Gå til innhold
Arkivverket

[#39440] Hjelp til tyding av Sjelereg. Fjelberg 1777


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Jeg tror jeg har funnet den jeg leter etter i Sjeleregisteret fra Fjelberg på gården Kolbenshoug (s.29), her Lenke (Det er hun som står nest sist og er 21 år) Jeg er usikker, og ønsker å se om andre kommer frem til det samme som meg. Jeg er også usikker på hennes 'stilling' på gården. Er det noen som vil hjelpe meg?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei HaraldEnig med Per angående oppløsninga og yrket hennes, men jeg tyder det som Stine Pedersd. Jeg er ikke kjent i det området og jeg får siden dårlig og utydelig fram på skjermen min, men kan det være et gårdsnavn/plassnavn/slektsnavn etter farsnavnet hennes? Noe som avsluttes med -allem, -ollem eller noe sånt? Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk Per og Mette. Den jeg er på jakt etter, het Stine Pedersdtr. Hallen. Jeg føler meg sikrere nå på at det er henne.Mysteriet her er Hallen, jeg har kun funnet 3 personer på Fjelberg som har brukt det. Først i 1900 er det en gård som heter Hallen på Fjelberg. Hvis denne tidligere har vært en husmannsplass med samme navn, er det litt rart at kun tre personer har brukt navnet over en hundreårs periode. Nærmeste gård som het Hallen på 1700-tallet lå 50 mil unna. Stine Pedersdtr. var vistnok av taterslekt står det i bygdeboka fra Skånevik, så det kan jo hende hun kom langveis fra......Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.