Gå til innhold
Arkivverket

[#39466] Ola Mølmen gift med Agnes Kveine! ca1920 +


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Ola (Mølmen) født ca 1899 (Lesja, Lom, Vågå?) ble ihht lokale kilder gift med Agnes (Kveine) født (24.) mars 1895 (Gausdal?) (Etternavn og årstall er overført muntlig slik at stave-/skrive- måten kan være feil.)Er det noen som kjenner til gardsnavnene ’Mølmen’ og ’Kveine’ i Gudbrandsdalen?Jeg har funnet garden Mølmen i Lesja, men min ’Ola’ er ikke funnet i FT1900. Jeg har leita etter garden Kveine, men uten hell. Finner ingen mulig Agnes i FT1900.Både Ola og Agnes burde finnes i FT1900! Er det noen som kan gi meg et tips?Ihht sikre kilder er begge partene døde!Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei DagDet kan ikke være at Agnes sitt etternavn var Kverne? Her er i alle fall ei Agnes Olufsdatter på Kverne i Østre Gausdal: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei DagForeldre til Agnes i innlegg 2 er riktig. Jeg fant henne konfirmert, men da med navnet Kveine. Sikkert en skrivefeil i FT.Her er konfirmasjonen: LenkeMvh Lars Oev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

Agnes Olufsdatter Kveine er født på Kveine i Gausdal i 1895 iflg. boka 'Rasmus Rasmussen Nordgarden - Vis-Knut-slekta' i Gausdal. Boka er utgitt i 1971. De hadde to barn født i 1927 og 1930. Hun var gift med Ola K. Mølmen fra Lesjaskog. Kirkeboka for hennes konfirmasjon ligger på digitalarkivet. Håper linken virker. Lenke mvhAlf Sanden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja vel: Da regner jeg med at vi har funnet riktige Ole/Ola også. Ola K. står vel for Ola Karlsen skulle jeg formode.Da er dette Olas far:Karl Olaf OLESENEvent(s): Birth: 17 Apr 1874 Christening: 10 May 1874 Place: Lesja, Oppland, Norway Parents: Father: Ole OLSEN Mother: Kari HANSDR Batch Number: C424951 Source Dates: 1842 - 1875 Film or Fiche Number: 1282596 Collection Details: Lesjaskog; Den NorskeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Stor takk til Lars Ove og Alf.(6): Det stemmer at paret hadde 2 barn og med de åsrtallene som er angitt.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og Olas far hadde en haug med søsken:(Dette er fra IGI) Husband: Ola Olsen Birth: 1830 Molme,Overlie, Lesja, Oppland, NorwayMarriage: 1854 Lesja, Oppland, NorwayDeath: 1912 Wife: Kari Hansdtr Birth: 1835 Sore,Sor-Einbu, Lesja, Oppland, Norway Death: 1917 Children 1. Ole Olsen Molmen Birth: 1855 Molme,Overlie, Lesja, Oppland, NorwayDeath: 1904 2. Hans Olsen Molmen Birth: 1857 Molme,Overlie, Lesja, Oppland, NorwayDeath: 1938 3. Andreas Olsen Molmen Birth: 1859 Molme,Overlie, Lesja, Oppland, NorwayDeath: 1942 4. Edvard Olsen Molmen Birth: 1862 Molme,Overlie, Lesja, Oppland, NorwayDeath: 1924 5. Anna Olsdtr Birth: 1865 Molme,Overlie, Lesja, Oppland, NorwayDeath: 1945 6. Ragnhild Olsdtr Birth: 1867 Molme,Overlie, Lesja, Oppland, NorwayDeath: 1951 7. Petra Olsdtr Birth: 1870 Molme,Overlie, Lesja, Oppland, Norway 8. Karl Olaf Olsen Molmen Birth: 1874 Molme,Overlie, Lesja, Oppland, NorwayDeath: 1948 9. Peder Olsen Molmen Birth: 1877 Molme,Overlie, Lesja, Oppland, Death: 1951 Og Karl giftet seg 1898Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Mølmen er ein gard på Lesjaskogen, rett ned for kyrkja. Far til Ola, Karl, kom frå denne garden (Bygdebok for Lesja bd. 1 s. 299-300). Karl og kona Eli Nordsletten overtok så garden Sy Kvam i 1899 (dit lenka i 1900 i innlegg 3 peiker). Denne garden ligg nokre km lenger vest, like før ein kjem til Bjorli. Familien står i bygdeboka same bind s. 225.Ola og Agnes flytte attende til Lesjaskogen etter han slutta som landbruksskulelærar på Hove først i 1960-åra. Dei bygde hus, jfr same bind s. 232.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.