Gå til innhold
Arkivverket

[#39436] Segl fra Romundgard på Tretten


Gjest Tor Onshus
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Onshus

På Romundgard på Tretten finnes det blant annet det seglet som vises nedenfor. Vi prøver å finne ut om det har noen spesiell betydning. Andre sida av seglet har to bokstaver som antakelig er initialene til eieren. Er det noen som har noen tips?Tor Onshus

bilete0774.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Hei Tor.Romundgard har jo en meget interessant historie med slektsledd helt til 1200 tallet.Jeg har oversikt over de fleste. Kjenner du initialene? så kan jeg kanskje komme med forslag.Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Onshus

Hei John Her er initialene også. Det er litt vanskelig å lese slike bokstaver speilvendt, så jeg skal ikke gjette på noe som helst. Det vi først og fremst er ute etter er om inskripsjonene på seglet hadde noen spesiell betydning, men det er jo ikke dumt å finne personen heller. Mye av Romundgard slekta finner du på min WEB: onshus.no (akkurat nå er den nede for reparasjon, men kommer forhåpentligvis opp i ettermiddag) mvh Tor

bilete0775.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvernflaten

Hei John. Så var det en som drista seg ut på banen-:) Det er egentlig undertegnede som spør om dette seglet - men på vegne av dagens gardbruker på Romundgard. P.g.a manglende kunnskaper fikk jeg datafantomet Tor til å legge ut spørsmålet om seglet. Tor legger nå ut bildet av initialene. Jeg håper at du kommer med forslag til opprinnelsen til dette seglet. Er det lov å spørre om du er etterkommer etter John Pedersen Romundgard som tidlig på 1800 tallet kjøpte seg gard på Hedemarken....Mvh Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Hei Knut. Jeg må undersøke nærmere, men jeg leser initialene som O.R. Det er da nærliggende å spørre om initialene gjelder Reier Olsen Romundgard f. i Øyer 1687,- død 18.4.1776.Han var sønn av Ole Jonsen og Synnøve Reiersdtr. Romundgard. Han giftet seg 12-6-1718 med Lisbet Engebretsdatter. Inskripsjonen på forsiden må jeg undersøke nærmere for å komme med en tolking. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvernflaten

Hei John. Skal hilse fra nåværende bruker. Han har hilst på deg forstår jeg. Enig - initialene kan være O.R. Men kan det da ikke være Ole Johnsen's segl? Han tok vel også etternavnet Romundgard. Husk - jeg uttaler meg bare som en ren amatør.... Jeg er spent på hva som kommer frem når det gjelder forsiden på seglet. Min mistanke er at seglet har sitt opphav før Ole JonsenMvh Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Onshus

Hei Bare for å gjøre dette litt vanskeligere... Er det ikke like sannsynlig at de brukte fornavn og farsnavn, men ikke gardsnavn på seglet? Dvs. feks Ole Reiersen hvis vi hadde funnet en som passet da? Jeg har ikke noe belegg for at de gjorde det slik, men? Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvernflaten

John/Tor.Tor har selvsagt rett - det dreier seg om fornavn/farsnavn. Det finnes et yngre segl på Romundgard - med initialene PR - hvilket vi mener å vite står for Peder Reiersen. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.