Gå til innhold
Arkivverket

[#39418] Antonette Nilsdatter, 12 år, på Bragernes i 1801


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Ved FT 1801 bor en Antonette Nilsen, 12 år gammel, som 'Logerende' hos 'Farver mæster' Lars Weiss i Storgaden, Gard nr. 66, på Bragernes. Om Antonette opplyses at 'Kammerherre anker betaler'. Jeg har en ide om at hun kan være identisk med den Antonette Nilsdatter som senere ekter Ole Rasmussen Ås/Glenna/Moen (f. 1779) (Gjerpen og Solum, Telemark) og blir mor til den mangeårige organist i Solum kirke, Nils Olsen Moen. Er det noen der ute som vet noe som helst om denne Anette Nilsens bakgrunn og senere skjebne? Og hva kan det indikere at kammerherre Anker betaler for henne?(Siden hun og Ole døper deres førstefødte sønn Nils og deres annen sønn Rasmus, kan det kanskje skyldes at hennes sosiale bakgrunn var en smule 'finere' enn Oles?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan de være Peder Anker på Bogstad som det siktes til ?LenkeKan det være at Antonette er en ung slektning , muligens som har mistet foreldre tidlig,og som har opphold betalt av Anker?Her er mange muligheter .Kjenner ikke slektskapsforholdet i Anker familien, men kan se hva jeg kan finne.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du har nok rett i at det var Bernt Anker som var kammerherre på den tiden. Jeg sitter med Akes Historie av Dr. EDV BULL foran meg, får se om jeg finner noe av interesse der?Ellers har jeg prøvd å finne hvem denne Antonette Nielsen kan være datter av?Fant en ung dame i passe alder her, men det er vel ganske usikket?LenkeHun ser ut til å være en fornem dame med så mange fornavn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er i alle fall mye lesestoff om kammerherren, Bernt Anker:LenkeVet ikke om du finner noen sammenheng med den Antonette Nielsen som jeg viste til. Mulig det finnes opplysninger om henne i Porsgrunn arkiv?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Gunn: den Antonette du har funnet var faktisk lenge den jeg trodde hørte til i en anetavle jeg har jobbet med en tid for en god venn. Imidlertid har det vist seg at hun, som forøvrig ikke het Marianne (pluss flere andre navn), men Marika, et navn hun ser ut til å ha vært ganske alene om i 1801, giftet seg med en Hans Pedersen Findal på gården Findal i Solum, så derfor leter jeg nå etter en annen Antonette Nilsdatter.Kan årsaken til at kammerherre Anker betaler for denne Antonette, kanskje være at hun er en såkalt 'u-ægte' datter, enten av Anker selv eller av noen han ønsker å hjelpe/beskytte? I så fall er det neppe trolig at hun vil være nevnt i eldre omtaler av denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er vel Antoniette Christiana?, døpt 20.03.1789 i Vor Frelsers Kirke i Christiania, datter av kjøpmann Lars Nielsen og Antoniette Ancher Moe. Hun var i slekt med Berent Anker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser i alle fall ut til at den Niels Dahl som var far til Antonette er nevnt i Porsgrunn i denne tellingen : LenkeFinner han ikke i 1801, heller ikke hustruen .Du har sjekket ut denne damen før ser jeg nå.Ellers kan den Antonette som Kammerherren betaler for nesten være hvem som helst.I historien om Bernt Anker framgår det at han var en meget gavemild mann, og betalte for svært mange, også foreldreløse barn.( Forklaringen kan som du sier også være en datter født utenom ekteskap, ikke uvanlig på den tiden heller)Det skal bli spennende om du får en forklaring på dette?Lykke til i alle fall. Jeg sier fra om jeg støter på noe av interesse:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da ser det ut til at Geir kan ha funnet den rette slektforbindelsen til den unge Antonette som blir forsørget av kammerherren i 1801.Hvilken slektssammenheng det var mellom Antoniette Ancher Moe og kammerherren vet jeg ikke. Kan hende Geir også vet det?Det står litt om skrivemåten og forskjell mellom Anker og Ancher i den lenken med historien om kammerherren som jeg la inn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

1778 var skiftet fra Ancher til Anker for Berents vedkommende. Så får hver enkelt skrive hva man ønsker, men det ideelle er vel å benytte tidsriktig navn.Konkret: Slektskapet: Berent Anker var et søskenbarn av Christiana Antoinettes mormor. Antonette Johanne Ancher var søster til Berents far Christian Ancher. Hun var gift med Hans Sverdrup, de hadde datteren Karen Hansdatter Sverdrup (kusine til Berent) gift med (1. gang) Hans Evensen Moe (Moe-navnet fra Jevnaker). Deres datter Antonetta Ancher Moe var gift med Lars Nielsen og mor til den 'etterlyste'. (Håper jeg greide dette uten tastefeil).For ikke å gjøre forvirring total, har jeg utelatt alle detaljer, søsken, andre ekteskap osv. Du finner ellers søsken til 'den etterlyste' i Bragernes i 1801 (i farten ser jeg Elisabet Nicolina gift med Aars).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

La meg nå se om jeg har oppfattet dette rett: Antonette Nielsen, f. 1789, som losjerer hos farvermester Weiss i Drammen i 1801, er datter av kjøpmann Lars Nielsen og Antonetta Ancher Moe, som var datter av Hans Evensen Moe (Moe-navnet fra Jevnaker) og Karen Hansdatter Sverdrup, som var Berent Anchers kusine. Karen var datter av Hans Sverdrup og Antonette Johanne Ancher, som var søster av Christian Ancher, Berent Anchers far.Men så er 1000-kroners spørsmålet: Kan det være denne Antonette Nielsen, f. 1789, som omkring 1815 ekter Ole Rasmussen fra Ås/Glenna i Gjerpen (senere bosatt på Moen i Solum) og blir mor til Nils Olsen Moen, f. 1815 (den mangeårige organist i Solum kirke) og hans (minst) 4 søsken: en født i 1816 (navnet er uleselig for meg i kirkeboken), Rasmus, f. 1821, Caroline, f. 1822, og Gunilde Maria, f. 1827?Jeg antar at det finnes slektsoversikter/-bøker om Ancher-familien ? Kanskje det der kan finnes informasjon om Antonette Nielsens eventuelle ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Første avsnitt ja.Annet avsnitt, dessverre nei. Antoniette Christiana Nielsen ekter Andreas Riis i Vor Frelsers Kirke i Christiania 13.12.1811 og de bosetter seg i Moss og får flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dat fikk du avkreftet det i alle fall.Lurer på om dette er den Ole Rasmussen som senere gifter seg med en annen Antonette Nilsen ?LenkeDa blir det vel å lete for deg i lokale kirkebøker etter den rette damen?Lykke til!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, her har du meg igjen!Jeg så at kirkebøker for Solum er fotografert og der fant jeg under Solum Ministerialbok nr. 14 1815 døpt som nr 13 Nils Rasmussen far og morens navn litt vanskelig å tyde , men for meg ser det ut til å stå NETTEN Nilsen . Du finner det vel selv her:LenkeKan det være at det er en omskriving av Antonette?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Geir: tusen takk for denne avklaring.Til Gunn: Netten ble hun kalt i noen kilder, ja. Det var ikke uvanlig for damer som egentlig het Antonette eller noe lignende. Jeg har for lenge siden funnet hennes og Ole Rasmussens 5 barnedåper, men dessverre ikke deres vielse.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det kan nå synes som at den Ole Rasmussen som er gift med og får 5 barn med Netten Nilsdatter på Moen under Gjemsø i Solum i årene 1815-1|827, kanskje IKKE er identisk med Ole Rasmussen fra Ås, senere Glenna, i Gjerpen. Og de to 'kandidater' til å være kona Netten Nilsdatter som jeg hittil har sett nøyere på, kan begge utelukkes.Jeg antar nå at i det minste Netten, men kanskje også Ole, kan være innflyttet til Grenland, siden deres vielse ikke er funnet hverken i Solum eller noen av nabo-prestegjeldene.På Familysearch finner jeg nå en Netten Maria Nilsen, døpt 28. januar 1780 i Tjølling. Hennes foreldre er Niels Kiobmand og Kari Anderdr. Dessverre oppgis intet gårdsnavn og heller ikke noe patronym for denne kjøpmannen.Om dette er den Netten som ekter Ole Rasmussen, kunne man jo håpe å finne vielsen i Tjølling. Hun fikk i så fall deres første barn først i en alder av ca 35 år og sitt siste som ca 47-åring. Ikke helt vanlig, sant nok, men vel heller ikke aldeles utenkelig?Klokkerbok for Tjølling med vielser f.o.m. 1814 er scannet og ligger på DA, men der finner jeg dem ikke. Men de kan selvsagt ha giftet seg noe før 1814. Så dersom noen har tilgang til kirkebok for Tjølling for årene kort før 1814, ville det være fint om de ville være så snill å se om vielsen finnes der.Og kanskje er det noen der ute som kjenner til hvem Nettens far, Niels Kiobmand, var og eventuelt hvor han bodde i Tjølling? Eller kanskje noe om datteren Nettens videre skjebne?Håpet lever!MVH Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel da dåpen til den Nette(n)Nilsdatter dpt i Tjølling: LenkeJeg har Tjøllingbøker om du trenger flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk, Gunn! Så vet jeg altså at faren het Nils Ditmandsen og at Nette Maria var født utenfor ekteskap.Jeg finner henne dessverre ikke igjen i FT 1801 og heller ikke i FT 1814 for Tjølling. I bygdebok for Tjølling, side 663, under Skalleberg Mellom, ser jeg at Nils Ditmandsen var bruker der 1780 til sin død i 1789 og gift med en annen enn Nette Marias mor, nemlig Anne Pedersdatter fra Skalleberg Mellom. Selv var Nils fra Himberg i Sandar, men ved Nette Marias dåp sies altså at han bor i Larvik. Det er vel der han er kjøpmann, må vi tro.Det ser ut til at Nette/Netta/Netten ikke er noe svært uvanlig navn i Tjølling, og et par andre kandidater har jeg forsøkt å eliminere i løpet av kvelden. Akkurat nå tror jeg mest på Netta Maria, f. 1780. Noen vielse for henne er fortsatt ikke funnet, men nettopp derfor kan hun heller ikke avskrives enda.Jeg finner heller ikke Nette Maria Nilsdatter begravet i Tjølling (på Vestfoldslekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også prøvd å finne Nette Marie Nilsdatter i 1801-tellingen, uten hell. Heller ikke moren finner jeg.Ikke er disse nevnt under døde i Tjølling, så da lurer jeg på om hun kan være en som er oppført i folketellingen uten etternavn. Har nettopp vært borte i det samme under leting etter en annen dame i 1801-tellingen.Det er også slik at barn i familien ofte er ført uten etternavn, så man må lete bare på fornavn og det kan ta litt tid.Hun kan også bare være ført opp som Maria, så det er flere muligheter.Heller ingen vielse er funnet i Tjølling. Men hvor paret er gift vet vi jo ikke.Skal bli spennende å se om du finner løsningen. Lykke til med fortsatt leting!mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg kom over en Maria Nilsdatter her som tjenestejente, litt vel langt unna, men -- om du ser samme sted er det en Kari Andersdatter som er gift og har en dattter på 1 år , samme sted. Kan det tenkes at moren har giftet seg og at datter født i 1781 kan ha tjeneste hos mor og hennes nye mann? LenkeKun en teori, men mulig å undersøke nærmere?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel datter Maria 1 år i folketellingen 1801 døpt?LenkeOm denne Karie Andersdatter er den som har en datter f. 1781, i Tjølling, er vel ikke trolig. Hun er oppført gift 2. gang, og det blir vel ikke lett å nøste opp i så fall. ( Aldersmessig kunne det passe bra.) Jeg finner en del med fornavn Nette\ i Vestfold og Telemark, men ingen passer til å være damen født i Tjølling. Har søk landsomfattende søk med fornavn som begynner på Nett. Ikke mange å finne 1801.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel vielsen til Anders og Kari, dessverre står det ikke noe annet en dato og bosted for ekteparet: LenkeDu får se om du finner noen holdepunkter her?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg takker deg så meget for ditt engasjement i denne saken, Gunn!Jeg tviler nok i utgangspunktet på at hun som kalles Netten, helt konsekvent, 5 ganger, ved alle sine barns dåper i Solum i årene 1815-27, bare skulle bruke sitt annet fornavn, Maria, i 1801. Alderen, 19, passer vel heller ikke helt godt. Men man skal vel aldri si aldri - . Kari Andersdatter kunne saktens, med et 'uekte' barn, ha grunn til å reise vekk fra hjemstedet.Jeg synes Nette Maria Nilsdatter, døpt 28.01.1780, fortsatt er en interessant kandidat, men hvor er hun i 1801? I tellingen fra 1814 for Tjølling finner jeg henne heller ikke. Og hvor fant hennes vielse til Ole Rasmussen sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.