Gå til innhold
Arkivverket

[#39393] Sokneprest Søren Albert Wingers familie


Gjest Gunnar Sigdestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sigdestad

I samband med utgjeving av bygdebok for Bremanger er vi interessert i å vite kvar det vart av borna til sokneprest Søren Albert Winger, f. 1847 i Kristiania, d. 1904 i Beitstaden, og kona Ingeborg Waleska Ellefsen, f. 1857 på Langøya ved Kragerø, d. 1932 på Ullern, Oslo.Winger var sokneprest 1876 i Loppa, 1882 i Talvik, 1886 til Bjørnør, 1893 til Davik i Nordfjord og 1898 til Beitstaden der han døydde.Dei hadde desse borna:1.Marie Birgitte, f. 1877, d. 1945, gift med Nils Emanuel Davidson Lister, bestyrar Majorstuens Apotek i Oslo. 2. Finn Albert Grundtvig, f. 1879, til Amerika 1898. 3. August Schønbeck Ellefsen, f. 1880, d. truleg i Talvik, 4. Inge Waldemar, f. 1881, til Amerika 1908, 5. Kirsten Synnøve, f. 1883, 6. Sigfrid, f. 1883, til Amerika 1914, 7. Signe, f. 1886 og Aasta, f. 1888.Er det nokon som veit meir om Kirsten, Signe og Aasta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ser i Kristiania Adressebog 1908 at der står oppført i Vidars Gade 3 enkefru Ingeborg Winger. På samme adresse er oppført kassererske ved Majorstuens Apothek, Aasta Winger og expeditrice hos Br. Halle Signe Winger - begge frøkener. Kirsten er ikke oppført selv, men det betyr ikke at hun ikke er i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I den lokale folketellingen i Kristiania 1. februar 1907 finner jeg de tre nevnte samt Inge Waldemar som var 'uden stilling'. De hadde flyttet til Kristiania 10.10.1904.Jeg fant to igjen i Aker Adressebok 1916/1917, enkefru Ingeborg Winger samt kassererske (Maj.Apothek) 'Asta' Winger med adresse Granhaug i Bestum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Tusen takk til Geir for detektivarbeidet så langt. No står det att å finne ut kven døtrene eventuelt vart gifte med, dødsår etc.For å finne ut meir om sønene må ein vel leite i amerikanske folketeljingar. Pr. idag abonnerer eg ikkje på ancestry.com.Håpar at nokon 'der ute' vil vere behjelpelege i vidare leiting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg dristar meg til å lyfte opp dette temaet nokre hakk i tilfelle at nokon med kjennskap til denne familien er innom i løpet av helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunnar Sigdestad

Ved gjennomgang av ministerialboka for Loppa/Øksnes idag, fann eg spr. Wingers son August Schønbeck Ellefsen Winger, f. 14. mars 1880, d. 11. august 1880, dødsårsak 'Acut Lungebetendelse?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Harald Linde-Nielsen

Jeg har kopi av bryllupsbilde av Søren Albert Winger/Ingeborg Waleska Ellefsen og bilde av datter Maria Bergitte. Om det er av interesse kan jeg sikkert finne ut hvem som sitter på originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg var i kontakt med Rolf Linde-Nielsen ei tid før Bygdebok for Bremanger gjekk i trykken, og han sende kopi av bilete av borna til spr. Winger (6 stk), fru Winger, Inge Winger som soldat i 1. verdskrigen, Nils E. D. Lister + brudebilete av S.A. Winger og frue. Brudebiletet vart brukt i boka, band 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.