Gå til innhold
Arkivverket

[#39405] Hvem var foreldrene til Tor Pedersen Dyre født Kongsberg ca. 1781


Gjest Bjørn Solbrå
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Solbrå

En Tor Pedersen fra Bødkerbugten blir gravlagt i Øyestad 4. april 1847, 66 år gammel. I kirkeboken er det angitt at han er født på Kongsberg. Da han giftet seg med Marte Gabrielsdatter fra Bødkerbugten i 1804, kalte han seg Tor Pedersen Dyre. En bergarbeider Lars Hansen Dyhre holdt til på Hedenstad i Sandsvær under folketellingen i 1801. Hos ham bodde også hans brorsønn Peder Pedersen 12 år og brordatter Olea Pedersdatter 16 år. Det er nærliggende å gjette på at dette er Tor Pedersen sine søsken, og at faren da må hete Peder Hansen, men kan noen hjelpe meg med å bekrefte eller avkrefte om dette stemmer, og evt. hvor de har tatt Dyre/Dyhre-navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjørg Lunde

I sølvverkets manntallet fra 1765 finnes en Peer Hansen Dyhre, 15 år, født på Loftstuen grunn i Sandsvær. Kan det være ham du leter etter? Kanskje det står noe mer i bygdebøkene for Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Takk for svaret. Det kan meget gjerne tenkes at det er denne personen jeg leter etter, og da øker vel også sannsynligheten for at antagelsen om at han er broren til Lars Hansen Dyhre på Landsverk i Sandsvær, er riktig.Jeg ser i avskriften av kirkebøkene for Sandsvær i Digitalarkivet at en Hans Hansen fra Hedenstadeie har tvillingene Peder og Ellen til dåpen 1 jan 1750. Dette stemmer jo bra med alderen til Peer Hansen i sølvverkets mantall, og Tor Pedersen kaller sin første datter i Øyestad for Elen, så det kan være en oppkalling etter tanten. Så er det et nytt tvillingpar Friderich og Lars som er til dåpen 11 april 1757, denne gangen med Hans Hansen fra Loftstueeie som far, men det kan vel godt være samme person. Da kan dette være den Lars Hansen Dyhre som har sin brorsønn og brordatter boende hos seg i 1801, selv om han strengt tatt burde vært født i 1756 hvis han skulle vært 45 år i 1801.Hvis antagelsene så langt stemmer burde Peder Hansen Dyhre bli gift rundt 1780, få sønnen Tor ca. 1781, datteren Olea ca. 1785 og sønnen Peder ca. 1789. Sannsynligvis er han eller kona eller begge døde en gang mellom 1789 og 1801 siden to av barna da bor hos broren.Jeg ser at Dyre/Dyhre har ikke har vært uvanlig som fornavn i Sandsvær. Kan det være en eldre stamfar som er opphavet til at de har brukt Dyhre som slektsnavn? Dess flere svar, dess flere spørsmål. Hvis noen kan hjelpe meg videre er jeg takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ivar Lie

Hans Hansen Dyre fra Hedemarken bodde på Dyresplass på Moane (dengang Hedestadeie) og hadde bl.a. sønnene Lars og Peder. I skiftet etter kona til Hans står det at Peder overtar plassen. Det er ikke mye igjen av Dyresplass idag, men en ser at gammelt hus på venstre hånd når en kjører utover E134, like før altmuligbutikken til Grini (Hagia). Jeg har skrevet av skiftet etter kona til Hans, hvis det er av interesse kan jeg prøve å grave det fram igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Takk for svaret. Det kunne vært interessant å se avskriften av skiftet.Og er det noen som kjenner til noen Dyre-slekt fra Hedemark som Hans Hansen kan komme fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Bjørn Solbrå

Hvis Hans Hansen Dyre kom til Kongsberg fra Hedemark på midten av 1700-tallet, og man antar at han også kom fra et sted med bergverksdrift, hvor ville det være mest hensiktsmessig å begynne å lete etter opplysninger om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.