Gå til innhold
Arkivverket

[#39442] Snertingdal


Gjest Evy Valdresstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Valdresstuen

HeiJeg lurer på om det er noen som har noen opplysninger om:Hans Evensen, f. 1882, Snertingdal (sønn av Even Larsen Beinrud Klette og Marie Hansdtr., Hoff) Utv. til Amerika i 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei Tor.Ja, det er de opplysningene jeg er ute etter:)Har prøvd å søkt etter han, på de forskjellige steder i USA, men uten resultater. Vet heller ikke hvor i USA han dro til da han forlot Norge. Men jeg regner med at han hadde et liv med familie i USA også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Er dette 'din' mann:LenkeOm så; samme mann på Ellis Island: First Name: Hans Last Name: Evensen Ethnicity: Norw. Last Place of Residence: Birid Date of Arrival: Jun 01, 1902 Age at Arrival: 20y Gender: M Marital Status: S Ship of Travel: Celtic Port of Departure: Liverpool Manifest Line Number: 0005Jeg har ikke tid til å lete opp mer om han på Ellis nå; men et videre søk i Census 1920 gir en aktuell kandinat:1920 United States Federal Census Record about Hans Evenson Name: Hans Evenson Age: 37 years Estimated birth year: abt 1883 Birthplace: Norway Race: White Home in 1920: Christiana, Vernon, Wisconsin Home owned: Rent Sex: Male Marital status: Married Relation to Head of House: Head Year of immigration: 1902 Able to read: Yes Able to Write: Yes Mother's Birth Place: Norway Father's Birth Place: Norway Image: 635Han har kone og flere barn.Samme mann finner jeg i hvert fall i 1910; muligens også som enkemann i 1930.Var det flere i familien som emigrerte? Det kan hjelpe på midentifiseringen.Det er jo ikke sikkert jeg har funnet rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei Tor:)Tusen takk for opplysningene.Det er litt vanskelig for meg å si om det er den rette mannen eller ikke. Da jeg ikke har flere opplysninger om han enn det som står på denne siden. Ja, jeg tror det var flere i samme familie som emigrerte, men husker ikke når. Har ikke papirene akkurat her nå. Men det skal jeg sjekke opp en av de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei Evy og Tor,I boka 'Utvandringen til Amerika' utgitt av Gjøvik Historielag, s. 309 leser jeg flg :'...1902 : Hans Evensen Klæthe, 20 år ( sønn av gbr. Even Larsen og Marie Hansdatter, S. Klæthe ) med Angelo 16/5-1902 til New York. ( Halvbrødrene Emil og Anton utv. 1903)...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

.. og på s. 314 :'...Emil Evensen Klæthe 19 år, og Johan Anton Evensen Klæthe 17 år ( sønner av gbr. Even Larsen og Fredrikke Amundsdtr. Søndre Klæthe), med Norge 11/6-1903 til Dakota. Fr. pr. person kr. 256,70 ( halvbroren Hans utv. 1902 ) ...'Mvh Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei Gry:)Det var de samme som jeg også fant i samme bok.Det stemmer at de er halv søsken til Hans som jeg søker opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei TorJeg har prøvd meg på å søke etter opplysninger på Ellis Island, men jeg kommer ikke inn. Er det noe speielt man må ha for å bruke det programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei TorDa skal jeg prøve igjen, for jeg registrerte ikke meg da jeg prøvde å komme inn. Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.