Gå til innhold
Arkivverket

[#39407] Hvem arkiv i Hamburg kan jeg henvende meg til?


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Min oldefar er født i Altona og jeg har tenkt å kontakte arkivene der. Hvem arkiver kan jeg henvende meg til? Og hvem arkiver kan jeg kontakte angående skifte? Kan noen med kjennskap til arkiver i Hamburg hjelpe meg?På forhånd takk. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Dessverre har jeg ingen erfaring med arkiver i Hamburg, men jeg fant dette i internettet: Lenke.Sannsynligvis blir kirkebøker fra Altona levert til Kirchenkreisarchiv Altona. Jeg vet ikke hvor skifter oppbevares.Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er flere aktuelle arkiv å besøke, bl a Staatsarchiv der Freien und Hansestadt Hamburg. Her finner du avskrifter av kirkebøker stående langs en vegg på lesesalen.Du må belage deg på å utføre arbeidet selv, eller leie en lokal slektsforsker for å gjøre arbeidet for deg. På Norsk slektshistorisk forenings webside (http://www.genealogi.no) under Europeiske aner, finner du er oversikt over tyske arkiver og slektsforskerforeninger, og i begge får du lister over anbefalte slektsforskere. Men den største gladen har man av å gjøre jobben selv. Selv så var jeg i statsarkivet i november 2005, og erfarte at bestillinger måtte være levert innen 1200 for å få dem samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Tusen hjertlig takk, Barbara, Tor og Tore. Da skal jeg sende en mail i første omgang. Deretter blir det en tur til Hamburg.Nina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Hei. Tore har mye meir erfaring fra Tyskland enn jeg (bare innom Lübecks interessante byarkiv på 90-tallet). Men ville nevne det som du kanskje allerede har sett, også til orientering for andre, at i Hamburg er Stadt- og Staatsarchiv ett og samme sak. H. og Bremen er de to eineste på en måte fortsatt 'frie hansebyene' i T. De ligger ikke i et bundesland, så skillet mellom statlige og kommunale organer eksisterer visst ikke. Så har vi Berlin som er et eget (bundes)land, der heter det nå Landesarchiv Berlin. (Går ut fra at noen sier fra hvis noe burde presiseres eller tillegges.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anna Larsen

Det heter ikke 'bundesland' på norsk. Det er ikke noe norsk ord. Den norske betegnelsen er stat eller delstat. Hamburg er en bystat og har alltid vært det. Som bystat har Hamburg egen forfatning, parlament, regjering (=senat), høyesterett m.v. Frem til 1867 var Hamburg en fullstendig suveren europeisk stat, og ble deretter del av Det nordtyske forbund og fra 1871 del av dagens moderne nasjonalstat Tyskland. Det som er litt interessant er at mens Tyskland opprinnelig var et monarki, var Hamburg som delstat samtidig en republikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.