Gå til innhold
Arkivverket

[#39392] Sandsvær slekter (Tubbehotvedt)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Gulbrand Knudsen Tubbehotvedt, f. Sandsvær 1713, d. Sandsvær 1774. Gift Sandsvær 1744 med Anne Pedersdatter, f. ca. 1718, d. Sandsvær 1783. Savner opplysninger om hennes fødested/dato og hvem foreldrene hennes var. Gulbrand Knudsen var gårdbruker på Tubbehotvedt i Hedenstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En Peder Tofstad har døpt to døtre med fornavn Anne i Sandsvær i passe tidsrom:LenkeDu får vurdere om det kan være den siste av dem? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel vielsen mellom Gulbrand og Anne som du har funnet?LenkeHåper noen kan slå opp i kirkebøker for deg og finne fedrenes navn der:Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Her er vielsen til Annes foreldre:Hedenstad 27/12 1714 Peder Olsen Toftstad og Berthe Andersd. NyehuusMvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis-treff fant jeg fler som hadde sendt inn opplysninger om at Anne Pedersdatter Tofstad f. 1718, var gift med Gulbrand Knudsøn Tubbehotvedt f. 1713, Ytre Sandsvær.Barn, Anne f. 1753, g.m Halvor Toraldsøn, Y.Sandsvær Deres sønn igjen Gulbrand Halvorsen f. 1773.Det bekrefter da vel den Anne Pedersdatter Tofstad, som jeg fant døpt 1718? Kirkebok .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Flott utført arbeid. Tusen takk Gunn. Jeg skrev (privat) en bok om Sandsvær-slekter i 1981 og det er derfra mine opplysninger er hentet. Mvh Bjørn Piro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Bjørn!Håper dette kan hjelpe deg. Dette er opplysninger jeg har fått av andre, og jeg har ikke sjekket egne kilder. Men kanskje et tips å jobbe videre på:Mvh Kristin1.Anne Pedersdatter Tofstad, f. 1718 i Nedre Tofstad,Sandsvær,Buskerud, d. 1783. Hun giftet seg med Gulbrand Knutsøn Tubbehotvedt, f. 1713 i Tubbehotvedt,Sandsvær,Buskerud, d. 1774.Foreldre2. Peder Olssøn Tofstad, f. i Tofstad,Sandsvær,Buskerud. Han giftet seg med Berte Andersdatter Nyhus, gift 1714 i Hedenstad kirke. Barn:Anne Pedersdatter Tofstad f. 1718,3. Berte Andersdatter Nyhus.Besteforeldre4. Ole Johansøn Tofstad, f. 1638 i Tofstad,Sandsvær,Buskerud, d. 1730. Han giftet seg med Gjertrud Pedersdatter. Barn: Peder Olssøn Tofstad.5.Gjertrud Pedersdatter, f. 1666 i Sandsvær,Buskerud, d. 1727.6.Anders Olssøn Nyhus, f. 1646 i Sandsvær,Buskerud, d. 1729 i Kongsberg, Buskerud. Han giftet seg med Margrete Pedersdatter Styhr, gift 1678 i Holmestrand, Vestfold. Barn: 1. Berte Andersdatter Nyhus. 2. Maren Andersdatter Nyhus.7.Margrete Pedersdatter Styhr, f. 1659 i Holmestrand, Vestfold, d. 1743 i Kongsberg, Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei igjen!Anne og Gulbrand er min 5.oldeforeldre.Har du skrevet ned noe om Gulbrand?Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Til Kristin. Gulbrand var født og oppvokst på gården Tubbehotvedt i Hedenstad, Sandsvær. 5 år gammel mistet han sin far og moren giftet seg pånytt i 1721 med Anders Andersen Styr som så tok over gårdsbruket på Tubbehotvedt. Stefaren døde imidlertid allerede i 1738. Siden ble det Gulbrand i fellesskap med moren som drev gården. Moren lot holde skifte med barna i 1749 og gården ble da etter all sannsynlighet tilskjøtet Guldbrand. Gulbrand brukte Tubbehotvedt til han døde 61 år gammel i 1774.Far: Knud Gulbrandsen Tubbehotvedt: Knud var gårdbruker på Tubbehotvedt i Hedenstad, Sandsvær. Gårdsbruket tok han etter all sannsynlighet over etter sin far. Han døde imidlertid allerede i 1718, bare 35 år gammel. Skiftet etter ham ble holdt på Tubbehotvedt i 1720.Boet viste brutto 104 rd. og netto 95 rd. Enken giftet seg igjen i 1721 med Anders Andersen Styr som så tok over gårdsbruket. I Hof bygdebok nevnes det at gårdbruker Ole Andersen på søndre Haslestad i 1729 kjøpte 6 lpd. av Anders Andersen Styr i Holmestrand for 40 rd. Anders mor var fra Holmestrand, men at han som gift skulle ha hatt bopel i Holmestrand synes underlig. Anders Styr døde i Holmestrand allerede i 1738, 45 år gammel. Siden ble det enken og sønnen Gulbrand som drev gården. Enken Asloug Thoresdatter skiftet i live med barna i 1749, boet viste da brto. 536 rd. og nto. 116 rd. Hun døde på gården Tofstad i Hedenstad i 1765, 76 år gammel.Far: Gulbrand Viarsen Hotvedt, f. 1643, d. Hedenstad 21 april 1709. Gift annen gang Efteløt 24 juli 1681 med Ingeborg Torkilsdatter Wærp, f. 1638, begr. Hedenstad 19 august 1708. Datter av Torkil Wærp. Hvem var han? Gulbrand oppgis ved sin død i 1709 å ha vært prestens medhjelper. Han var sannsynligvis gårdbruker på Hotvedt i Hedenstad. Korrekt? Kjenner du til forfedrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Bjørn!Tusen takk for oppdatering. Dessverre har jeg ingen opplysninger på Gulbrand Viarsen Hotvedt og Torkild Wærp.Er du også etterkommer av disse, eller samler du informasjon om Sandsvær?Uansett mål, lykke til!Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Ser at jeg har en notat som sier at Gulbrand Viarsen Hotvedt er født 1645, Flesberg.Kanskje et spor!Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Gudbrand Viarson var fra Søre Gjerde i Lyngdal sogn i Flesberg. Han var sønn av Viar Gullekson og Gunhild Knutsdotter. På farssida har han stor slekt i Flesberg. Han nevnes i Flesbergboka bind 4 side 403. Med hilsen Sigurd Vinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Til Kristin: Nei, jeg er overhodet ikke i slekt med disse Sandsvær menneskene, men det er derimot min kone (det er hennes forfedre jeg jakter på). TIl Sigurd: Takk opplysningene om Gudbrand Viarsons avstamning. Når jeg får tid skal jeg se nærmere i Flesbergboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.