Gå til innhold
Arkivverket

[#39394] Hvem er-og hvor blei det av Gjertrud Olsdatter


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Min tippoldemor Barbara Nielsdtr.døpt i Hedrum 30 sept. 1787. Far: Niels Herkelsen. Mor: Gjertrud Olsdtr. (FamilySearch) Barbara må være f.u.ektesk. Barbara blei senere g.i Hedrum den 23 aug.1811 med Hans Mikkelsen. (K.b.nr. 3 (1807-1816)Attest fra Statarkivet.)Så langt jeg kan se er det huller i det digitaliserte kildemateriale som hindrer meg i å følge hvor det blei av Gjertrud Olsdtr.(mor til Barbara) Jeg legger ved en utredning utarbeidet av Gunn Huglen. GJERTRUD OLSDATTER?Har søkt i 1801-tellingen etter alle navnvarianter som inneholder ( RU ) utrolig mange Varianter av fonavnet Gjertrud ( Hjertrud, Giertrud, Giertheru ........ )I VESTFOLD FINNER JEG FØLGENDE:1. Lardal : Giertrud Olsdatter 25 år g.m. Amund Anundsen 32 år . Barn Amund 1 år ( gard, Engelstad s.)2. Lardal : Giertrud Olsen 26 år g.m Tollef Torgersen , Husmand på Undersvold Barn: Torger 3år, Ole 1 år3. Stocke: Giertru Olsdattter 33 år g.m. Guttorm Knudsen 34 år, gardmand ,Orebue Barn: Knud 4 år , Marte Maria 6 år, Mette Catrine 2 år.4. Stocke: Giertrrud Olsdatter , 29 år, g.m. Truls Eriksen 35 år, Barn: Elen 10 år, Ole 5år, Anne 2 år5. Ø. Halsen , Tjølling: Giertrud Olsdatter 31 år, g.m Elias Jørgensen , soldat 31 år Barn: Johanne Maria 4 år, John 2 år De bor sammen med hennnes foreldre Ole Christensen og Inger Olsdatter. Gift 1797 , Tjølling. Brudgommen fra Hem V. far ( Jørgen Pedersen) ( Her har vi mulighet til å sjekke bygdebøker) * NB!6. Tjøme, gard Hullback: Giertrud Olsdatter, ugift tjenestepige.Dette var de damene jeg fant i Vestfold i nærområdet. Ingen i HEDRUM. ( NB!)Senere finner jeg i 1803 en GJERTRUD OLSDATTER som gifter seg 23 mars 1803 i HEDRUM m. en KNUD ERICHSEN.( Finner ingen Knud Erichen i Hedrum 1801) HER STÅR INGEN ALDER PÅ EKTEFELLER; HELLER IKKE FEDRES NAVN. ( Individual Record, Fam. Search ( Mormonerdatabasen)NB! Denne viesen kunne det vært flott å få sett i HERUM KIRKEBØKER. Mulig Kolbjørn i historielaget i Hedrum kan hjelpe deg med det ? FOR MEG KAN DET SE UT TIL AT DET SAMME PARET FLYTTER TIL SANNIDAL I TELEMARK . Der får et par med samme navn en sønn ERICH KNUDSEN, dpt 1 april 1804 , SANNIDAL, den norske kirke ( Individual record ( Mormonerdatabasen)Det spørs om vielsesattesten viser hvor KNUD ERICHEN Kommer fra og om GJETRUD OLSDATTER kommer fra HEDRUM og er samme dame som får datter Barbara Nilsdatter med Nils H. ( Uekte barn) ??(Jeg har sett gjennom listene med Gjertrud Olsdøtre i TELEMARK 1801 også, men der Er alle enten for unge eller for gamle til å kunne være rett dame.)Om Gjertrud Olsdatter er den som er mor til BARBARA NILSDATTER dpt i Hedrum 1787 med far Niels Heskelsen, må vel Gjertruds alder minst være 16 –17 år. F. ca 1770. Da kan et par av de Gjertrud Olsener jeg ha funnet i 1801 strykes , de er for unge.Den som passer best er vel GJERTRUD OLSDATTER f. 1771 og dpt i RAMNES Av foreldre Ole Larsen og Johanne Hansdatter.Den samme GJERTRUD OLSDATTER, kan være damen vi finner igjen som hushjelp på Nøtterø?Men så er det spørsmål om det er samme GJETRUD OLSDATTER som gifter seg i HEDRUM i 1803 med Knud ERICHEN.( Litt pussig at hun skulle dra til Hedrum for å gifte seg ) Ramnes så langt fra Hedrum heller?Spørsmålet er om det er samme GJERTRUD OLSDATTER som får datter Barbara Nilsdatter i Hedrum i 1787?? HÅPER NOEN I HEDRUM HISTORIELAG KAN HJELPE med å finne Ut hvem GJETRUD OLSDATTER og Barbara Nilsdatter virkelig er??Fortsatt ikke løst er jeg redd! TEORI ?? Mulig forklaring på at vi ikke finner Gjertrud Olsdatter og datter Barbara Nilsdatter I 1801 i nærområdet HEDRUM, kan være at deler av Brunlanes ikke er med i tellingen? ( Her er bare tatt med TANUM-området) Mulig å gjemme seg her??Ellers har jeg funnet en som muligens kan passe som kandidat til KNUD ERIKSEN Som gifter seg i 1803 i Hedrum.I folketellingen for Fredriksværn 1801 er det en grenader i Telemarks bataljon, som befinner seg her. ( 22 år ) ( Mulig han kan ha truffet Gjertrud Olsdatter som soldat??) Kun teorier.Håper det finnes kirkebøker for 1803 i HEDRUM som er lesbare?? ( Med forbehold om rett avskrift fra folketellingene og Mormonerdatabasen)Gunn.Dette innlegget fra Gunn burde være et godt grunnlag med gode spor.Innlegget er valgt lagt inn under Vestfold, men jeg får muligens vurdere å lage en lenke også over til Telemark.Mvh. Einar................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Einar!Dette temaet henger vel naturlig sammen med dette Lenke, så jeg putter inn lenka for ordens skyld. Nå orket jeg ikke lese gjennom hele debaten akkurat nå, men fikk vi slått fast med sikkerhet at din tippoldemor Barbara Nilsdatter, gift med Hans Mikkelsen på Svenerød, er den samme BN som ble døpt i Hedrum 30. september 1787?Til Gunns notat har jeg i øyeblikket kun to bemerkninger: 1) Hele Brunlanes er med i FT1801, men tellinga har fått navnet Tanum etter hovedsognet. 2) Det må tas høyde for at Gjertrud Olsdatter kan være død før FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg leste meg gjennom den gamle debatten likevel :) Så vidt jeg kunne se, fant vi ikke bevis for at rett Barbara Nilsdatter er funnet, annet enn at hun er den som passer best.Når det er sagt, så ser jeg det som fornuftig med Einars nye innfallsvinkel her. Så lenge vi kjørte oss fast på å lete bakover fra Barbara Nilsdatter, kan det være bedre å lete seg framover fra Gjertrud Olsdatter.Hans Mikkelsen og Barbara Nilsdatter på Svenerød fikk i 1816 sønnen Knut. Det kan være et syltynt indisium på at Barbara Nilsdatter er Gjertrud Olsdatters datter, og at samme Gjertrud Olsdatter ble gift med Knut Eriksen i 1803 - da ville vi få oppkalling etter stefar. Men som indisium alene er det nok ikke verdt stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei KristianDet er riktig at vi ikke fant noe bevis på den rette Barbara. Noe av problemet i forrige debatt var også at den Barbara som var født 30.sept.1787 kunne vi heller ikke finne i FT-1801. Derimot fant vi en Barbara Nielsdtr. konfirmert 1803 i Hedrum.Din teori om at Barbara gav sin første sønn navnet Knut som oppkalling etter sin eventuelle stefar; Knut Eriksen, den er jo mye mulig.Om vi finner spor som fks. vitner til forlovelse/vielse til Barbara og Knut, og eller faddere til eventuelle barn fra dette ekteskapet, ja så ser vi muligens noe mer.Mvh. Einar.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Da får vi håpe at noen har mulighet til å slå opp vielsen mellom Gjertrud Olsdatter og Knud Erichen i Hedrum 1803.Barn funnet døpt, Erik Knudsen i Sannidal i Telemark i 1804 , foreldre med rette navn ,om det da er den rette familien?Dessverre fant jeg ingen digitale kirkebøker fra Sannidal for denne perioden. Her må nok gode hjelpere til fra lokal-området i Telemark.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger like godt inn lenken med dåpen til Erich Knudsen 1. april 1804 i Sannidal :LenkeDet er dette paret som jeg lurer på om kan være det samme, som de som gifter seg 23 mars 1803 i Hedrum. Paret her samme navn, men det står ingen flere opplysninger om fedre eller alder på IGI .Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen også, om noen har mulihet til å sjekke om det står fedrenes , eller forloveres navn i originalen?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hedrum mini 2 1785-1807, s. 323:'[3/12-1802] indskreven til lysning Gevorben Grenader Knud Erichsen Tangen og Pigen Giertrud Olsdatter Bergan ovre - Caut: Ole Hendrichsen og Ole Hansen Tangen'S.st., s. 331:'[23/3-1803] viede Knud Erichsen og Giertrud Olsdatter ibid.' ['ibid.' må her vise til Bergan Øvre, da forrige par var 'Ole Hansen og Enken Hellene Jversdatter ovre Bergene'.]S.st., s. 12 (ny paginering):[konfirmerte piker 1803]: '26. Barbro Nielsdatter - taalelig'Sannidal mini 3 1803-1813, s. 25:'[1/4-1804] døbt en dreng fød 15 Martij, som blev kaldet Erich. Par: Arbeid: Knud Erichsen H(?)ilnestangen og Giertrud Olsd: Test: Halvor Torjussens kone, P: Anne Abrahamsd:, Halvor Olsen, Jens Tor, Torsen Halvorsen [!] - Moderen introd: d 24 April'Jeg tror ikke forloverne til Knut og Gjertrud hjelper oss vesentlig. Det er nok snakk om naboer på Tangen/Øvre Bergan.Jeg aner ikke hvem fadderne til Erik Knutsen er, men dersom foreldrene er de samme som ble viet i Hedrum, er det i grunnen liten sjanse for at faderne er slektninger. Det er ikke urimelig at en vervet soldat skulle flytte på seg, men Knut Eriksen i Sannidal kalles arbeider, så han er kanskje ikke samme mann likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det forundrer meg ikke om Knut Eriksen i Sannidal er mannen vi finner her Lenke i 1801, da som daglønner, riktignok gift med Gunvor Larsdatter (post 1505 og 1506). Lenger nede på samme gård (dette må være en tettbebyggelse) er en Halvor Torjussen (post 1619), som nok er fadderen i 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kan imidlertid verken finne Gunvor Larsdatter død i Sannidal 1801-1802 eller Knut Eriksen gift med Gjertrud Olsdatter i Sannidal 1801-1804. Det er derfor fremdeles mulig at det paret som ble viet i Hedrum 1803, som blir foreldre i Sannidal 1804. Inntil eventuelt andre opplysninger foreligger, kan det vel ikke helt utelukkes at det også er samme Knut Eriksen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med dine kirkebokoppslag, Kristian.Jeg har festet meg ved den samme Knud Eriksen i 1801-tellingen for Sannidal. Ser at han er yngre enn hustru der, og at kona har vært gift før.Har prøvd å finne deres fellesbarn døpt, og også om hustu Gunvor Larsen er død før 1803 , om det da er samme Knud som gifter seg igjen i Hedrum?? Har også etter etter om det finnes bygdebøker fra dette området som kan gi noen opplysninger om denne Knud Eriksen , men det er vel ikke trolig han er tatt med når han er oppført som daglønner?Kjempefint med eksperthjelp! Det trengs her!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er forøvrig den Knud Erichen som oppholdt seg i Fredriksvern i 1801-tellingen.LenkeHan ser du er grenader, Telemarks avd. Kunne passe med at han er nevnt som gevorben grenader ved vielsen?Hva tror du her , Kristian?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En ugift grenader Knut Eriksen i Fredriksvern i 1801 passer utmerket som vervet grenader Knut Eriksen i Hedrum 1802/1803 - kan ikke si noe annet. Er du sikker på at 't.i. regiment står for Telemark i[nfanteri?]regiment? I så fall kan jo det være en grunn til å knytte ham til Telemark senere.Knut Eriksen i Fredriksvern i 1801 er nok uansett ikke den samme som Knut Eriksen i Sannidal i 1801, ettersom de opptrer på likt, og den ene er ugift mens den andre er gift.Spørsmålet som vi trenger svar på, er om en av dem er identisk med den Knut Eriksen som i 1803 ektet Gjertrud Olsdatter i Hedrum og/eller den Knut Eriksen som i 1804 fikk sønnen Erik i Sannidal sammen med ei Gjertrud Olsdatter. Så langt har vi ikke svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Helt enig i at denne Knud Eriksen og den i Sannidal nok ikke er samme person.Jeg mener å ha lest at T.I. står som forkortelse for Telemark Infanteri regiment, men fant ikke kilden nå i farten.Det står litt om grenaderer på den tiden her:LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det virker svært sannsynlig at du har rett mht Telemark infanteriregiment, Gunn. Som de andre infanteriregimentene, er det også oppsatt med to vervede grenaderkompanier.Hvis grenader Knut Eriksen giftet seg med Gjertrud Olsdatter, for så å dukke opp som arbeider i Sannidal, burde han være notert som dimittert i ei eller annen militærrulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er litt lesestoff om grenader korps i Stavern:LenkeLegger merke til at i 1801 tellingen for Hedrum på gårdene Bergene er det flere militære som oppholder seg. Flere som hører til Landvernet er også nevnt.Finner ikke Knud Erichen eller Gjertrud Olsdatter, i Hedrum på den tiden.Kan hende det er den Gjertrud O. som tjener på Tjøme,og Knud E. i Fredriksvern, som gifter seg i 1803 i Hedrum, men hvor skal vi finne de rette kildene tro?Militære ruller var et bra forslag, og jeg lurer på om det kan finnes utflytter-lister for Hedrum?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei til dere mine hjelpere.Jeg viser til de to første avsnitt i innlegg nr.9 av Kristian Hunskaar.Det kan virke som om personer fra Bergan Øvre er særlig involvert i vår leiting. På FT-1801 for denne gården nevnes også Mette Henrichsdtr (som kona til Haral Hanssen, husbond og gaardbeboer/landeverger). Det står at Ole Hansen f.1780 kom fra Allum. Jeg skal se nærmere på om det der kan være noen nye spor.Mvh. Einar.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du har vel bygdebøker for Hedrum for hånden, siden du fant at Ole Hansen kom fra Allum ?Jeg legger en lenke her til Ole Hansen , sønn av Hans Allum:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger også inn gården Bergene Øvre ( Bergan Ø) fra 1801-telling:LenkeDette er litt interessant fordi gådbrukeren er militær, og flere av folkene her i Landvern.( Ser ut til at det kan ha vært her Gjertrud Olsen og Knud Erichen kan ha arbeidet omkring 1803 ?)Håper det finnes noen dokumenter som kan bekrefte dette. Vet ikke hva som kan forventes å finne i militære ruller. Har slitt litt for å finne slike ruller selv, i leting etter mine aner.Vet det skal være et tema på Dis-møte i Vestfold senere. Skal se om jeg får med meg dette møtet.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

HeiDet var ikke noe mer å finne på gården Allum enn en bekreftelse på at Ola Hansen var født der, samt at han flyttet til Bergan Øvre.Det er heller ingen flere holdepunkter å finne på Bergan Øvre,(etter det jeg kan se).Av b.b. har jeg; Tjølling, Hedrum og Sandeherred (alle av Lorens Berg) samt Sandefjords Histstorie av Knut Haugen.Jeg skal låne inn Sannidals b.b. men det er blitt meg fortalt at den er uten navneregister.Mvh. Einar...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

HeiNår jeg studerer personer på gården Hullbach som ei Giertrud Olsdatter (se innlegg nr 1, person nr 6) tjenestegjør, da ser jeg også Elisabet Hendrichsdatter. Det samme etternavnet hadde jo en av caut. ved Knut og Giertrud`s vielse. Se innlegg nr 9.Mvh. Einar...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var en interessant observasjon, kan hende det er ret dame vi har funnet i tjeneste på Hullback ?Ellers har jeg lett etter ooplysninger om militære ruller. Legger en lenke til denne kilden:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.