Gå til innhold
Arkivverket

[#39441] Fjelberg - skattelister - Ekstraskatten 1760/70 årene


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Hvis det finnes Ekstraskattelister fra Fjelberg, ønsker jeg (om mulig) å få vite hvem som befant seg på gården Gjerdevik store.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dessverre er det lite bevart av materialet fra Ekstraskatten 1760/70-årene fra Bergen stift, og mesteparten av det som finnes, er i Riksarkivet.Futearkivet for Sunnhordland og Hardanger (i Statsarkivet i Bergen) har kassabøker for ekstraskatt (løpenummer 172 og 173) og et restanseregister for ekstraskatten 1763-1767 (løpenummer 174).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Harald, fant noe her, men jeg har det ikke dokumentertSvale Jonsson Brandvik/S-GJERDEVIK, Ølen (1726-1800) g1Anna Halvardsdtr Fugleberg, Ølve 1737Søren Svalesson S-Gjerdevik, Ølen-BOREVIK (1768-1811)Sara Nilsdtr (Oa, V-Vikebygd) g1 (g2 til Kyvikhaugen)/Men de står oppført under Kyviktre, uten at jeg har funnet den gården.Martha Sigvesdatter Far: Sigve Osmundsen (min morsslekt) Mor: Siri JonsdatterFødt: 1680 Skrik, Sandeid Død: 1740 Store Gjerdevik, ØlenI familie med Olav Torsen (1681 - 1751)Vielse: ? Barn: Brynhild Olavsdatter (- 1783) Ole Mikkelsen [Parents] was born 1700 in Hetland i Ølen. He died 1787. Ole married Sara Olsdatter Store-Gjerdevik. Other marriages: Skigelstrand, Eli OlsdatterSara Olsdatter Store-Gjerdevik was born in i Ølen. She married Ole Mikkelsen.They had the following children: M i Ole Olsen Sørtveit was born 1736. He died 1800. F ii Anne Olsdatter Sørtveit was born 1739. She died 1816. F iii Marte Olsdatter Sørtveit was born 1741. She died 1821. F iv Brønille Olsdatter Sørtveit was born 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Yngve: Takker for svar, men betyr det at jeg bør ta kontakt med Riksarkivet?Arnfrid: Takk til deg også. Det var desverre ingen navn som jeg er på jakt etter. Jeg prøver å finne ut mer om ei Stine Pedersdtr. Hallen. Jeg har funnet ut at bruk 4 på Gjerdevik store het Hallen i 1900.(se mitt siste innlegg i Brukerforum) Kjenner du gårdens historie?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei jeg gjør ikke det, men husker at mine foreldre snakket om noen som het Hallén, men om det var det samme aner jeg ikke.Utfra øvrige data så bør Hallen ha ligget i Ølsvågen, mellom eller i nærheten av Gjerdevik, Espeland og Kolbeinshaug.Jeg har imildertid funnet en i Fjellberg som bodde på Søre Halland under Skifteregisteret, men aner ikke hvor det er. Har ikke funnet det heller på kartet.Inger og mannen bosatte seg på Kaatebø, som ligger nærmere Etne, på vestsiden av Osnes.LenkeSer du har funnet både Inger og Stines konfirmasjoner og vielser.Har leitet litt i Sunnhordlandsslekter, men kan kun finne de som jeg er i slekt med fra Gjerdevik og Espeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei ArnfridDet dreier seg muligens om en 'taterfamilie'. Det blir hevdet at Stine er av taterslekt, og Inger er høyst sannsynlig hennes storesøster. Jeg har ikke funnet Ingers konfirmasjon (hun burde vært konfirmert omkring 1770), men jeg har funnet Stines i 1774. Dette kan jo bety at de har kommet til Fjelberg like før. Den tredje jeg har funnet er en Peder Pedersen Halen som dør i 1775. Dette kunne jo være deres far, men en oppgitt alder på 99 år er litt drøyt (kanskje farfar).Hvis navnet Hallen kommer utenfra, kan de jo ha bodd hvor som helst på Fjelberg, men jeg tenkte jeg måtte prøve Gjerdevik store først.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.