Gå til innhold
Arkivverket

[#39400] Knut Eriksen og Gjertrud Osdtr. vielse og etterkommere.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Erich Knudsen som gifter seg i Sannidal 1826: LenkeKan det være mulig å finne ut om dette er sønn til Knud Erichen og Gjertrud Olsdatter? Håper det kan stå fedres navn og alder på denne Erich i kirkebøker?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her prøvde jeg å søke på barn av denne Erich Knudsen og Karen Kjeldsdatter: Legger en lenke til den 1 av barna: LenkeDet ser også ut til at det samme paret har fått en sønn Kjeld Erichen og en Knud Erichen. Den siste dpt 26 aug 1836 i Sannidal.( Mulig du kan finne noen opplysninger om disse , så du kan se om dette kan være etterkommere etter dine ?)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Kjeld Erichen dpt i 1834 og en ny Kjeld med samme navn dpt her: LenkeDisse barna burde vel finnes i kirkebøker for Sannidal, eller i Sanidalsboka du har lånt?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg putter inn en lenke til Knud Erichen dpt 1836 også:LenkeSlett ikke sikkert dato er riktig, men om du finner disse barna i bygdeboka, kan det jo hende dette kan være en som er oppkalt etter Knud Erichen som du leter etter?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det jeg er litt spent på nå er om du kan finne ut mer bakover for denne familien , med Knud Erichen som hjelper sin mor , enken Maren Kjeldsen?LenkeHåper det står noe i bygdeboka om disse .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei !Først en takk til deg Gunn. Du legger ned en kjempejobb.Dernest er det bare det å si at både bygdebok og micro-film er returnert.Som jeg sa i innlegg 17, så dekket ikke Sannidal b.b Skåtøy-området. Både Kalstad og Stilnestangen ligger jo der.Jeg går å venter på et innspill fra en lokal slektsforsker. Han lovet meg på tlf. at han skulle se på saken.Det som fremdeles er avgjørende er å kunne påvise hvem 'min' Gjertrud Olsdtr. er, og videre om hun er den Gjertrud Olsdtr. som giftet seg i Hedrum den 23/3-1803 med Knud Erichsen Stilnestangen. (innlegg 13).Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei !Først en takk til deg Gunn. Du legger ned en kjempejobb.Dernest er det bare det å si at både bygdebok og micro-film er returnert.Som jeg sa i innlegg 17, så dekket ikke Sannidal b.b Skåtøy-området. Både Kalstad og Stilnestangen ligger jo der.Jeg går å venter på et innspill fra en lokal slektsforsker. Han lovet meg på tlf. at han skulle se på saken.Det som fremdeles er avgjørende er å kunne påvise hvem 'min' Gjertrud Olsdtr. er, og videre om hun er den Gjertrud Olsdtr. som giftet seg i Hedrum den 23/3-1803 med Knud Erichsen Stilnestangen. (innlegg 13).Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mer presist består gårds- og slektshistorien av ett bind for Sannidal og ett bind for Skåtøy. De to prestegjeldene hørte tidligere sammen under navnet Sannidal (derfor er gårdene i Skåtøy å finne i 1801-tellinga for Sannidal). Når det er sagt, ville du neppe hatt hjelp av bindet for Skåtøy, da jeg ved rask gjennomblading sist uke ikke kunne se at boka tok for seg husmanns- og arbeiderfamilier. La oss se hva den lokale slektsgranskeren kan finne fram til; det er alltid kjekt med noen som har lokalkunnskaper og erfaring med kildematerialet fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lagt inn et spørsmål i arkivforum i dag og håper at noen har tid til oppslag i arkivet med opplysninger om Telemark Regiment. ( Knud Erichen, grenaderen)1801-1804.Mulig dette er så mye arbeid, at ingen har anledning til å lete der?(Se Kristians innlegg 20) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei !Er det noen som har tilgang til kirkebok for Sannidal i tiden 1818-24 vedr. Konfirmerte ? Den jeg søker (og hans foreldre) er Erich Knudsen f.15.3 1804 og døpt 1.4.1804 i Sannidal, (innlegg nr 1).Jeg spør også om det er noen som har mulighet til å finne Gjertrud Olsdtr. reg. som død ? Hun antas å være født ca. 1770. Hun blei viet til Knud Erichsen Stilnestangen den 23 mars 1803 i Hedrum Kirke (innlegg nr. 13).Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser dårlig ut med hjelp fra Sannidal ser det ut til. I dag fant jeg en annen Knud Erichen f. i Gjerstad . Navnet var litt anneledes skrevet ( Ereksen)Her er en lenke til til denne karen: LenkeHan er vel for ung til å gifte seg i 1804, men kan likevel være verd å undersøke?Skal se om jeg kan finne flere opplysninger om denne nye Knud Ereksen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er denne Knud Ereksens fødsel.1788. Hans far Erik Knudsen er tydligvis død tidlig, for her er oppført den samme stefar som ved 1801-telling. Mor Aase Vroldsen. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg sa noe tull med hensyn til alder på denne Knud Ereksen, spørsmålet må være om han er blitt enkemann før 1803? Han var nasjonal soldatsom du ser , og dette området er vel ganske nær Telemark?Dette var kun et skudd i blinde. De andre Knud Erichene har vi vel prøvd å finne ut av, bortsett fra karen i Fredriksværn i 1801.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den Knud Erichen som ble født 1788 i følge Fam.s. ( Han som vel var for ung?)LenkeDen andre karen som var national soldat var i Bamle i 1801. ( Ikke lett å holde styr på disse)Du får kikke litt på dem om du mener det kan være lurt å finne flere opplysninger om dem?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei !Det vil være en fordel at debatten konsentrerer seg om Gjertrud Olsdtr. Eventuell etterslekt blir først av interesse når vi om mulig får bekreftet at det er min Gjertrud Olsdtr som blir viet til Knud Erichen i 1803.Jeg viser til innlegg 38.Ellers kan jeg nevne at jeg har sendt en forespørsel til Sannidal Historielag. Om jeg får noe svar vil tiden vise.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Det ser smått ut med hjelp fra Sannidal.Jeg har idag på nytt lett etter mulig konfirmasjon av Erich (innlegg 38). Denne gang fikk jeg en bedre film-kopi enn sist. Det finnes ingen Erich Knudsen konfirmert i Sannidal i tiden 1817 - 1824.Hva gjelder registrering av begravelse for Gjertrud Olsdtr. så er jeg igang med å leite etter den.Eventuell fødsel av Gjertrud Olsdtr. reg. i Gjerpen, så har jeg idag sjekket årene i tiden mellom 1764 og 1772 uten resultat.Jeg blir nå bortreist en uke.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei. Nå er det lenge siden, men i dag så jeg litt på tidligere innlegg. Gunn viser til en Erich Knudsen (innl. 26)som blir viet 28. jan. 1826. Her er vielsen i Sannidal kirkebokLenke.Erich er her oppgitt til å være 28 år. Det vil si født ca. 1798. Den Erich som har Gjertrud Olsdtr til mor er født 15.mars 1804. Dermed kan vi se bort fra dette sporet.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ser at lenken til kirkeboka ikke virket, så jeg prøver å legge inn lenken på ny her: LenkeHøyre side av kikebokbladet. Bør forstørres til 150% før lesing. Det er nok som du sier et blindspor, for så stor forskjell i alder som 6 år, er vel ikke trolig.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For sikkerhets skyld legger jeg inn den dåpen til Erik Knudsen, sønn av en Knud Eriksen og Gjertrud Olsdatter. Erik f. 1804:LenkeSe innlegg nr. 4.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det fantes en annen Erik Knudsen med far Knud Eriksen som gifter seg i 1832 , 13 des i Porsgrunn. ( Mulig kandidat?)LenkeFra kirkebok Porsgrunn Østre. Vielse nr 7. ( Ikke helt enkelt å lese tekst her selv i 150% forstørrelse)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.