Gå til innhold
Arkivverket

[#39446] Sjersant Wilhelm Madsen Hoff på Bye i Løten, g. ca. 1758 med Karen Andersdatter


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Søker opphavet til sjersant Wilhelm Madsen Hoff og Karen Andersdatter født rundt 1739. Wilhelm døde mellom 1779 og 84 i Løten. Karen giftet seg II, 15 feb 1785 i Løten med Johan Kristensen født rundt 1762. De bodde på Store Løken i Løten i FT 1801.Har funnet følgende barn for Wilhelm og Karen: Kirstine 1758 Michel 1760 Anders 1762 (død før 1766) Mads 1763 Anders 1766 Lisbet 1779.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Karen var fra Bjørge i Furnes og Villum var vel født på Molstad i Brandbu? Jeg har noen rekker på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk for svar. Skulle du tilfeldigvis vite hvor og når de giftet seg og hva foreldrene het? All informasjon tas i mot med takk. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har registrerer for å få en sammenheng. Tar aldri med alle opplysninger, men jeg har endel rekker. Spesielt Bjørge, men jeg er i slekt med begge linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Er dette noen opplysninger du kan dele med oss? Min venninne som er på besøk fra Nord Norge, er også i slekt med begge linjer. Hun har lett lenge etter flere opplysninger om disse anene sine, og jeg foreslo at vi skulle søke på Debatt. Ville sette veldig pris på noen opplysninger så hun kan forske videre. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nyman

Stor takk til Thor Bøhmer for tipsene dine ! Jeg kom meg innom på Statsarkivet i Hamar før jeg dro nordover igjen. Jeg hadde bare kort tid på meg, men jeg fant da familien til Karen Andersdatter langt tilbake i tiden, når jeg slo opp på gården Bjørge i bygdebøkene for Furnes. Da er det jo engentlig bare Wilhelm (Willum) Madsen Hoff jeg trenger hjelp til. Hvor fant du opplysninger om ham? Takknemlig om du kan hjelpe meg med det. Finnes det noen bygdebøker som kan hjelpe?, eller er det noen kirkebøker eller andre opptegnelser som jeg kan søke i, som du vet disse opplysningen finnes i? Hvis det eventuelt ikke er for mange navn, kanskje du kan gi opplysninger her i debattforumet? Ser av antall som har lest innlegget at det trolig er flere som leter etter denne sersjant Wilhelm Hoff. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ellers tror jeg du mangler mere informasjon. Har du morslekta til Kari Andersdatter Bjørge feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Per Oddvar Hoff

Willum Madsen By, Hof og senere Hoff var min tipp-tipp oldefar og jeg har funnet opplysninger om hans slekt i 4 ledd bakover. Han kom fra Midt-Rørvik i Feda, Kvinesdal i Vest Agder der han var født i 1737. Han kom visstnok, iflg. Løten bygdebok til Stange og kjøpte By i Løten. Jeg har endel data på hans familie bakover, men mangler opplysninger om Karen Andersdatter. Kan noen gi meg opplysninger om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Joda, hun var fra nabogården her. Du kan ta kontakt pr telefon, men de kommende dager vil jeg tilbringe på traktor. Fint våronnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaartd

Nå blir jeg forvirret. I innlegg 2 skriver Thor at Wilhelm ble født på Molstad i Brandbu. I innlegg 12 skriver Per Oddvar at Wilhelm var fra Midt-Rørvik i Feda. Dette krever en oppklaring, hva skal jeg tro på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Beklager at jeg forstyrrer tråden men er bare litt nysgjerrig på en ting, er dette samme Bye i Løten som husmannsplassen Byeje(Byholen) lå under? vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det er bare en By i Løten, så svaret er ja. By og Byholen ligger riktignok på hver sin side av Svartelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja vel, er du kjent i området? Bestefar på farsida er født på Byholen så det var derfor jeg var nysgjerrig. Svartelva, er den nevnt i NAF`s veibok, eller kanskje til og med By? Jeg har selv aldri sett stedet. Jeg sporer vel av debatten, så jeg beklager det. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Svartelva og By stod ikke i boka nei, målestokken gir vel ikke plass til disse detaljene, og Byholen, den eksisterer vel ikke i dag? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Du kan gå inn på Løten kommune sin hjemmeside. De deler en karttjeneste med nabokommunene. Der kan du søke på By gnr 220 bnr 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Oddvar Hoff

Jeg fant min Willum Madsen på Family Search for flere år sida etterat jeg forgjeves hadde søkt på Statsarkivet i lengre tid. De må ha vært to da fødselsdagene er forskjellige. Dette må jeg få klarhet i og tar kontakt med Thor om ei ukes tid. Da er vel våronna over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Per Oddvar, dere har begge satt fram påstander om at dere har funnet opphavet til Wilhelm/Villum. Hvorfor mener du at din er den samme som dukket opp i Løten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

For egen del kan jeg ha tatt feil sjølsagt. Jeg har gjort det før og kan garantere at jeg kommer til å gjøre det igjen. Willum M. er ikke noe vanlig navn og har du lett i mange år, så er det fort gjort å gjøre som o-løperen. Klippe på feil post!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg registrerer at eldste datter ble døpt 11 jun 1758. Dersom det var Villum Madsen Molstad som var faren, var faren 32 år. Var det Villum Rørvik, så ville han ha vært 21 år. Etter min oppfatning er den siste i yngste laget, men militære kunne starte sin yrkeskariere tidlig. Mere problematisk var det å få lov til å gifte seg tidlig. Han behøver selvsagt ikke å ha vært utnevnt til underoffiser da han giftet seg ca 20 år gammel. Var han ikke underoffiser, så tviler jeg på at han hadde kommet helt fra Agder. Jeg kan ikke huske ekteskap mellom en hedemarking og en fra Agder inngått av noen som var av vanlige 'folks familier'.Nå var det store strukturendringer i Forsvaret på 1750-tallet og mange ble overtallig. Han behøver selvsagt ikke å ha sluttet for å bli bonde. Jeg kjenner ikke hans militære løpebane. Skulle en overleve som militær, måtte en ha seg en gard.Eldste datters navn var noe som ligner på Kirsti. Mor til Villum Molstad var Kirsten Villumsdatter Leyl. Født på Arneberg i Stange. Altså en tilknytning til regionen. Hvor ble det av Villum født på Molstad? Hvor ble det av Villum f på Rørvik i Agder? Her trenger vi gode innspill i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.