Gå til innhold
Arkivverket

[#39467] Hvem var Bertha Maria, f. 1847 i Høle/Høgsfjord


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Bertha Maria finnes som 'Maria' (gift Horve) i 1900-tellingen der hun er gift med Kristofer Tormodsen Horve, f. 1843 i Horve, Høle, Høgsfjord. Men i kirkeboken ved barnas konfirmasjon er hun alltid omtalt som Bertha Maria, men uten pikenavn.Jeg finner to kandidater til Bertha Maria i 1865-tellingen, begge 19 år, den ene 'tjenestepige' på garden Hølenæs (Høle Plads), i Høle, Høgsfjord pr.gj., den andre, Bertha Maria Pedersdtr. som bor hos sin mor, enken Martha Samuelsdtr. på gården Vasbotn, Fossand, i Høgsfjord pr.gj.Kan noen hjelpe med 'min' Bertha Maria, gift Horve, sitt pikenavn, og ev. hennes opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

i følge bygdeboka for Forsand for garden Vassbotn , så blei den Maria Persdatter som hadde Marta Samuelsdatter som mor , hun ble gift i 1876 med Per Tobias Erikson og dei bur på garden i 1900 .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Mange takk Tove, da står vi bare igjen med Bertha Maria, tjenestepige i 1865-tellingen, uten pikenavn, født i Høle eller iallefall i Høgsfjord, og gift Horve.Har du bygedebok for dette området, eller er der noen andre som kan slå opp på 'min' Bertha Maria, f. 1847 som ble gift med Kristofer Tormodsen, f. 1843 på Selvikvåg (Selvigplads) i Høle, Høgsfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Bertha Maria ble født 10. juli 1847. Moren var Christine Ohnsdatter født Floen under Høle (Hølefloene), og som barnefar ble oppgitt Rasmus Olsen Selvik, men han frala seg farskapet ved ed på tinget.Bertha Maria ble gift 12. oktober 1866 med Kristofer Tormodsen Selvikvåg under Selvik. Hun ble da kalt Rasmusdtr. Omkring 1870 flyttet familien til Horve. De fikk 10 barn i alt, og ved de fleste barnedåper er hennes farsnavn ikke oppgitt. Ved en anledning er hun kalt Knudsdtr., det kom trolig av at moren på den tiden var gift med Knud Jacobsen Høle. Ved to anledninger er hun kalt Rasmusdtr. f. Floen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Mange takk Gunleif, dette var spennende. En av sønnene, One Bernhard, som emigrerte til USA, hvor han kalte seg Ben Horve, ble gift med min tante 'over there'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I Folketellingen for 1865 finner jeg en Kristine Ohnsdtr., 43 år, men da er hun gift med Torger Torgersen, 47 år, på Selvikvåg. (Knud Jacobsen var kansje død da ?)LenkeDet er vel denne Kristine som er mor til Berta Maria, født i 1847 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Ja, det stemmer. Kristine Ohnsdtr., f. 6. mars 1823, ble gift 5. oktober 1859 med enkemannen Torger Torgersen f. Høleneset. Hun giftet seg 2) 4. april 1873 med Knud Jacobsen Høle f. Giljabrekko.En av søstrene til Kristine, Rakel, ble gift med en yngre bror til Kristines første mann som også het Torger og bodde i Høleneset. Det er på denne plassen dattera Bertha Marie er tjenestepike i 1865.Faren til disse søstrene, Ohn Rasmussen, kom fra Sedberg i Strand prgj. Du finner ham der i 1801.On Bernard (som det står i kirkeboken) ble født på Horve 9. mars 1890 som den yngste av 10 søsken. Når emigrerte han til USA, hvor bodde han, og kom han tilbake til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Veldig fine opplysninger å få, Gunleif. Ja, godeste One Bernhard, han skulle nok hete Ohn etter sin morfar, men det ble i kirkebøkene til One og On, så ble det da kort og godt Ben.Han emigrerte til USA den 3. mars 1913 fra Stavanger som Bernhard 'Horne', tømmermann, med Illinois som mål. Min mor søster, Kristine Margrete Høie, emigrerte sammen med sin søster Olava Emilie, i juli 1914 som 'Kristine og Amalie Høen'. Reisemål var Illinois hvor eldstesøsteren Marta Elisabet hadde slått seg ned i 1909. I US Census for 1920 bor Kristine i Sandwich, De Kalb, Ill., et ordentlig norsk 'stronghold', og er da gift med Ben. Han døde der i mai 1971, jeg har ikke hørt at han noen gang var hjemme på besøk. Tante Marta Elisabet var hjemme i 1948 på stort besøk etter 39 år i USA, og hennes etterkommere have vært veldig ofte i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.