Gå til innhold
Arkivverket

[#39423] Sigurd Johansen, født 1910 Hønefoss


Gjest Hanne M M Ørsleie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne M M Ørsleie

Denne gangen leter jeg etter min bologiske morfar Sigurd Johansen. Det eneste jeg har fått opplyst er at han var født i oktober i 1910 og ligger begravet på Hønefoss kirkegård. Han skal ha vært gift med Ragna Johansen og fikk fem barn sammen. Jeg tror at moren hans het Anna Bakk. Håper å finne ut nærmere om hans slekt og om han var gift flere ganger. (er nybegynner innen slektforskning så jeg vet ikke alle steder jeg kan lete).Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Hvis du ikke er sikker på DATOEN Sigurd var født, ville jeg først sett etter gravstøtten på Hønefoss kirkegård. Dersom du da finner en Sigurd Johansen f..okt.1910 som er gravlagt sammen med kona Anna, er du godt i gang. Da finner du datoen de døde, og kan lete videre i dødsfallsannonsene i lokalavisa Ringerikes Blad. Ringerike Bibliotek har mange av årgangene på mikrofilm. I resepsjonen til avisen har de alle. Leseapparat med utskriftsmuligheter finnes begge steder.Det ovenfornevnte gjelder jakten på etterkommere. Her er det sperregrense på minst 60 år i kirkebøkene. Forfedrene til disse skulle være enklere å finne. Her er kirkebøkene åpne for innsyn. Likeledes folketellinga fra 1900. Vær bare oppmerksom på at vi her på Ringerike sto fritt, og fortsatt står fritt til å velge den kirken som lå/ligger lageligst til. Finner du ikke noe i Hønefoss, bør du se i Norderhov eller Haug. Eller komme tilbake med spørsmål.Satt i kveld å leste *Hringariki nr.1 - 2006*. Dette er det nyeste nummeret av medlemsbladet til Ringerike Slektshistorielag. (Har kun fått ferdigtrykket noen få eksemplarer, ikke nok til å få sendt medlemmene foreløpig). Dette inneholder bl.a. et utsnitt av matrikkelen for Hønefoss folkeskole f.o.m. 1914 t.o.m. 1940. Blandt over 1900 elever innskrevet disse årene finnes en Sigurd Johansen født 10/10-1910. I Sigurds tilfelle er desverre ikke farens navn oppgitt, fordi han bor hos bruksarb. Kr.Olsen i Schjongs gt.1. Mulig dette var *din* Sigurd.Om ikke for lenge blir nok skannede kirkebøker fra Hønefoss også lagt ut. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Dersom du er nybegynner innen slektsgranskning, bør du låne/kjøpe ei bok om emnet. Finnes flere brukbare sådanne. Likeså finner du mange nyttige tips på nettet. Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidenne personen var den eneste med navnet Bakk i 1900 folketellingenLenkedette er vel ikke så mye hjelp i bortsett fra at du her finner flere kirkebøker og folketellingereller har du vel oppdaget linken til skannede kirkebøker her på siden.Tore på spore fikk jo hjelp av Statistisk sentralbyrå for å lete opp personer, kanskje et brev til dem er en ide.ellers kan du jo få opplysninger om den såkalte rett opp og nedadgående linje, dvs foreldre besteforeldre etc fra den plassen dine opplysninger er notert. (kirken, folkeregister) de opplysningene er ikke sperret for deg bare for andre. de opplysningene må du be om i brevs form med personnr, etc. Gjerne med underskrift fra foreldrene dine hvis mulig.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Dersom det er mulig å få debattens overskrift forandret fra *Sigurd Johansen*, til f.eks. *Sigurd Johansen f.1910 på Hønefoss*, ville sjansen være større for å få svar fra lokalkjente. Kan jo være du har så flaks at noen kjenner Sigurds familie. (Jeg bor sjøl et godt stykke utenfor byen, men posten blir sendt derfra).Kanskje andre på forumet vet hvordan man skal bære seg ad, for å forandre en debatts tittel? Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!nede på sida her er ansvarleg redaktør Yngve Nedrebø. En gang jeg ville ha forandret på debatt tittelen så klikket jeg der og spurte pent om de ikke kunne være så snill å forandre tittelen og det ble gjort.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hvisomatte (og når) du får bekreftet at Sigurd Johansen var født 11.okt.1910, bør du ha den skannede Lysningsprotokollen 1920 - 1938 fra Norderhov i minne. Slå opp på året 1935, side 39.I korthet finner du at det var forlangt lysning 15/3 og lysning utferdiget 19/3. Var mellom Sigurd Johansen f.11/10-1910 i No.hov og Ragna Hansine Johansen f.18/5-1930 i Haug. (De ble viet 6-4-35 i Norderhov).Johan var gårdsarbeider på Arnegård N.hov. pr. Hønefoss. Ragna Hansine var sydame samme sted. Johan var sønn av gårdsarbeider Martin Johansen. Ragna Hansine var datter av sliperiarbeider Gudbrand Johansen. (Over sistnevntes etternavn er der kommet med en prikk, slik at navnet lett kan tolkes som Joliansen).Mye tyder på dette er dine. Forsøker lenke siden. Uvisst om jeg lykkes. LenkeMvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Lenket virket ikke. Godt for noe, da jeg rotet med et avsnitt. Korrekt skal være, og markeres med store bokstaver:SIGURD var gårdsarbeider på Arnegård N.hov. pr. Hønefoss. Ragna Hansine var sydame samme sted. SIGURD var sønn av gårdsarbeider Martin Johansen. (Resten av avsnittet riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

hei. tusen tusen takk for at du har funnet mer informasjon om min bilogiske bestefar. Det er riktig mann du har funnet og Ragna er da min biologiske bestemor. Vet du hvor jeg nå kan lete etter Martin Johansen. Kan jeg gå til de div stedene du har nevt tidligere å spørre etter informasjon eller er det enklere for min mor eller tante å få ut informasjon fra f.eks. fylkesmannen angående sigurd, ragna, martin og evt søsken? Og om Sigurd Johansen var på Bjørklund Barnehjem noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Dåpen til Sigurd Johansen er trolig ført inn i kirkeboka for Norderhov, Haug, eller Hønefoss. Likeså når det gjelder hans kone Ragna (Hansine) Johansen.Det samme gjelder for deres fedre Martin Johansen og Gudbrand Johansen. Når du har funnet dette, finner du de sistnevnte i 1900-tellingen fra Norderhov eller Hønefoss.Dersom Sigurd var på Bjørklund Barnehjem, tror jeg ikke du vil kunne få ut opplysninger derfra. Dette er jeg ærlig talt ikke helt sikker på. Men din mor eller tante skulle ikke ha problemer med å få innsyn i papirene. Jeg ville først tatt en telefon til Bjørklund Barnevernsinstitusjon, for å hørt om de hadde Sigurds papirer i sine arkiver. Hvis papirene ikke lenger oppbevares der, vet de i alla fall hvor din mor eller tante skal henvende seg. Nummeret til Bjørklund finner du i Telefonkatalogen for Buskerud/Vestfold, under Ringerike. Trolig og ved å søke på nettet.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Dåpen til Sigurds kone, Ragna Hansine, fant jeg i *Klokkerbok II-2 for Norderhov 1891-1921, Haug sokn*. (Mikrofilmrull NOR 1 502).På side 55 finner du Ragna Hansine f.18/5-1913 og dpt.6/7. Foreldrene var Fabrikarb. Gulbrand Johansen f.1887 og Hustru Jørgine Olafsen f.1890. De bodde på Furuheim (Høn.. ). Akkurat her er filmen jeg har for hånden revet av og skjøtt med dobbel tape, Derfor er faddere vanskelig å tyde, samtidig som jeg ikke er helt sikker på om Furuheim var på Høneneie.Fant ikke foreldrenes vielse innført etter 1900 i Haug. Ei heller Sigurd Johansens dåp er å finne i Haug sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Denne Jørgine Olafsen f.1890, nevnt i innlegg (11), finner du året 1900 på Rundhaug i Ådalen. (Rundhaug var en plass under gnr.24 Elsrud, og ligger omlag midtveis på Sperillens vestside). LenkeUtrolig hvor mye vi i dag kan finne ved hjelp av Digitalarkivet. Se de skannede kirkebøkene fra Buskerud - Ådal/Viker Minesterialbok 1884-1903. På side 14 finner du at Jørgine var f.19/10-1890 og dpt.16/11. Foreldrene var husmand Olaf Pedersen f.1853 og kona Borghild Arnesdtr f.1855. De bodde i Elsrudeie. Faddere er også registrert.Jeg får ikke skikk på lenker til skannede kirkeboksider, men du ser sikkert etter sjøl. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

Hei. Fant de skannende kirkebøkene og tittet litt. Tusen takk for at du er så flink til å finne ut hvor jeg skal lete. Men vet du hvordan jeg går frem for å finne ut mer informasjon om Sigurd Johansen, evt om faren hans Martin Johansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Først en rettelse til innlegg (7). Lysningen i 1935 finner du på side 79 (ikke 39). Der er fødselsåret til Ragna Hansine satt til 1913 (ikke 1930). Dette har du sikkert oppdaget. Feilen kom nok av at jeg forsøkte lage lenke til den skannede siden. Det mestret jeg ikke. Vart bare klunder og fomling. slik at det tugget seg kraftig til. Forsøker ikke lenke slike sider mer, før jeg har en detaljert bruksanvisning foran meg.Har oppdaget at en av ministerialbøken fra Haug nå er skannet. Se *Buskerud - Haug: 1885-1917, Ministerialbok*. Under døpte 1913, side 84 finner du dåpen til Ragna Hansine. Samme opplysninger som klokkerboka jeg refererte til i innlegg (11) har.Hjelper riktignok ikke hva Sigurd gjelder. Men nå vet vi han hverken var døpt i Haug eller Norderhov. Ei heller Hole, Hval i ytre Ådalen, Veme eller Lunder. Tilbake står Hønefoss, mulig Tyristrand, Viker og Nes. Kirkeboka fra Hønefoss har nok vært på utlån i det siste, men vil forsøke senere. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Til innlegg 14 og de andre av dere som sliter med å lage lenke til skanna kirkebøker:Når dere står inne på den kirkeboksida dere vil lage lenke til, så ser dere noe som heter 'Bildeinformasjon' oppe på den lilla linja. Ved å trykke på den grå pila som står rett bortenfor, kan dere velge 'Øverst'. Det kommer nå opp ei grå linje nedenfor den lilla linja med kildeinformasjon. Herifra kopierer dere den permanente sidelenka. Den skal fungere som lenke til kirkeboksida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (15): Takker for svar. Vil øve meg i egen e-postleser etter den oppskriften -:)Til Hanne M M: I håp om at noen lokalkjente leser etterlysningen din, tillot jeg meg å lenke debatten til DIS-Norges Slektsforum. LenkeDe som svarer, vil svare her i Brukarforumet, slik at det ikke blir to like debatter gående i forskjellige fora. Bry deg ikke om lenken. Dette bare som en informasjon. (På Ringerike myldrer det av slektsgranskere, som er mangfoldig ganger dyktigere enn meg. Håper nå det er større sjanse for at noen av disse ser spørsmålet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

Hei. I følge noen i slekten så skal vist Sigurd Johansen ha noen søsken, men dette er ikke helt sikkert, men fikk noen navn men ikke når de er født og om alle har samme mor eller far. Har fått navnene Marta, Martinius og Olga Johansen, dette kan da være søsken. Har også hørt at moren evt kan hete Anna Bakk slik jeg har nevt tidligere og at hun skal være i fra Sørkedalen. Eventuelt så kan en som hete Arvid Kristiansen være et søskenbarn til Sigurd Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Som sagt skal det nok la seg gjøre å finne forfedrene til Sigurd.Når det gjelder akkurat hvordan det gikk med Sigurd blir det vanskeliger. Sjøl om han og kona var gravlagt her på Ringerike, er det ikke sikkert du finner gravstøtten i dag. Dersom festet (betalingen for gravplassen) ikke fornyes innen 20 år, slettes graven.Trolig kan din mor eller tante få opplysninger ved henvendelse til Folkeregisteret, slik innlegg (4) tipset deg om. Jeg har aldri sjøl forsøkt dette. Foruten Folkeregisteret i den enkelte kommune, mener jeg det ble opprettet et sentralt folkeregister på midten av 1960-tallet. Dersom de levde etter den tid, har trolig dette registeret mye om han og kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne M M Ørsleie

hei igjen. denne sperregrensen på kirkebøkene, er den grensen fra når vedkommende man leter etter ble født eller døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. For noen år siden var sperregrensen på ministerialbøkene (prestens kirkebøker) 80 år, mens den for klokkerbøkene var 60 år.Nå mener jeg begge har 60-års sperregrense. Arrester meg dersom dette er feil. Sperregrensen gjelder både fødte og døde. Men p.g.a. personvernet finner vi ingen dødsfall etter 1925-26 i de skannede kirkebøkene som blir lagt ut på nettet. Det er strengere regler for hva som tillates legges ut på åpent nett, enn hva det er i papirform. Lysningsprotokoller finner vi av nyere tid. Disse har sperregrense på 60 år, sjøl om de blir lagt ut på nettet.En annen sak er at svært få kirkebøker er mikrofilmet lenger frem enn til 1920-årene. Dersom bøkene er innlevert befinner de seg i Statsarkivene (Kongsberg for Buskerud, Vestfold og Telemark). Disse nyere bøkene overlapper ofte 60-års grensen. Skal du se i slike, vil du ikke få de utlevet. Til nød kan du stå ved skranken, slik at det blir passet på at du ikke titter i sidene etter 1946. For de som fortsatt ligger ved prestekontorene rundt omkring, gjelder det samme. Ingen innsyn etter sperregrensen.Dette var så langt jeg har erfart det. Kanskje andre kan korrigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hanne M M Ørsleie

Nå har jeg funnet ut at moren til Sigurd Johansen heter Anne Marie Kristiansdatter født 16.05.1875 og døpt i Vestre Aker kirke/kapell 18.07.1875 i følge vestre aker ministerialbok 1875-1886, og foreldrene der igjen heter Marie Elisabeth Olsen, og faren heter Krisian Adolf Iversen. Det jeg ikke klarer å tyde i denne ministerialboken er hvor de holdt til hen. Ser ser ut som det står balke ett eller annet. Noen her som kan tyde dette for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen, etter nær 2 år.Jeg tolker stedet som Balkeløkken. Se nr.242: Lenke(Har forsøkt sende innlegget 2 ganger før, men det forsvant da jeg skulle legge det på plass. Håper det blir dodtatt denne gangen). Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hanne: Kanskje unødvendig å spørre. Men du har vel sett helt til høyre ved dåpen?Der det opplyses at Faderen var 36 år, Moderen 33 år, de hadde vært gift i 14 år og at dette var deres barn nr.7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Jeg har bare et spørsmål før jeg slutter å mase.Bodde foreldrene til Anne Marie Kristiansdtr. i Telthusgaten i 1865? Lenke Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.