Gå til innhold
Arkivverket

[#39460] Teksttyding


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,kan dere hjelpe meg med å tyde disse to navnene, samt kommentaren på den ene, hentet fra hhv 1778 og 1772, takster, BergenMvh Arnfrid

bilete0776.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

bildene var litt dårlige, prøvd å forbedre dem noe, hvis du fortsatt ikke kan se dem kan du prøve å lagre dem på skrivebordet og lese dem i et fotoprogram.

bilete0779.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Navnet er vel 'Godsche Noden', skjønt bokstaven 'n' til slutt er noe utydelig.Teksten ser ut til å være 'Kahrs fra øde grund'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Svein Arnolf,Bilde 2 lurer jeg også på om har navnet Søren Kahrs, han var gift med Marie Friele, og Friele etablerte kaffehus i denne eller naboeiendommen i 1799. så her kan være en forbindelse. Men hva kan menes med 'øde grunn' i den sammenheng. Der er ikke oppgitt noen takst etterpå.Skal se om jeg finner noen ved navn Godsche Noden, det må jo være en 'innvandrer', men fra hvilket land, mon tro.Dette handler om innsamling av data om vår eiendom som jeg holder på å skrive historien til.Mvh -Arnfrid i Kjelderen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Bilde en skal vel være Godsche Nodermann.På bilde to står det Søren Kahrs fra øde grund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, nå ser jeg jo at det 'mann' etter navnet ovenfor hørte sammen, likeledes at Søren hørte hjemme med Kahrs, men det er ikke like lett å se sammenhengen når tekstutsnittet er så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Sist i Node- kan muligens være ikke en r men et fortsettelsestegn, slik vi i dag skriver det på føste linje. Før kunne de skrive både der og altså på neste linje. Se andre steder i teksten om du finner identisk og utvilsomt tilfelle. Han kan da være nederlender, med stavevarianter som Noedman osv. Eller kan det være yrket hans, selv om -d til slutt vel da var å forvente?Ordet 'fra' er problematisk, både i form og sammenheng. Side 40, 3. nederste linje i Fin Michalsens 'Slekten / Innføring i ættegransking', som har det rikeste utvalget av gotiske bokstaver jeg vet av, er en stor P svært likt det som er tyda som f. Selv om 2. bokstav er temmelig liten, tror jeg nesten at ordet bør leses som 'Paa'. Det gir også god meining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tor (9): Kolonnen som navnene står i er smal, slik at flere etternavn er delt opp. Oftest ser det ut for at det ikke står noe tegn etter første delen, for at det så fortsetter på neste linje fortsatt uten noe tegn 1). Noen ganger ser det ut for at der er et komma (,) etter første delen og et annet tegn før andre delen 2), omtrent slik;1) Jochum Darius 2) Jochum Dar,'ius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har kun funnet en mannsperson som kan være i nærheten av navnet i protokollen, nemlig Noe Noesen. Han behøver jo selvsagt ikke å ha vært gift eller hatt barn, så det kan jo bli vanskelig å finne han, verken blant geseller eller drenger til Bergen er der noen som ligner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, det var ikke NOE i det boet, så jeg lager en ny lenke med forespørsel om noen kjenner til en mann i Bergen ved navn Godsche Node(-r)mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Noder- er nok da ganske sikkert, med en skranten r liksom den ditto a-en i 'Paa'. Nodermann finnes dessuten som slektsnavn i Sverige, og Godsche peiker vel heller mot Götaland og øvrige Sverige enn mot kontinentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.