Gå til innhold
Arkivverket

[#39429] Johan Piper og Anna Holst , Sund i Hordaland


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Er det noen har som har kirkebøker el. oppslagsverk som kan si noe om opphavet til disse to? Fikk de barn sammen?LenkeHer gifter han seg igjen,og denne gang måtte han ha kongelig bevilgning for å gifte seg. Kunne disse to være i slekt?LenkeJeg kan ikke se at det finnes noe om Johan og Anna i Bergen,selv de står oppført med det som sitt bosted.Jeg står 'bom fast'..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er Johan og Barbara i Håkonsund i 1801 og de har då ei datter Anne Elisabeth. De har også ein fostersønn. Hadde Johan hatt ett barn fra første ekteskapet ville eg trudd at også dette barnet var i Håkonsund i 1801, men dette er jo usikkert. Du kan jo legge inn forespørsel i arkivforum om hva ekteskapsbevilningen opplyser angående slektsforhold, vil anta at det er andre kone som er i slekt med Johan sin første kone, siden de begge heter Holst. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Fostersønnen har jeg funnet ut var sønn av Barbros søster,som het Juliane og var gift med Stephen Knag i Bergen.Jeg skal legge inn en forespørsel om bevilgningen til arkivforumet.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ser at bevillning ikkje ligger på nett, men det kan være kommentert i kyrkjeboka om hvordan slekstforholdet var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Sendte nettopp en forespørsel,men da blir det vel å finne ut av det i kirkebøkene.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Artig navn dette Piper! Jeg arbeidet i et Nato-hovedkvarter i Tyskland. Der hadde jeg en soldat som het Pfeifer. Det navnet - forklarte han - kom fra en av hans forfedre som var hornblåser i militær avdeling. Samme her i Norge? Jeg har sett navnet brukt også her i kirkeboka for Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Hans Petter Engh

I Sverige var og er Piper en adelig greveslek nr. 46 i Sverige, som i sin storhetstid på 1700 tallet var en av Sveriges rikeste familier. Grev Piper var kong Carl den XII's høyre hånd i krigsspørsmål i krigen mot Russland i Poltava og døde selv i Russisk fangenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Piper finner du flere av i Christiania allerede på 1600-tallet, - alle jeg kjenner opphavet til kommer fra Danmark. Det er heller ingen ensartet gruppe hva yrker angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Hva med etternavnet 'Giper' som Johan Zacharias fikk i 1801-tellingen, er det bare noen som har lest feil?For det er vel Piper som er etternavnet til brudens far i bryllup nr. 32 nede på denne sidenLenkeEtter mine opplysninger var han da forlengst død for brudens mor giftet på nytt i Korskirken i 1806.Men jeg finner hverken Johan Pipers begravelse eller datterens (den senere brudens) dåp i kirkeboka for Sund. Kanskje de var flyttet til Bergen?Det ser ut til at vi har å gjøre med tre Larsdøtre Holst her. Er det noen som kjenner til en Lars Holst - i Sund kanskje?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei Torgeir!Denne familien er også diskutert herLenke hvor du også har laget et innlegg.Som du ser var foreldrene til Arent Mathias,Juliane Catharine,Barbro Laurentze,Hanna Maria og Hans Christopher(f.1769 død.1782): Lars Arnesen Holst/Helgås/Helgoss (fra gården Helgås i Sunnfjord )og Catharina Rasmusdatter Wipper.Hvorvidt det var noe slektskap til Johan/Johannes Pippers første kone Anne Margrethe Beate Holst og disse Holstene har jeg enda ikke funnet,men som jeg sier i den andre debatten vil jeg tro det er noe slektskap el. forbindelse.Da både Arent Mathias og Barbro kaller opp noen av sine døtre etter henne,og selvsagt at Anne bruker etternavnet Holst.Da Anne og Johan/Johannes gifter seg i 1792 er en av forloverne Frantz Grung,han giftet seg med Hanna Maria Larsdatter Holst i 1790. Det vil si før Johan/Johannes giftet seg med Hanna Marias søster Barbro i 1796. Da må jo nødvendigvis noen av disse personene kjent hverandre fra før,eller være i slekt? Når det gjelder Johan/Joannes Pipper fikk han borgerbrev i Bergen i 1805,der er han oppført som høkker fra Christiansund,og bor da i Sandvigen,Bergen. Der stopper alle spor-ingen begravelse. Hans enke Barbro gifter seg i 1806 med repslager Johannes Larsen,og bor i Bergen i 1815 med mann og to barn,døtrene: Anna Elisabeth og Margrethe Beate(her ser vi oppkallingen etter Anne Holst)Spørsmålene er mange.......Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.