Gå til innhold
Arkivverket

[#39437] Haagen Pedersen Kyllo, f. 1788 i Hegra, Nord-Trøndelag


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I forbindelse med at jeg har kommet i kontakt med amerikanere som jeg er fjernt i slekt med, har jeg blitt tilsendt en GEDOM-fil som inneholder en masse interessant materiale. Databasen innholder imidlertid en masse 'WFT-est'(World Family Tree-estimates) av fødsels- og dødsår og det gjør meg ganske mistenksom mhp. om alt 'holder vann'.En 'test' i denne forbindelse er f.eks. nevnte Haagen Pedersen (f. 1788) på Kyllo i Hegra (Nord-Trøndelag) i 1801. Iflg. den nevnte databasen blir han gift ca. 1804 (WFT-est) med Randi Madsdatter ... Ut ifra foreldrene hun er 'tildelt' i nevnte database er hun identisk med Randi Madsdatter (også f. 1788) fra Haram på Nord-Møre. (Foreldre = Mads Jonsen og Helge Ingebrigtdatter).Kan noen hjelpe meg og eventuelt bekrefte de opplysningene jeg refererer?Med hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det virker jo noe suspekt at de ble gift i 1804 ca 16 år gamle? Når ble så det eldste barnet født? Hvor ble de gift, og hvor befinner etterslekten seg (barn f. eks) i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

De ble neppe gift i 1804 og det er bl.a med utgangspunkt i det at jeg ikke helt stoler på ar det var Randi Madsdatter fra Haram som ble kone på Kyllo. (I FT1801 finnes nemlig en Randi Madsdatter i samme alder på Værnes gård i Nedre Stjørdal). Hvis de ble gift i Stjørdal er vel Værnes eller Hegra kirker de mest sannsynlige.Nevnte database nevner bare en sønn Peder, f. 1825, sannsynligvis på Kyllo. (Det er godt mulig de fikk en haug med unger). Peder giftet seg med ei Gunhild Olsdatter i 1856. Fra da av synes opplysningene om etterkommerne å være mer til å stole på. Peder og Gunhild emigrerte trolig rundt 1864 og havnet etterhvert langt borte i Nord Dakota etter å ha vært innom Wisconsin.Men det var Haagen Pedersen og Randi Madsdatter, da.Mvh Kjell HambergMvh Kjell HAmberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.