Gå til innhold
Arkivverket

[#39389] Sandsvær slekter (Usler)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Jacob Usler,f . Skedsmo, d. Kongsberg 1770. Gift Sandsvær 1722 med Ingrid Joensdatter Hedenstad, f. Sandsvær 1701. Når døde hun?? Hennes foreldre var Joen Bjørnsen Hedenstad (1651+1726), gårdbruker på Hedenstad gård i Sandsvær og dennes annen hustru Anne Rasmusdatter (1658+1737) - hvor kom Anne Rasmusdatter fra? Jacob Usler var sersjant og ble senere eier av Uslerbakken (vestre Sunde) i Hedenstad, Sandsvær. Som enkemann flyttet Jacob Usler til Kongsberg. Jacob Usler var sønn av Johan Verner von Usler (f. i Sachsen, Tyskland 1661, d. Vinger 1731).Morens navn er ukjent, men vi vet at hun døde 81 år gammel i 1738. Er det noen som har rede på hva damen het eller har mer opplysninger om Usler familien og opphavet i Tyskland. Johan Verner von Usler var skolelærer på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger bare en lenke her til 1801-tellingen på Kongsberg med noen som bruker Usler-navnet:LenkeHåper andre med tilgang til gård/ slekt-historie for Hedenstad kan hjelpe deg her.Kan kikke på Dis-kilder om jeg finner noe av interesse der.Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at det finnes masse informasjon om Usler-slekt på Dis-treff. Skal se om jeg kan finne om det står dødsår for Ingrid Joensdatter i disse kildene?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kommer noen av opplysningene som var lagt inn : Inger Jonsdatter , Hedenstad ( 1701-1740) datter av Jon Bjørnsen f. 1651 d. 1726 Hedenstad. og Anne Reiersdatter f. 1658 , d. 1737, Hedenstad, Sandsvær-Inger Jonsdatter g. med Jacob Johannesen USLER ( Nevnt 1722-1740) Hedenstad Sandsvær.Barn: Johan Werner Jacobsen Usler f. 1722Anna Catharinea J. Usler f. 1724 d. 1802Anne Sophie J. U. f. 1726 d. 1787Maria J. U. f. 1729,Dina J. U. f. 1731Christian J. U. f. 1734Christian J. U. f. 1737Jacob J. U. f. 1739Jacob J.U. f. 1740Alle f. Ytre Sandsvær.Med forbehold om rett avskrift.( det var også en del opplysninger om forfedre og etterkommere som var sendt inn av flere Dis medlemmer)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Bjørn!Jeg har oppgitt at Jon Bjørnsens annen kone var Anne Reiersdatter(ikke Rasmusdatter) Muggerud. Hennes foreldre skulle være Reier Pedersøn Muggerud f.1624, d.1705 og Anne Vrålsdatter Ljøterud f. 1626. Reiers foreldre var Peder Toresøn Muggerud og Ingeborg Knutsdatter.Igjen er dette opplysninger som jeg har 'arvet', og gjemt i arkivet til jeg kommer så langt som å verifisere selv.Dersom du kommer fram til mer etterhvert, er jeg svært glad om du vil dele.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Bjørn,Olav Saatvedt oppgir i sin Sandsværs historie, bind VII, side 286, at Ingerid Joensd. døde i 1766. Har dessverre ikke fått tid til å sjekke dette mot kirkebøkene. Olav Saatvedt har heller ikke noen opplysninger om hvor stamfaren kom fra annet enn det nokså runde Sachsen i Tyskland.Ellers er jeg enig med Kristin når det gjelder Anne Reiersd Muggeruds foreldre. Reiers foreldre var nye for meg så den tar jeg inn med takk. Til gjengjeld så har jeg Anne Vrålsd. Ljøteruds foreldre som Vrål Anunds. Ljøterud, (1600-1664), og Maren Torgersd., alt fra Olav Saatvedts Sandsværs historie.Min anerekke kommer inn i Uslerfamilien gjennom Maria Jacobsd.Usler f. 1729, så jeg er også interessert i denne familien.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Leif Hansen

Har noen funnet ut noe mer om denne familien? Siden Jacob Usler blir født i Skedsmo i 1682 så må jo faren Johan ha oppholdt seg der en tid.Det er også noe som jeg synes er litt påfallende: Johan von Usler var ikke mer enn ca 21 år gammel når sønnen Jacob blir født. Kanskje ikke i seg selv så unormalt, men det er det at det neste kjente barnet, Margrethe, blir født 12 år senere, i 1694! I noen grener av familien min pleier dette å tyde på to koner, men det kan ikke ha vært tilfelle her siden Jacobs mor dør i 1738.Er det noen som vet om Skedsmo var et sted mange tyskere flyttet til på 1600-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Leif;hva sier egentlig kildene? Hvis eneste kilde for Jacobs Uslers alder f.eks. er begravelsen i 1770, kan det godt hende at alderen er satt for høyt der. Og angående moren: Vet man virkelig at hun var mor til Jacob? Hvis kirkeboka bare sier 'Johan von Uslers enke', er det jo ingen garanti for at hun var mor til samtlige barn.Jeg kjenner ikke til disse folkene, så det kan jo hende at dette er avklart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Hansen

Kristian(9): Jacob blir begravet i Kongsberg den 22 des 1770: 'Jacob Johan Wærner v. Usler..?..enkemand, som døde hos sin svigersønn Svend Berg ?, pensjonist, 88 år og 2 måneder, skal være fød udi Schedsmoe Sogn, ?' [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=249&uid=2241&js=j>LenkeDet at det står månedsangivelse gjør at jeg tror alderen er rimelig korrekt. Dessverre ser det ikke ut til at det foreligger kirkebøker for Skedsmo(Akershus) så tidlig som 1682, så jeg håper noen har noen ide om hvilke kilder fra Skedsmo som ellers kan brukes for å finne mer informasjon om familiens tid i Skedsmo.Faren til Jacob, Johan, dør i Vinger juli 1731 hos Arne Kræmer og begraves den 15 juli(takk til Eidskog slektshistorielag for hjelp i denne forbindelse). Johan omtales i kirkeboka som 'den gamle skolemester fra Kongsberg':LenkeJacobs mor blir begravet i Sandsvær(Hedenstad kirke) i 1738. Hun kalles bare 'Jacob Yslers moder 81 aar':

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Bertehelsen

Hei!Bare en tanke, kan presten ha 'hørt' Skedsmo istedenfor Sachsen?Min fars bror ble inført i kirkeboka som Jack, selvom min danske farfar sa at barnes navn var Jacob. Presten var ikke så god i dansk.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leif Hansen

For mye spekulasjoner i denne tråden fører vel ingen vei inntil det foreligger nytt bevismateriale, men jeg har allikevel lyst til å stille spørsmålet om Jacob Usler(f.1682) kan ha vært en slags fostersønn av Johan Werner von Usler(f.ca. 1660). Jeg vet ikke hvor sannsynlig dette er.Når Jacobs mor dør blir hun nevnt som 'Jacob Yslers moder'. Ville det ikke vært mer sannsynlig at hun skulle vært referert til som enken etter Johan Werner von Usler hvis hun var sistnevntes kone? Selv om Johan da var død?Som Kristin sier(13)kan jo Skedsmo som fødested for Jacob være feil. Jeg har sjekket det lille jeg har av litteratur om innvandringshistorie. Ingen steder nevnes Skedsmo i tilknytning til 'bergverkstyskere'. Det kan jo være at Johans kone(og Jacobs mor) var tysk og allerede blitt gravid i Tyskland og at Skedsmo bare var et 'stopp på veien' til Kongsberg.Uansett så tror jeg at jeg kommer til å vente med å notere Johan Werner von Usler som en sikker far til Jacob Usler. Det er riktignok mye som kan tyde på at de er far og sønn, men som nevnt er det flere merkelige momenter her.Jeg har fått opplyst av Statsarkivet i Hamar at det ikke ble holdt skifte etter Johan Werner von Usler i Solør-Østerdalen tingrett når han dør i Vinger 1731. Det var jo ikke overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.