter Nøkleby. Dette bindet ble utgitt så tidlig som 1935. Forfatter A. Lagesen.Boka gir ikke svar på hvem forfedrene til Elling var. Derimot nevnes noen etterkommere, samt endel forfedre til kona Kirsti. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Takker for informasjonen. Jeg har ei slik obskur rekke som går tilbake til Gulsvik. Det er vel den samme som 'alle' bruker. Jeg ser på den mere som legende enn realiteter - . Jeg har også sett at noen prøver å trekke den over til Hårfagreætta. Bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Nå har ikke jeg fulgt forfedrene til Kirsti Olsdatter Nøkleby langt bakover i tid. Men jeg ville bli forundret dersom hun ikke hadde røtter tilbake til Gulsvik.De aller fleste Ringerikinger, trolig alle, med forfedre fra Soknedalen eller Ådalen har røtter tilbake til Sigurd Bonde, død før 7.feb.1482. (Sjøl finner jeg denne karen over 50 ganger på anesirkelen min, og stopper der).Er enig i at hans foreldre er ukjente, foreløpig. Og at linjer videre bakover bare er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Over 50 ganger med samme mann på anesirkelen? Det trodde jeg ikke var mulig uten å være ganske 'innavl'. Sigurd Bonde er også blant mine aner, men bare på en eller to grener. Har andre hallinger blant mine aner som er skrevet i anesirkelen minst 3 ganger.Selv har jeg ingen som er skrevet i anesirkelen mer enn 5 ganger, men nå er mine aner veldig spredt geografisk.Foreldrene til Sigurd Bonde har vel heller ikke jeg registrert som sikre, men Terje Østro her en såkalt 'skrivebordsteori' om en Bjørn Helgeson som far. Bjørn Helgeson var i 1433 vitne til en handel i Krødsherad der en Halvor Bjørnson solgte fjerdelen av tredjedelen i Vestregarden i Ringnes. Denne gården hadde han arvet etter svigermoren Helga. Hallvard og NN Østensdatter er mine aner gjennom sønne Bjørn. NN Østensdatter var gift i et annet ekteskap med Anfinn, som hun fikk døtrene Ragnhild og Aslaug(en av disse var muligens mor til min ane Torstein Hansen Skjønne som døde i 1618).Ifølge Botolf Baklien het Sigurd Bjørnson Bondes far Bjørn Sjugurdson. Han har vel noen aner bakover på denne Bjørn Sjugurdson, men jeg har stoppet der siden 'teoriene' er ulike.Sigurd Bjørnson Gulsvik hadde også en bror som het Hallvard Bjørnson Gulsvik. Han eide nedre Ringens i Krødsherad, og han var gift med nn Østensdatter. Hallvard kan ha bodd på Golberg i Gol, Tollefsrud eller Stave i Ål. Han hadde sønnene Bjørn Kittil og Gjermund som er nevnt i farbroren Sigurds skifte i 1482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Anne Lise (7): Tja, inneavl eller ikke. Blandt anene finner jeg to søskenbarn som giftet seg på 1760-tallet i Sigdal. Det næreste slektskapet av nyere tid er to tremenninger som giftet seg 1799 i Flå. Ellers finner jeg riktignok endel ektaskap mellom tremenninger lengre bakover i tid. Pluss haugevis av fire og femmenninger som giftet seg. Kanhende jeg har noen flere røtter bakover til Sigurd Bonde enn Soknedøler flest. Har mor fra Krødsherad. Oldefar på farsiden som er født i Flå, samt endel andre nære forfedre fra traktene som grenser opp mot Flå. Hadde det ikke vært for denne 'inneavlen' som du så styggt kaller det, hadde jeg ikke vært til. Likesom disse traktene av Buskerud også ville hatt en helt annen befolkning.Men tilbake til temaet, og Elling Andersen. Kona hans hadde hadde forfedre fra Soknedalen på Ringerike, og hadde temmelig sikkert endel røtter tilbake til Flå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For ordens skyld. Dette er hva jeg har. Jeg kan ikke gå god for at den er riktig. Bygget til dels på dårlige kilder og manglende lokalkjennskap. Det ligger langt utenfor mitt område. Den som har tid og anledning er velkommen til å dissikere, kritisere, dele opp og legge til. Listen er atomatisk generert:1. Kirsti Olsdatter Nøkleby, f. ca 1769 i Nøkleby, Veme, Norderhov. Hun giftet seg med (1) Elling Andersen Helgerudeie, gift 1793, f. 1770 i Helgerudeie, Norderhov, d. 1839 i Nøkleby, Veme, Norderhov. Hun giftet seg med (2) Anders Andersen Løstig.Foreldre2. Ole Trulsen Nøkleby, f. 1744 i Nøkleby, Veme, Norderhov, d. 1818 i Nøkleby, Veme, Norderhov. Han giftet seg med Magdalene Iversdatter Gårdhammer.3. Magdalene Iversdatter Gårdhammer, f. 1745 i Gårdhammer?, Ringerike, d. 1814 i Nøkleby, Veme, Norderhov.Besteforeldre4. Truls Olsen Nøkleby, f. 1717 i Nøkleby, Veme, Norderhov, d. ca 1795 i Nøkleby, Veme, Norderhov. Han giftet seg med Kirsten Tostensdatter Veme, gift 1738.5. Kirsten Tostensdatter Veme, f. 1711 i Veme, Ringerike, d. 1775 i Nøkleby, Veme, Norderhov. Hun giftet seg med (1) Truls Olsen Nøkleby, gift 1738, f. 1717 i Nøkleby, Veme, Norderhov, d. ca 1795 i Nøkleby, Veme, Norderhov. Hun giftet seg med (2) Gulbrand Pedersen Medbøen, f. ca 1660? i Medbøen.6. Iver Kolbjørnsen Sandaker. Han giftet seg med Helge Jonsdatter Gårdhammer, gift 1743.7. Helge Jonsdatter Gårdhammer, f. 1708 i Gårdhammer, Ringerike, d. 1774 i Gårdhammer, Ringerike. Hun giftet seg med (1) Iver Kolbjørnsen Sandaker, gift 1743. Hun giftet seg med (2) Tor Støvern.Oldeforeldre8. Ole Ellingsen Næss, f. 1645 i Nes, Ringerike, d. 1742 i Nøkleby, Veme, Norderhov. Han giftet seg med (1) Kirsti Karlsdatter Bergsund, d. ca 1700 i Nøkleby, Veme, Norderhov. Han giftet seg med (2) Ragnhild Trulsdatter Semmen, f. ca 1675 i Semmen, Ådal, d. i Nøkleby, Veme, Norderhov.9. Ragnhild Trulsdatter Semmen, f. ca 1675 i Semmen, Ådal, d. i Nøkleby, Veme, Norderhov.10. Tosten Narvesen Veme, f. 1662 i Veme, Ringerike, d. 1745 i Veme, Ringerike. Han giftet seg med (1) Rønnaug Aslesdatter Bergsund, f. i Bergsund, Ringerike, d. 1695 i Veme, Ringerike. Han giftet seg med (2) Guri Medbøen Flå, d. 1738 i Veme, Ringerike.11. Guri Medbøen Flå, d. 1738 i Veme, Ringerike.14. Jon Engebretsen Gårdhammer, f. 1686 i Gårdhammer, Ringerike, d. 1741 i Gårdhammer, Ringerike. Han giftet seg med Kjersti Olsdatter Land.15. Kjersti Olsdatter Land, f. 1682 i Støvern, Ringerike, d. 1767 i Gårdhammer, Ringerike.Tippoldeforeldre16. Elling Haraldsen Sørum, f. i Sørum, Begnadalen, Sør Aurdal, d. i Nes, Ådalen, Ringerike.18. Truls Aslesen Semmen, f. ca 1650 i Skollerud, Ådal, d. i Semmen, Ådal. Han giftet seg med Guri Halvorsdatter Nøkleby.19. Guri Halvorsdatter Nøkleby, f. i Nøkleby, Veme, Norderhov, d. i Semmen, Ådal.20. Narve Halvorsen Sole, f. 1618 i Sole, Eggedal, d. i Veme, Ringerike. Han giftet seg med Kirsti Eriksdatter Slevika.21. Kirsti Eriksdatter Slevika, f. i Slevika, Hamremoen, Krødsherad.28. Engebret Pedersen Gårdhammer, f. 1647? i Gårdhammer, Ringerike. Han giftet seg med Helge Paulsen Oppegård.29. Helge Paulsen Oppegård, f. 1651 i Oppegård, Norderhov, Ringerike, d. 1712.Tipptippoldeforeldre32. Harald Sørum, d. nevnt 1612 i Søum, Begnadalen, Sør Aurdal.36. Asle Kristoffersen Semmen, f. ca 1584 i Semmen, Ådal, d. ca 1669 i Skollerud, Ådal. Han giftet seg med Ragnhild På Skollerud.37. Ragnhild På Skollerud, d. 1677 i Skollerud, Ådal.38. Halvor Bjørnsen Nøkleby, f. 1601, d. 1685 i Flaskerud, Ådal. Han giftet seg med (1) Bergitte Karlsdatter Strande, f. i Strande, Ådalen, Ringerike. Han giftet seg med (2) Bergette Pedersdatter.39. Bergitte Karlsdatter Strande, f. i Strande, Ådalen, Ringerike.40. Halvor Torstensen Sole, f. ca 1585, d. 1675 i Sole, Eggedal. Han giftet seg med Kari Håkonsdatter på Sole.41. Kari Håkonsdatter på Sole, d. i Sole, Eggedal.42. Erik Trulsen Slevika, f. 1604 i Slevika, Hamremoen, Krødsherad, d. 1670 i Slevika, Hamremoen, Krødsherad, gravlagt '. Han giftet seg med Sissel Jonsdatter Råen.43. Sissel Jonsdatter Råen, f. ca 1610 i Råen, Krødsherrad, d. ca 1680 i Slevika, Hamremoen, Krødsherad.58. Paul Clemetsen Oppegård, f. i Oppegård, Norderhov, Ringerike, d. før 1664. Han giftet seg med Johanne Pedersdatter.59. Johanne Pedersdatter.3. tipp-oldeforeldre72. Kristoffer Pedersen Semmen, f. nevnt 1606, d. nevnt 1617/8 i Semmen, Ådal.78. Karl Taraldsen Strande, d. i Strande, Ådalen, Ringerike.84. Truls Eriksen Slevika, f. ca 1575, d. i Slevika, Hamremoen, Krødsherad.86. Jon Trondsen Råen, d. ca 1647 i Råen, Krødsherrad. Han giftet seg med Anne Bårdsdatter Hoffar.87. Anne Bårdsdatter Hoffar, f. i Hoffar, Sigdal, d. 1650 i Råen, Krødsherrad.116. Klemet Jonsen Gulsvik, f. 1575 i Gulsvik, Flå, Hallingdal, d. før 1632 i Oppegård, Norderhov, Ringerike.4. tipp-oldeforeldre232. Jon Helgesen Gulsvik, f. 1563 i Gulsvik, Flå, Hallingdal, d. 22 aug 1592 i Gulsvik, Flå, Hallingdal. Han giftet seg med (1) Tarand Halvorsdatter, d. ca 1582 i Gulsvik, Flå, Hallingdal. Han giftet seg med (2) Åse Pålsdatter, d. 1605 i Gulsvik, Flå, Hallingdal.233. Åse Pålsdatter, d. 1605 i Gulsvik, Flå, Hallingdal.5. tipp-oldeforeldre464. Helge Guttormsen Gulsvik, f. nevnt 1510 i Gulsvik, Flå, Hallingdal, d. 1563 i Gulsvik, Flå, Hallingdal. Han giftet seg med Ingrid Monsdatter Rud.465. Ingrid Monsdatter Rud, f. i Rud, Soknedalen?, d. før 1563 i Gulsvik, Flå, Hallingdal.6. tipp-oldeforeldre928. Guttorm Sigurdsen Bonde, f. i Gulsvik, Flå, Hallingdal, d. etter 1482 i Gulsvik, Flå, Hallingdal.7. tipp-oldeforeldre1856. Sigurd Bonde, f. 1404 i Gulsvik, Flå, Hallingdal, d. 7 feb 1482 i Gulsvik, Flå, Hallingdal. Han giftet seg med (2) Unna Vebjørnsdatter, d. i Gulsvik, Flå, Hallingdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Etter å ha kastet et raskt blikke på listen i innlegg (9), stemmer ikke alt med hva jeg har.Nr.42 Erik Trulsen var fra Veme i Soknedalen. Overtok som bruker av Slevika omkring 1632. Kona hans nr.43 het riktignok Sissel Jonsdatter, men kan ikke se hun var fra Råen. (Kanskje hun var dattera til Jon, som brukte Slevika 1610-1631. Jeg har ingen forfedre til Sissel).Nr.84 var Truls Eriksen Veme, d.f.1612 på Veme. Nevnt der fra 1593. Kona til Truls var:Nr.85 Anne. Har ikke registrert forfedrene hennes. Men hun ble første gm Truls. Etter at Truls døde ble hun gift to ganger. Begge hennes siste ektemenn ble brukere av Veme.Foreldrene til nr.84 Truls Eriksen var Erik Veme og Fride Trulsdtr Veme, sistnevnte d. etter 1593. Hun giftet seg etter Eriks død med en Elling Rasmussen. Mer om alle disse nevnte finner du b.l.a. i medlemsbladet til Ringerike Slektshistorielag: *Hringariki nr.1 - 1997*, i artikkelen 'Om Veme i Soknedalen i eldre tid'.For å justere fra ane nr.232 og utover, anbefaler jeg først å først lese bøkene *Gards og Slektshistorie for Flå i Hallingdal, bind I og II*. Disse ble utgitt 2003. Forfatter Terje Østro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Thor. Jeg siterer deg.'Jeg har en slik obskur rekke tilbake til Gulsvik. Jeg ser på den mere som en legende enn realiteter.' Men den slektsrekka du gjengir er ingen legende. Den er bygget på granskning av noen av distriktets mest anerkjente slektsforskere: A.Lagesen (Ringerikske slekter), Andreas Mørch (Krødsherad) og ikke minst Erling Bjørke. Deres opplysninger er lett kontrollerbare i kirkebøker, skifteprotokoller og tingbøker. Men selv den beste kan av og til ta feil. Her gjelder det nr.43 Sissel Josdatter. Hun var neppe fra Råen som det sies i Krødsherad bd.I, s.161,221. Rettelser og tilføyelser som Ellef kommer med, kan du se mere om i Hringariki 1997,nr.1. Ellers har jeg bare merket meg et par skrivefeil, vel fra din side. Nr.29 Helge Paulsen er naturligvis Helge Paulsdatter. Nr.86 Jon Trondsen Råen er Jon Tordsen Råen, men han er her uaktuell. Denne slektsrekka er hverken obskur eller en legende. Gå til kildene og kontroller der, og du vil finne flere aktuelle navn å flette inn. Hilsen Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thot Bøhmer

Jeg bøyer meg i ydmykhet! Og legger til at ikke noe av det jeg sa om usikre kilder gjelder deg. For noe av informasjonen kommer fra deg, og den har jeg regnet som sikker - selvsagt. Problemet med dette mediet er at du uttrykker deg kort og spiser bort alle hvissom at og men!Igjen som jeg sier, når man ikke er kjent, så blir det hele mere vanskelig. Spør meg om Furnes og Vang. Der er jeg MYE bedre, men tar stadig feil.Bekreftelser og korrigeringer mottas med takk!Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Ellef: Det var ikke meningen å være stygg når jeg skrev dette med innavl. Jeg har en god del anesammenfall etterhvert jeg også. Selv om ikke samme navn i min anerekke gjentas så mange ganger, så begynner det å bli temmelig mange av de samme anene skrevet 2 og 3 ganger.Til innlegg 9. Anenr. 232 Jon Helgeson Gulsvik var først gift med Torand Halvorsdatter, som døde før 1570. Disse er blant mine aner. Anenr.464 Helge Guttormsen Gulsvik har jeg som født ca 1484, og død ca 1555.Når det gjelder Ingrid Monsdatter Rud så har jeg at hennes far Mons bodde i Soknedalen i Norderhov, og han var muligens fra Modum. Han var ikke fra Rud som først antatt. Dette fant jeg i 'Gårds-og slektshistorie for Flå' bind 2, av Terje Østro. Resten av opplysningene har jeg fra 'Hallingslekter' av Botolf Baklien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Anne Lise (13): Det var ment som en spøk, da jeg kommenterte at 'inneavl' var styggt sagt. Ingen sure miner av den grunn :-)Tilbake til temaet: Jeg har også nr.465 Ingrid Monsdatter Rud d.f.1563 som ane, men ingen av foreldrene hennes. Det eneste jeg har fått med meg, er at hun at hun arvet Rud og Oppegaarden i Soknedalen, samt at hun som enke bodde hos sønnen Bjørn Helgesen på Gulsvik,nedre. (Olasgården) i Flå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også notert at Ingrid Monsdatter arvet gods i Soknedalen og på Snarum, og kanskje også flere av øygardene under Oppegård. I bygdeboka for Flå av Terje Østro er det nevnt en Mons Lavranson i forbindelse med Ingrid Monsdatter, og han mener kanskje et Mons Lavranson var en mulig far her. Jeg har notert at jeg ikke helt forsto hva Terje Østro mener her. Denne Mons Lavranson var lagrettemann sammen med sin bror Engelbrekt(kanskje den samme Engelbrekt Lavranson som var tingskriver, og holdt til på gården Aslaksgård-Nos som han kjøpte i 1493?). Engelbrekt er min ane, og hadde en bror som het Mons. Har noe mer om Ingrid Monsdatter, men det er bare teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

For de som strever med slekter fra Soknedalen og Ådalen her på Ringerike, er intet å finne i bygdebøker. *Ringerikske Slekter* har riktignok med litt om gårdene i ytre Soknedalen. Men forfatteren A. Lagesen døde før han fikk begynt arbeidet med Lunder annex (øvre Soknedalen) og Ådalen.Heldigvis er Erling Bjørkes Gards og Slektshistorier fra Soknedalen tatt vare på. Han skrev nærmest gårds- og slektshistorie for flere av gårdene i Soknedalen. Dette materialet er tilgjengelig på Ringerike bibliotek i Hønefoss.Og så er vi så heldige å ha den dyktige granskeren Thorleif Solberg. En liten del av arbeidet hans er publisert i 'Hringariki', samt i heftet 'Ringerike'. I motsettning til Lagesen, som ikke benyttet tingbøkene, bruker Thorleif disse flittig i sitt arbeide. Kommer derfor lengre bakover i tid enn Lagesen, og finner stadig bevis for nye slektslinjer. Når det gjelder Ådalen, har vi god hjelp av Eigil Elsrud. Et lite utvalg av hva som er publisert i heftet 'Hringariki': LenkeMvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for disse opplysningene. Her ser det ut som jeg kan finne noe av interesse senere. Regner med at jeg etterhvert kommer til å se både skifter og tingnbøker for Hallingdalen og Ringerike på mikrofilm. Er de militære rullene for Norderhov mikrofilmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.