Gå til innhold
Arkivverket

[#39419] Hvor er dette?


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Dette bildet dukker opp, og jeg lurer på hvor i landet denne bygningen befinner seg?DKW`en og Taunus`en tyder vel på at bildet er tatt på 60-tallet.På forhånd takkmh Reidar

bilete0765.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei. Jeg vet ikke hvor dette er men, på veggen over parasollen står det et navn. Jeg tror det er på ni bokstaver og slutter på 'ERK' De andre bokstavene er vanskelig å se på grunn av trærne i forgrunnen, men det ser ut som om de to første er SE, det befinner seg også en G i navnet. Det står også et navn på endeveggen men her er det for mye trær til at det er mulig å tyde noen bokstaver.For øvrig befinner det seg en høyspentmast oppe i åsen rett til høyre for TV antennen på taket. Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for innspill! På originalbildet som ikke er på langt nær så stort kan det se ut som det kan skimtes 'central' eller noe slikt.mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Prøver å løfte dette opp i ruta en gang til, i tilfelle 'nye seere'. Jeg er ikke kjent nordover i landet, men kan det være ett eller annet sted der? Er det en gård som ligger oppe i lia til høyre for huset? Denne DKW-modellen, var den på veien så lenge som til sist på 60-tallet, eller først på 70?mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

DKV,IFA,og Autounion var veldig like og var i bruk til ca 1970. Dette er jo et sted hvor der er brannhydranter,så en må tro at det er litt bymessig eller tettsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er vel TV-antenne på taket? Sola står høgt på himmelen, og etter skyggene å dømme er vel bildet tatt fra sør? Flaggene kan tyde på at det er 17. mai og løvet er kommet, så det er vel i Sør-Norge et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Det er riktignok flagg på huset, men flaggstangen står tom, så det er vel neppe 17. mai.Det ser ut som det står noe på den andre veggen også, skjult bak trærne, jeg skimter noe som kan se ut som 'AUG'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Tror det er det tidligere Stenhaug/Steinhaug gjestgiveri/hotell i Mosjøen, Nordland. Ligger like ved E6 og jernbanestasjonen i Mosjøen. I dag heter det Mosjøen hotell, og ser litt anderledes ut. Overnattet der selv senest for et år siden.Legger ved et bilde av dagens utgave av hotellet, så du kan sjekke selv.- Hanne Line -

bilete0791.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det har du antakelig rett i. Jeg legger spesielt merke til de to lange, karakteristiske, loddrette vindusfeltene over hovedinngangen og det samme antall vinduer på begge bildene (dersom man ser bort fra tilbygget til venstre i den nye 'utgaven'). Dessuten er profilen på åsen bak bygget interessant, og jeg aner veikrysset til høyre på det siste bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk skal dere ha, Det er nok løsningen du har der, Hanne Line.Artig å se forandringen.Hjertelig takk, vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg ble litt avbrutt ved forrige innlegg, så det ble litt kortfattet. Nå har jeg også funnet ut litt om opphavet til at bildet forelå, og det stemmer som med det du skriver Hanne Line, så da er dette oppklart. Litt uhøflig å si det kanskje, men det virker nesten mer idyllisk 60-talls bildet, enn det nye. Takk ellers til dere alle som har bidratt med innleggvennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nesten mer idyllisk? Nei, det er ikke uhøflig. Det er et understatement. Sannheten er nok at denne delen av Mosjøen er totalt ødelagt, slik det måtte bli etter hvert som E6 ble oppgradert for og fylt opp med moderne tiders trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.