Gå til innhold
Arkivverket

[#39400] Knut Eriksen og Gjertrud Osdtr. vielse og etterkommere.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg viser til debatt som går under Vesfold, lenke LenkeStikkord: Erik f.15.mars og døpt 01.april 1804 i Sannidal. Foreldre: Knut Eriksen og Gjertrud Olsdatter.Nå håper jeg på hjelp fra Sannidal/Telemark.Mvh. Einar...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes en del scannede kirkebøker fra Sannidal som det vel er mulig å lete etter Knud Erichen og Gjertrud Olsdatters død, og mulige etterkommere.Har lett litt i disse kildene, men deler var ikke så lesbare. Fant en Knud Erisen død i 1847, men vet ikke om det er den rette mannen.Jeg prøver med en lenke til siden, men vet ikke om jeg får det til:LenkeSkal si fra om jeg finner noe av interesse her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre ble det ikke rett lenke, prøved å følge pådet hvordan man legger i bilde fra en side i kirkebøkene, men det fikk jeg ikke til.Under scannede kirkebøker i Digitalarkivet kan du velge først Telemark fylke, så finner du kirkebøker for Sannidal , i Ministreralbok nr. 8 1847-1862 , under nr 26 ( s. 2) finner du den Knud Erichen jeg fant oppført død og begravet.Kan prøve med en lenke til arkivet : LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sannidal mini 3 1803-1813, s. 25:'[1/4-1804] døbt en dreng fød 15 Martij, som blev kaldet Erich. Par: Arbeid: Knud Erichsen H(?)ilnestangen og Giertrud Olsd: Test: Halvor Torjussens kone, P: Anne Abrahamsd:, Halvor Olsen, Jens Tor, Torsen Halvorsen [!] - Moderen introd: d 24 April'Jeg kommenterer i LenkeOm noen kjenner til denne familien, er opplysninger velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei dere i Telemark.Som utflyttet Skien`s gutt (Telemarking) så håper jeg på assistanse fra dere.Det er vel noen som er i besittelse av Sannidals bygdebok.Debatten går videre på Vesfold, se lenke i innlegg foran.Mvh Einar.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min leting etter militære ruller kom jeg over denne avskriften:http://www.slekt.org/Sesjons_Rulle_1765.htmlSynd den ikke var ca 40 år fram i tid, da ville vi muligens fått noen opplysninger om Knud Erichen? som giftet seg i Hedrum 1803 med Gjertrud Olsdatter.Kan hende det finnes ruller fra ca 1800-1805 i Kongsberg-arkivet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg forsøker igjen.Jeg viser til ovenfor nevnte innlegg. For å gjøre utgangspunktet litt klarere, så er jeg på leit etter dokumentasjon på at nedenfor nevnte ektepar fra Hedrum har flyttet til Sannidal, og hva som videre eventuelt har skjedd med dem.Den 23 mars 1804 i Hedrum i Vestfold blei det inngått ekteskap mellom Knud Erichsen og Giertrud Olsdtr. lenke: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500037261222&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Se også innlegg 4 ovenfor.Den 01. april 1804 blei det i Sannidal døpt en gutt med navn Erich. Foreldre; Knud Erichsen og Giertrud Olsdtr. lenke: Lenke Ang. faddere så se innlegg 4 ovenfor.Det som da er spennende er om ekteparet fra Hedrum har flyttet til Sannidal.Videre blei det den 16 mai 1776 i Hedrum døpt en gutt med navn Ole (uekte). Mor; Giertrud Olsdtr. Far; Peder Abrahamsen. Denne Ole kan vi ikke finne konfirmert i Hedrum. Om han er å finne som konfirmert i Sannidal, ja så er det et mulig spor. Han kan jo i så tilfelle ha blitt med sin mor til Sannidal.Jeg har på biblioteket i Arendal bestilt innlån av Sannidal bygde bok. Der kan de ikke finne ut av at en Knut Johannssen fra Langesund har laget et nytt register for Sannidal-boka. Lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg presiserer at den uektefødte Ole (innlegg 8) var født 1796, ikke 1776. Så hvis noen leter etter hans konfirmasjon, må de lete fra 1810/11 og noen år framover (enkelte kunne være over 20 år ved konfirmasjonen, noen ytterst få enda eldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei!Jeg har i dag blitt kontaktet av Knut Johannessen fra Langesund. Han sier at den nyeste Sannidal Bygdebok, utgitt 2002, den inneholder fullstendig register.Dette burde være en god 'nyhet' for alle som er innteressert i Sannidals slekter.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei! Jeg har i dag studert litt film på biblioteket, og da med følgende resultat:Sannidal mini. HF. 193 1803-13 side 36. Gravlagt; den 4. mars 1804 Gunvor Larsdtr. 38 år og Knud Erichsens sønn.Dette har da tydligvis vært en død for både mor og sønn i sammenheng med fødsel.Denne Knud Erichsen ser for meg ut til å måtte være den samme som 23.mars 1804 inngår ekteskap i Hedrum med Giertrud Olsdtr, se innlegg 4 og 8. Det som er med på å underbygge denne slutning, det er at ikke mindre enn tre av faddernavnene (innlegg 4) er registret på samme gård som Knud Erichsen ved FT-1801 for Sannidal.Jeg er nå spent på om det finnes vitner til vielsen den 23. mars 1804, som også peker mot Sannidal. Jeg venter fremdeles på Sannidal b.b.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Knut Eriksen og Gjertrud Olsdatter ble trolovet 3/12-1802 og viet 23/3-1803 i Hedrum.Knut Eriksen og Gjertrud Olsdatter, som muligens er samme par, fikk 1/4-1804 døpt sønnen Erik, som var født 15/3-1804, i Sannidal.Kronologien tilsier da at overnevnte Knut Eriksen (om han er én eller to personer) IKKE er identisk med Knut Eriksen i Sannidal i FT1801, da denne var gift med ei Gunvor Larsdatter, som ble begravet 4/3-1804.Den Knut Eriksen som 15/3-1804 fikk sønnen Erik med Gjertrud Olsdatter, ser altså ut til å være innflytter til Sannidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da ser det ut til at vi kan avskrive denne karen. Når trolovelsen var så tidlig.Da har jeg nevnt før en kar som kunne passe med soldat Knud Erichen som var i Fredriksværn i 1801.Jeg fant en ny kandidat her som er ugift i 1801. Alder kunne passe, og han er nevnt som national soldat: LenkeAvstanden til Hedrum er vel ikke så avskrekkende. Da blir det spørsmål om det er nevnt noen alder på ektefellene ved vielsen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en ny lenke til grenaderen i Fredriksværn også, så kan du se om det er mulig å undersøke disse karene nærmere?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå fant jeg at vi også kan se bort fra den Knud Eriksen som var 31 år på Dolven i 1801. Han giftet seg 3 des 1802 med Kirsti Larsdatter, i følge denne databasen:LenkeDa kan ikke jeg finne andre passende kandidater en grenaderen fra Fredriksværn. Har søkt på alle navnvarianter i 1801-tellinger i Vestfold , Telemark og Buskerud. Finner en del Knud Erichener men de fleste er gift og alder passer ikke.Da står det vel kun militære ruller tilbake er jeg redd? Får håpe noen har tilgang til oppslag i grenaderens ruller?Om ikke Sannidalboka kan gi svar hvor det ble av ekteparet Knud Erichen og Gjertrud Olsdatter og deres sønn Erik, og om de flyttet fra Hedrum? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei!Jeg har nå sett igjennom Sannidal b.b. Det viser seg at gården Kalstad ikke er registrert i Sannidal. Derimot skal den ligge i Skåtøy. Dette gjelder da for den Knud Erichsen som på FT-1801 er gift med Gunvor Larsdtr. som døde den 4. mars 1804, (innlegg 12)På tlf. med ei dame med lokalkunnskap får jeg opplyst følgende: Den 1 april 1804 blei det døpt en gutt i Sannidal (f.15 mars 1804) med navn Erich. Foreldre er: Arbeider Knud Erichsen Stilnestangen og Giertrud Olsdtr. Faddere: Halvor Torjussens kone, Pige Anne Abrahamsdtr. Halvor Olsen, Jens Torsen, Torjus Halvorsen. (dette blir da en mindre korrigering til innlegg 4.)At navnene til fler av disse faddere er å finne på gården Kalstad i FT-1801 for Sannidal må vel tilskrives kontoen: Tilfeldighet/naboskap/familie. Gårdene Kalstad og Stilnestangen i Skåtøy, de kan jo av flere årsaker hatt nære forbindelser.Videre så får jeg opplyst at bind 2 ang. Skåtøy ikke er å finne ut av.Jeg skal til mand. forsøke å finne Erich konfirmert i Sannidal ca. 1818.Skulle det være den Knud Erichsen som Gunn viser til i innlegg 15 som er den rette mann til Giertrud Olsdtr. da blir det noe stor aldersforskjell. Utgangspunktet for hele debatten er jo: Hvem er Giertrud Olsdtr. mor til min tippoldemor Barbara Nielsdtr. f.i Hedrum 30.09.1787.Dette virker nokså håpløst ?Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ja jeg forstår godt at du synes dine aner er vanskelige å oppspore. Nå er vel ikke aldersforskjellen så helt umulig likevel, mellom den nevnte grenader i Telemarks regiment som befinner seg i Fredriksværn i 1801. Han er ca 20 år ved tellingen og ville vært ca 24 ved ekteskapsinngåelsen om det er han som gifter seg i Hedrum 1804.Gjertrud Olsdatter er antatt f. ca 1770? Altså en aldersforskjell på ca 10 år.Jeg har funnet flere eksempler på en slik aldersforskjell i 1801-tellingen. Også hos egne aner har jeg funnet forskjell den 'gale veien' med opptil 20 år.Ektemann 20 år og brud 40.Siden det er så vanskelig å finne en passende kandidat til Knud Eriksen, grenader, ville jeg prøvd å finne opplysninger om han i Fredriksværn. Håper noen kan svare på hvor ruller over Telemarks regiment ca 1803 befinner seg?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg får ikke lenkene du har i innlegg 20 til å virke, dessverre. Takk for opplysningen i alle fall. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

De vil nok snart virke igjen. Arkivverket har tydeligvis litt trøbbel i kveld, da heller ikke de scannede kirkebøkene kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott nå virker lenkene igjen, da spørs det om Aksel Einar kan få hjelp til oppslag her, eller om det er mulighet med en skriftlig henvendelse til arkivet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg for sikkerhets skyld sjekket 1801-tellinger for Vestfold, Telemark og Buskerud. Kan ikke finne flere Knud Erichener som passer til å være den grenader som gifter seg i Hedrum med en Gjertrud Olsdatter.Har søkt på alle med fornavn som begyner på (Knu)og etternavn begynner på ( Eri)Fant kun en i Buskerud , Næss som en mulig kandidat: LenkeHan er ugift, men ellers finner jeg ingen bedre enn grenaderen som bor i Fredriksvern. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei !Mitt forsøk på biblioteket i dag i leit etter Erichs konfirmasjon (innlegg 17) var mislykket. På filmen manglet det innføringer mellom 1816 og 1822. Dermed er jeg like langt.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.