Gå til innhold
Arkivverket

[#39433] Hva skjedde med familien Eriksen i Bergen?


Gjest Vivian Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vivian Jakobsen

Mads Eriksen f ca 1811 i Holmedal og Barbro S Knudsdatter f ca 1822 giftet seg i Korskirken i Bergen 1851 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1816&gardpostnr=1941&merk=1941#ovre>LenkeMads er oppgitt å være fra Holmedal, og jeg mener at dette er hans flytting til Bergen LenkeDe får en sønn før de gifter seg: Knud Ingebrigt i 1847 LenkeCarl Marthin 1851 Lenke 1853 Julius Nicolai LenkeLars Andreas i 1854 LenkeMathilde Bernhardine 1857 LenkeJeg finner ikke noen av foreldrene folketellinger eller begravelser i Bergen. Jeg tror jeg har funnet tre av barna: Knut er i Kvæfjord, Troms i 1865 Lenke og 1875 i Flakstad i Lofoten LenkeCarl Martin er i Bergen LenkeLars er i Manger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Hei!Ja, det må være Mads og Julius i denne familien.Kan det være en ledetråd noen plass om hvor Barbro kom fra?Ligger kommunen Manger som Lars er i langt fra Bergen?Takk for de kjappe svarene!Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er stor sannsynlighet for at du har truffet på riktig Barbro her i 1875. Ved vielsen i 1851 står som fødested på henne Kk som jeg tror betyr at hun ble døpt i Korskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS; VRI: Mads Erichsen (39 år), far Erich Løvaas ble gift i Bergen Domkrk. 2/2 1851 med Barbro Sørenne Knudsdt. (29 år) far Knud Knudsen.Det står også Domkirken i lenka, ikke Korskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Hei Berit!Jeg hadde oversett at ho var døpt i Korskirken. Takk skal du ha. Da burde man kunne finne henne der.Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant en Mads Erichsen dpt. 11/11 1811 i Fjaler SF, Erich og Kari Jacobsdt. (FS)Aner ikke om dette kan være han. Jeg aner heller ikke hvor Fjaler er, men det er det helt sikkert andre som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Det kan være han. Har kommet fram til at det som er/var Holmedal ligger i dagens Fjaler i Sogn.PÅ flyttinga hans (lenke i mitt første innlegg) står det at han var født 1811 i Holmedal. Buttedal er vel gården han bodde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Hei Arne!Takk for informasjonen. Men Holmedal ligger i Fjaler i Sunnfjord da, i Sogn og Fjordane fylke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Vivian - det er vel ikke helt rett å si at Holmedal ligger i Fjaler, men kommunen skiftet navn i 1911 fra Ytre Holmedal til Fjaler. Tettstedet Holmedal tilhører nå (etter 1990) Askvoll kommune. Men gården Buttedal ligger i dagens Fjaler kommune i Sunnfjord, S&Fj. fylke.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Takk skal du ha, Arne. Det er ikke så lett med disse kommunene og alle disse endringene som har vært gjennom årene... Nå tror jeg at jeg har fått det riktig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.