Gå til innhold
Arkivverket

[#39397] Sandsvær slekter (Mørk)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Ole Sebiørnsen Mørk, f. Sandsvær 1715, d. Sandsvær 1768. Gift Sandsvær 1737 med Else Olsdatter, f. ca. 1707, d. Sandsvær 1773. Ole Sebiørnsen var bruker på plassen Mørk eie i Hedenstad. Noen som vet hvem Else Olsdatters foreldre var og eksakt dato for hennes fødsel/dåp. I kirkebøkene har jeg funnet en Else f. 1709 som var datter av Ole Sørensen Bagstevold (1680+1756), bruker på plassen Bagstevold i Hedenstad og Sigri Stephansdatter (1687+1742).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Bjørn!Har endel bakover her, men er ikke så flink til å få det pent kopiert inn.Hvis du sender med mailadr. skal jeg sende det over.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest mari lien

Eg veit ikkje om dette er same Mørk-slekta, men eg prøver lell. Paul Olsen Mørk kom til bygda her med vegarbeidet opp-gjennom Gudbrandsdalen. To andre vegarbeidarar frå Modum vart også verande - Gunvald Saastad og Kristian Formo Jahr. Paul Olsen Mørk var 42 år då han gifta seg med Sels-jenta Anne Grenet -altså var han født ca.1827.Han vart husmann under garden vår og vart ein kjent plogsmed. Sandsværingar vart plogane kalla. Det vert sagt at han var frå ein stor gard. Eg skulle så gjerne hatt opplysningar om garden og ætta hans. Elles hadde det vore artig og fått kontakt med etterkomarar då alle reiste ut, somme til Amerika. Av borna veit eg namna på Marie,Ola,Pauline,Janna,Lina,Anne og Petter. Eg veit at Ola og Petter reiste til Amerika. Er det nokon som kan hjelpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Mari. Har foreløpig ikke sjekket om det er samme Sandsværslekt som i hovedproblemstillingen, Men den Paul du lurer på var sønn av Ole Pålsen Mørk f. 1803, død 1874. Gift med Maren Malene Pedersdatter Krogsrud. Det er et fint bilde av Sandsværsplogen i bygdebøkene for Sandsvær, hvor jeg har disse opplysningene fra. Send meg en mail på storkenn@start.no, så skal jeg sende deg det som står i bøkene, hvis du ikke vil låne dem på et bibliotek og sjekke selv da.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ragnhild Skarsjø

Iflg skifteregister for Kongsberg 1705-1801 het Else Olsdatters mor Maren eller Maria Hansdatter. Det var skifte etter henne 17.7.1748.Hilsen Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.