Gå til innhold
Arkivverket

[#39452] Reitgjerdet Sykehus for spedalske, Trondheim,


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

HeiJeg har en tippoldemor som var pasient ved Reitgjerdet Sykehus som spedalsk. Hun ble innskrevet første gang i 1880 årene og siste gang i 1919. Så vidt jeg vet ble Reitgjerdet stengt som spedalsk sykehus rundt 1920, hvor ble da pasientene av? Finner henne ikke som død i protokollene ved Reitgerdet og vet ikke hvor hun tok veien om hun ble utskrevet, det er ikke nevnt i de kopiene jeg fikk fra Statsarkivet at hun ble utskrevet etter 1919. Er det noen som kjenner mer til hva som hendte med dem.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

St.Jørgen i Bergen var i drift som hospital for spedalske heilt til 1950, såvidt eg hugsar. Kanskje vart pasientane frå Trondheim flytta dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

I Trondheim Byleksikon står det at Staten kjøpte gården Brøset i 1920 og slo den sammen med Reitgjerdet leprastiftelse. Året etter ble pleiestiftelsen ombygd til psykiatrisk sykehus, og de få gjenværende leprapasientene ble overført til Brøset gård, og i 1925 til leprasykehus i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til både Erik og Randi, da har jeg straks mer å arbeide ut ifra. Har nemlig ikke funnet noen dødsdato for henne enda. Nå har jeg jo mulighet for også å lete i Bergen. Siden hun hadde lepra går jeg ut fra at ingen av dem ble frisk av det, har ikke studert sykdommen så nøye enda. Men regner med at de beholdt den livet ut og da måtte oppholde seg i en institusjon eller sykehus. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.