Gå til innhold
Arkivverket

[#39412] Døpt 12.04.1767 Sør-Trøndelag


Gjest Laila Reseland
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Reseland

Min tipp tipp oldefar Elaazar(Johansen)Dornik var døpt 12.04.1767,Stadsbygd,Sør-Trøndelag.Hans far hette Johan Dornik, moren navn Gurru.Disse opplysningene har jeg,men jeg skulle gjerne vite hvor navnet Dornik stammer fra?Opplysningene jeg har er :Batch nr: C426461 Film or Fich nr:126767.Kan de hjelpe meg og finne ut hvor i verden forfedrene kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen
LenkeDette er vel Eliaser født ca 1767?Du finner en Johan Dornich 84 som 'lem' på Hospitalet i Trondheim, videre en Elisabeth D 29 år og tjenestepike i T. heim, en Anne D. 26, gift med Tømmermand Ole Øyen, også hun i Trondheim.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Både navnet Doornich og navnene på Eliasers barn leder mine tanker til Nederlandene. I dagens Belgia finner vi da også byen Tournai, og byens flamske navn er Doornik (også skrevet Doornick og Doornijk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Reseland

Det følger et gammelt sagn med dette navnet.Det er at det skal være av Tysk adel? Kanske Prest,som i denne tide hørte til adelen.Eleazar var gift med Maria Elisabeth Huhn det etternavnet er jo heller ikke norskt.Ettersom Johan Dornik`s hustru står oppført med noe så uvanlig navn som Gurru, finnes det noen med et lignende navn i Tyskland eller Belgia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis du foretar 'foreldresøk' på FS (Johan Garnik - Gurru), så finner du to barn døpt i Domkirken (Catharina Hegglund 1772 og Hans Jacob 1770). Mora står som Gurru Pedersdatter / Persdatter.Gurru er nok et norsk navn, en variant av Guri.Et søk på Garnich på FS viser at navnet finnes i en rimelig mengde, f. eks i Nederland og Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Reseland

Jeg har funnet 3 forskellige stavelser av navnet på samme person.Eleaser Doornich,Eleazar Dornich og Elaazar Dornik.Jeg vet det er samme person p.g.a. data.Så derfor er det vanskelig å finne ut hvor navnet Dornik kommer fra.Så det siste jeg har er fra stadsbygd:Den Norske Kirke hvor det er skrevet at Eleaser `s far har navnet Johan Dornik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.