Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Aase R Sæther

[#39449] Kor høg var tip-tip-oldefar?

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg har ein kopi av eit dokument som viser at t-t-oldefar min vart dimitterte frå musketerkompaniet i 1832. Han vart då oppgjeven å vere 62 tommar høg.Seinare, i 1838, er det påteikna at han også er utgått av landvernet, og då er det påført 64 1/2 tommar, i same skjemaet.Skjedde det noko endring i målesystemet på denne tida, slik at desse to måla kan referere til same høgde? (Han vaks vel neppe frå han var 27 til han var 33, men den andre målinga kan kanskje vere nøyaktigare utført, dersom tommen ikkje var endra på desse åra).Nokon som veit noko om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Tverå

Etter å kikket litt rundt på nettet, finner jeg ingen indikasjoner på at definisjonen av en tomme ble endret. I Norge var den da 2,615 cm. En tomme kunne imidlertid forskjellig fra land til land. Avviket du viser til, tilsvarer omtrent forskjellen mellom norsk og engelsk tomme, men det må i så fall bety at man har brukt et utenlandsk mål i det ene tilfellet. En annen forklaring er slurv. I dag er tommen fastsatt internasjonalt til 2,54 cm.Han var uansett ingen ruvende person, ca 162 cm på strømpelesten.Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ellef Ellefsen

Lignende temaer har vært oppe i news-gruppene før. Lenker en debatt fra okt.2005. (Denne debatten er som dere ser kopiert over til DIS-Norges Slektsforum). LenkeI første innlegg av den lenkede debatten, ligger lenke til den opprinnelig diskusjonen fra 1999. Riktignok gjaldt dette en militærrulle fra 1767, så litt høyere var nok folk flest i 1832. Mvh Ellef Ellefsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ellef Ellefsen

Vi har så vidt vært inne på høyden til våre forfedre, her i Brukarforumet også. LenkeFra innlegg (51) og utover kom noen synspunkter. Mvh Ellef.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aase R Sæther

Mange takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per B. Lilje

Jeg har dimmisjonsattesten/passet som min kones tipptippoldefar Sylfest Trondsen Kolstad fikk da han fikk avskjed som underoffiser fra det Oplandske Infanteriregiment 1. januar 1808. Han hadde da tjent som underoffiser siden den 2. mars 1789, og hadde 'udi saadan Tiid, ved alle forefaldende Occationer, efter sin allerunderdanigste Pligt, forholdet sig ærlig og troe, som det en ærekjær og tapper Soldat sømmer og anstaar'. Han var 'fød udi Norge, nu 40 Aar gammel, af god Statur, 66 1/2 Tomme lang, lys af Haar, og blaa af Øyne, breed af Skuldre og føer af Been'. Hvis en tomme var 2,615 cm var han altså 174 cm, noe som skulle være temmelig høy for den tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til 6: Faktisk var han vel enda høyere, ettersom en tomme før 1824 var 2,636 cm. (etter Norsk historisk leksikon), dvs. han var drøyt 175 cm.I Rulle over ungt mannskap 16/5 1761, Fann-Ottingske distrikt (Bolsøy. M&R) fant jeg en ane og hans bror. De ble begge oppgitt som 65 tommer lange, dvs. drøyt 171 cm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ellef Ellefsen

Til (7): Jeg trodde en tomme var lik 2,615 cm, fra 1683 til (1887?). Vet du når tommen ble oppjustert til 2,636 cm?Snitthøyden på de 81 innrullede (som lenket innleggene (3) og (4) peker til, satte jeg etter tommemålet 2,615 cm til grovt 160 cm. La da på noen få millimeter. Sjøl om jeg nå regner etter 2,636 cm i tommen, blir høyden ikke mer enn 161,02.... cm. Småvokste var de okke som. Mvh Ellef Ellefsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I Norsk historisk tidsskrift står det følgende under 'Tomme': 'Etter dansk mønster ble det oftest regnet 24 t. i en alen. Med en sjællandsk alen på 63,26 cm. gir det 1 t. = 2,636 cm. (...) Ved lov 28. juli 1824 deltes t. (2,615 cm.) etter fr. mønster i 12 linjer eller strå'.Jeg ser nå at det faktisk ikke går frem når denne endringen fant sted, men det synes jo å være en gang før 1824?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Maersk Hansen

svar til 1 Jeg gätter på at han förste gang blev målt uden sko anden gang med träsko.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Erik Aas

Mulig at årsaken til høydeøkningen, i innlegg 1, kan forklares med at høyden på 62 tommer henger igjen fra en måling noen år tilbake. Da han gikk inn i landvernet ble det sannsynlig foretatt ny høydemåling.Ser man f.eks på Lilleelvdøler (Alvdal, Nedre folldal, Atnelien) i 1783, så var det fem 16-åringer i skikompaniets mannskapsruller. Høyden på disse var i tommer (2,615 cm):54 1/4 (141,9 cm), 57 1/4 (149,7), 61 1/4 (160,2), 54 1/2 (142,5). Dessuten var det en som ikke fikk oppgitt høyden. Han ble oppgitt som liden.Altså, dette tyder på at man ble seinere utvokst, og dermed drar disse unge mennene snitthøyden kunstig ned.Fra samme rulle (Åmotske skiløperkompani), som grovt sett hadde dekning i Nordre del av Hedmark fylke (Åmot kommune og nordover), kan jeg nevne at den høyeste jeg så var en på 71 tommer (185,665), nemlig Rifleskiøtter Thore Thoresen Engedahlen, 27 år, en tjener fra legd 53.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.