Gå til innhold
Arkivverket

[#39399] Anders Larsen og Marthe Ingebretsdatter, Vang i Hedmark, gift 19.11.1802


Gjest Rolf Erik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Larsen

I følge Kirkebok for Vang H nr.3b side 425 og Klokkerbok for Vang H nr. 2 side 79 ble ungkar/ugift Anders Larsen, Aasbakken/Vest Aaseie og pige Marthe Ingebretsdatter, Kierkebyeie/Kierkeby viet den 19.11.1802. Det er her ikke angitt opplysninger om fødselsdatoer eller foreldrenes navn. Har funnet følgende barn: Olive f.18.7.1804, Elie f.11.5.1808 og Lars f.9.3.1811. Sistnevnte er fyldig omtalt i Vangsboka, bl.a. Gnr.178-194 side 591.I Digitalarkivet/Folketelling 1801 har jeg under garden Kierkebye Øvre funnet Ing. Anne Larsdatter og hennes datter ugift Marte Engebrethsdatter 36 år med et uekte barn på 1 år. Denne adresse stemmer for så vidt med ovennevnte adresse i Kirkeboka. Ulike skrivemåter av navnet kan ikke tillegges vekt. Det er ellers funnet få personer med dette navnet. Denne Marte kan således være rette vedkommende?Det er funnet en rekke personer med navnet Anders Larsen. Under Folketellingen 1801 (året før ekteskapet) er det ikke oppført noen Anders Larsen med forannevnte adresse Aasbakken/Vest Aaseie. Heller ikke i Vangsboka under Aasbakken står oppført noen Anders Larsen. Under Folketellingen 1801 er det kun to voksne ugifte Anders Larsen i Vang, som er angitt under garden Disen Vestre som tjenestefolk 24 år og under Haavie Vestre som Deres sønner 21 år. Jeg har sett på forlovere til Anders og Marthe og faddere til barna, men ikke funnet noen ledetråder.Under samme gardsadresse som for nevnte Marte (Kierkebye Øvre), er det i Digitalarkivet/ Folketellingen 1801 oppført en Lars Larsen 80 år og kona Olive Engebrethsdatter 68 år, som i følge Kirkebok for Vang H nr.3a side 187 og 209 bl.a. har sønnene Anders Larsen født 1772 og Anders Larsen født 1779. Selv om det ikke er funnet noen begravelse, må det antas at førstnevnte Anders døde, siden navnet ble tatt i bruk igjen. Det er heller ikke funnet noen konfirmasjon for ham. Har ikke funnet noen holdepunkter for at Anders f.1779 kan være rette vedkommende, bortsett fra at han og nevnte Marte, ut fra adressen til hans foreldre og henne, må antas å ha kjent hverandre. Førstefødte til Anders og Marthe ble døpt Olive, og således oppkalt etter farmor, hvis man her er på rett spor. Aldersforskjellen er stor, men ikke utenkelig.I Kirkebok nr.4/5 side 25 er det under konfirmasjon i 1793 funnet en Anders Larsen med adresse AasEje. Ved en vanlig konfirmasjonsalder på 14-15 år, vil han være født 1778-1779, og således ha vært 23-24 år ved eventuelt ekteskap i 1802. Fortsatte han å bo her fram til ekteskapstidspunktet 1802? Ellers er det på side 27 i samme Kirkebok funnet konfirmasjon i 1794 for Anders Spigerud, som også samsvarer med fødselsåret til Anders f.1779, og med et etternavn som samsvarer med tilleggsnavnet som er nyttet for ovennevnte Lars Larsen under dåpen av alle hans barn. Kan en av disse to være sønnen til Lars, og være den Anders jeg leter etter?Hvem er ekteparet Anders Larsen og Marthe Ingebretsdatter, Vang Hedmark (fødselsdata og foreldre)? Hvordan komme videre? Er det noen som har opplysninger å gi eller tips for videre leting? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Marthe Ingebretsdatter dør på Syljeseteie 13. oktober 1843, 80 år gammel. Anders Larsen er nok mer usikker, men det er en som dør som Tillægdslem på Blystad nordre 29.9.1854, 75 år. Hans alder stemmer iallfall med fødselsåret 1779.Lars Larsen Spigerudeie og Olive Ingebretsdatter gifter seg 11.6.1761. De blir boende på Spigerudeie i lang tid ser det ut til. Iallfall tre sønner som heter Hans. Første barn ser ut til å være Rangdi i 1762, Pernille 1763, Else 1766, Hans 1769, deretter Anders (1772), Hans 1774 (kun 4 uker), Hans 1775, og Anders (1779).Lars Larsen Aaseie dør 27.3.1805, så dette blir ikke enkelt.Håper du finner frem. Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

Vet ikke om jeg kan 'hive' meg på i dette temaet.Jeg leter nemlig etter en Anders Larsen, Vang. Han er oppgitt som far til Agnethe Andersdatter ved hennes vielse 12.nov. 1841. Hun ble da gift med Johannes Christophersen. (Digitalarkivet, viede Vang) I 1843 flyttet Johannes og Agnethe, 1 sønn og Johannes sin mor Ingeborg Andersdatter, fra gården østre Jevanord til Bardu i Troms.(Digitalarkivet, utflyttede Vang)Agnethes fødselsår er litt uklart. Noen steder er alderen oppgitt slik at hun ser ut til å være født i 1814. F.eks. er hun i folketellinga 1875 for Målselv oppgitt å være født dette året i Furnes sogn, Vang prestegjeld.I skannet kirkebok for Målselv, døde 1905, står det imidlertid at hun er født 2. mars 1816 i Vang.Jeg ser at Agnethe ikke er oppgitt som et av barna til Anders Larsen og Martha Ingebretsdatter, jfr. innlegg (1). Det kunne jo likevel hende at hun er datter av disse, derfor prøver jeg dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Larsen

Til Per Stifjeld. Du opplyser at Agnethe og familien i 1843 flyttet fra gården Østre Jevanord. til Bardu i Troms (Digitalarkivet, utflyttede Vang). Gården Jevanord ligger i Furnes. I letingen etter ”min” Anders Larsen har jeg notert flere med dette navnet, bl.a. Anders Larsen født 1776 med foreldrene Lars Hansen og Marta Paulsd. Jevanordeie. Faddere var Tore Nielsen Jevanor og hustru, Haagen Ruudeie og hustru og Christopher Olsen. Hentet fra Kirkebok for Wang H nr. 3a for 1734-1809 Dåp side 200.De samme foreldrene fikk i 1775 en sønn med samme fornavn, som antagelig døde som spebarn siden samme navnet ble tatt i bruk igjen året etter.Foranstående stemmer med adresseopplysningen. Dette kan muligens være noe å lete videre på?Hilsen Rolf Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Bøhmer

Jeg har fulgt denne debatten med interesse, men er helt blank. For meg er den særdeles interessant pga forbindelsene nordover. Det er lite påaktet i bygdene her at vi hadde utvandring nordover. Vi har flere fra den gamle kommunen Vang som utvandret til Målselv og noen videre til Saga i Tverrelvdalen - og videre til Sør Varanger hvor det fortsatt er slektsforbingelser tilbake til Furnes. En av de som utvandret var leilending på Skarderud en kort periode. Deretter på Rustad i Elverum. Kom senere til Saga via Målselv.Jeg vil gi det rådet at her må man ikke hefte seg for mye i Jevanol, men også se på gårdene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg registrerer at det er dukket opp et navn :Marta Paulsdatter på Jevanoleie. Personlig tror jeg hun har forbindelser til andre folk på gården. Paul og Pål skrevet på den ene måten en gang og den andre måten en annen gang har blitt nyttet både blant brukere og husmenn på gården. Jeg har lenge trodd det er en forbindelse mellom husmennene og brukeren, men svever fortsatt på en bølge av tro! Dersom noen ønsker å gå dypere på det, så kan jeg gi nærmere informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Gården heter Jevanol. Tradisjonelt har det vært flere Jevanolgarder. Navnet kommer enten av gjevan hol (den gjeve holen) eller Gjetvold hol. På Hedemarken sa man ofte Jeval om Gjetvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Eldste 'Pål' som jeg har på Jevanol er Tora Pålsdatter (Paulsdtr) gift med Ole Reersen Jevanol (Skomsrud). Hun var f ca 1656?. Jeg har bare to barn til disse, men skal en tro på de som hevder oppkallingsteorier, så må det ha vært en Pål der?Pålnavnet går att helt opp til våre dager i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Larsen

Til Asbjørn Røsbak. Takk for innlegget. Foruten Kirke-og Klokkerbøker har jeg nyttet din database i Digitalpensjonatet, som er elegant å lete seg fram i, mot nitidig blaing i Kirke-og Klokkerbøkene. Flott arbeid! Håper at det kommer mere.Dine opplysninger om dato for ekteskap og død for Lars Larsen var nye for meg. Likeså datteren Rangdi. Jeg har ellers funnet Lars Larsen SpigerudEje gravlagt 29.6.1778 bare 3 år gammel. Dette er muligens også samme familie.I følge bosteder som er oppført i forbindelse med barndåper etc., har Anders og Marthe vært på stadig flyttefot. Foruten de adresser som tidligere er angitt ved deres ekteskap, var adressen Markestadeie ved dåpen av datteren Olive i 1804 og Hohlseie ved dåpen av datteren Elie i 1808. Ved dåpen av sønnen Lars i 1811 var adressen i følge Kirkeboken Vestre Hoelseie, Offisersgården og i følge Klokkerboken Vestre Hoelseie under Beichmann. Ved ekteskapet til sønnen Lars i 1844, er Anders’ adresse oppført med Myhreseie i Vang. Hvis det er den rette Anders som døde 80 år gammel i 1843. var oppholdsstedet da Blystad. Men det var vel vanlig med slikt ”omstreiferliv” blant gårdsarbeiderne den gang. Til tross for bl.a. disse opplysningene synes det vanskelig å finne fødselsopplysningene for Anders. Etterlyser fortsatt råd om hvor det kan letes videre!Ellers er jeg forundret over hvor mange unøyaktigheter det er i det aktuelle materialet. Et eksempel er dødsfallet til omhandlede Marthe 80 år, hvor det er ulike datoer for både død og begravelse i henholdsvis Kirkeboken og Klokkerboken. I forhold til dødsdato og alder, er fødselsåret etter disse bøkene 1763, mens fødselsåret i følge Folketellingen 1801 er 1765.Hilsen Rolf Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.