Gå til innhold
Arkivverket

[#39432] Hans Hansen, 1783-1791 Breivik i Ullsfjorden


Gjest Leif Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Andreassen

Hans gifter seg med Karoline Hågensdatter fra Kaldsletta i Tromsøysund i 1831. Hans dør i 1833. Alderen på Hans ved ekteskap og død gir et fødselsår mellom 1783 og 1791. Er det noen som vet litt mer om opphavet til Hans, foreldre kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Døpt en Hans Morten Hansen i 1882 på Elven, Hans Glad Hansen i 1786 på Lavold, Hans Peder Hansen i 1789 på Tennes, Hans Heggelund Hansen i 1789 i Skarsfjord, Hans Peder Hansen i 1792 i Kaldfjord. Dette er de aktuelle fra Tromsø. Hvordan vet du at han var fra Breivik i Ullsfjorden? Sto det ved vielsen? Har du prøvd å lete på konfirmasjonene?Linn Moan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

To av Hans'ene du har, kan være en mulighet, men både ved Hans's vielse og død står det ikke noe mellomnavn så derfor er sannsynligheten liten. Har også prøvd med Hans'er i Helgø / Karlsøy-området både fødte og konfirmerte uten resultat. Hans var innblannet i en rettsak om bigami, og denne samt skiftet etter han har jeg bestilt fra SA. Hans var bosatt i Breivik, men der bor ingen f.ex. i 1801 som kan gi bare en liten opplysning om Hans. /Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Når du får disse papirene, si ifra hvilke nye spor de leder til, hørtes ut som en spennende fyr det der :-)Mvh Linn Moan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

Hans Hansen stammer fra Uleåborg (Oulo) i Finland. Han gifter seg 24/3-1816 i Porvoo med Anna Caisa Johansdatter. Dett var dett inntil videre. /Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Dette ser jo ut som en veldig tragisk hendelse. Ser at Hans og Caroline hadde fire barn, den første døpt i Tromsø, de neste tre i Karlsøy. Ser også at Hans er benevnt 'Afdøde Lensmand' ved dåpen til deres sist fødte barn, vet du om han var lensmann i Karlsøy??Stusset litt på om opplysningene om det første giftermålet kan være riktige. Porvoo (Borgå) ligger ca 5 mil øst for Helsinki, virker ikke helt sannsynlig hvis han er født i Oulu-distriktet, men er selvfølgelig fullt mulig.Hilsen Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

Barnet fra Tromsø visste jeg ikke om. Holder på og gjennomgå dokumentene etter Hans, det tar litt tid. Data om hans fødested og giftemål kommer fra disse dokumentene og fra Hiski-databasen. /Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Sønnen født i Tromsø er Jens Vilhelm døpt 17/10-1828. Han giftet seg i 1851 med Sara Helene Nilsdatter:LenkeJeg bare lurte på hvor pålitelig opplysningene om vielsen til Hans Og Anna Caisa var, jeg så nemlig på Hiski at det giftet seg en Hans Hansen Tarsa og ei Anna Caisa Johansdatter Ollitervo i Lapinniemi (som ligger i nærheten av Kemi) i 1815. Paret fikk tre døtre i perioden 1815 til 1819.Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

Hans har også etternavnet Nilovara. I 1833 er Hans 'nogle og 40 år' og 'født i Uleborg lands.......... i Storhertugdømmet Findland i Rovaniemi sogn af forældrene Hans Davza og moderen Anne'. Kan ikke finne han på Hiski. Har du noen ideer ?Kikket i kb etter sønnen Jens, og jeg tyder dåpsdatoen til 12/10-1828. /Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Dåpsdatoen for Jens Vilhelm hadde jeg fra Family Search, så den kan jeg ikke stå inne for.Etternavnet Davza var jo interessant, synes jo det ligner mistenkelig på Tarsa. Finske etternavn som begynte på T ble som regel omskrevet til D i Norge (pga uttalen). Eksempelvis ble Tikkanen og Törmänen til Dikkanen og Dörmänen. Hvis en i tillegg tenker seg at r'en ved en eller annen anledning er blitt feiltolket til v, så er det godt mulig at navnet egentlig var Tarsa.Tarsa er et svært sjeldent navn i Finland, så det kan meget vel være Hans' (og en søsters) fødsel som finnes i KB for Rovaniemi:Født 31.10.1790, døpt 13.11.1790, Hans, foreldre Hans Tarsaranda og Anna Anders dr.Født 22.3.1794, døpt 3.5.1794, Sara Maria, foreldre Hans Tarsa og AnnaDenne Hans gifter seg i Tervola:Viet 8.4.1815 i Lapinniemiby, Dr:g. Hans Hanss: Tarsa og B:d: d:r Anna Caisa Johansd:r Ollitervoog paret får tre døtre:F. 18.5.1815, d. 22.5.1815 i Lapinniemi by, Anna Greta, foreldre Hans Tarsa og Anna CaisaF. 1.11.1817, d. 9.11.1817 i Lapinniemi by, Brita Madlena, foreldre Hans Tarsa og Anna CaisaF. 4.1.1819, d. 6.1.1819 i Lapinniemi by, Mathilda, foreldre Hans Tarsa eller Leskelä og Anna CaisaDenne Hans er da født i 1790, noe som stemmer bra med dine opplysninger.På begynnelsen av 1800-tallet var Uleåborg län adskillig større enn dagens Oulu län, mulig at det også omfattet Tervola.Nilovara er et navn jeg ikke kan finne i det hele tatt på HISKI.Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

Det er den rigtige Hans du har funnet. Barna stemmer med dem som er nevnt i dokumentene etter retssaken mot Hans. Stor takk. /Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.