Gå til innhold
Arkivverket

[#39473] Marinekaptein Leif Welding Olsen. Hvor kom slektsnavnet Welding fra?


Gjest Per Harald Fjellheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Harald Fjellheim

Marinekaptein Leif Welding Olsen var den første som falt ved angrepet på Norge, allerede 8 april 1940. Han ver skipssjef på POL III og er hedret med egen statue i Horten.Er han beslektet med Helmuth Christopher Welding som kom til Ski/Kråkstad som offiser på midten av 1700 tallet? I tilfelle hvordan?mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har en Christian Welding f. 9/3 1728 på Edelgave, Sjælland, DK - 28/5 1801 Inderøy NTL. Gift med Birgithe MArgretha Angell død 1773. Datteren Karen dpt. 30/9 1760 Jersie, Sjælland, DK - 3/11 1827 Moum på Snåsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Fjellheim

Takk for svar. Jeg tror det er en halvbror av Helmuth Christopher Welding, men er det noen som vet hvilken forbindelse de har med Leif Welding Olsen?mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Kjenner ikke til annet om Welding Olsen , enn at han fikk en vei oppkalt etter seg. Den ligger i Oslo.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være foreldre til Leif Olsen, Horten?LenkeDette er vel den samme familien som vi finner i Horten i 1900?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at Leif Welding Olsen gifter seg her? LenkeEllers ser det ut til at Welding-navnet finnes i Andebu, Ramnes og Stokke ca 1800.Skal se om jeg finner noe i gamle Horten-bøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, Tor! Ja, jeg burde selvfølgelig husket veinavnet i Sandefjord også. Tenkte bare på Horten der min fars familie bodde i den gaten som den gang het Bakkegaden, men er omdøpt til Leif Weldings gate.Eller her jeg ikke greid å finne nye opplysninger i mine Hortenbøker.I 1801-tellingen finnes det flere som bruker Welding -navnet i Ramnes: LenkeHvordan navnforbindelsen mellom Olsen og Welding navnet har oppstått, har jeg heller ikke funnet til nå.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har søkt på Dis-treff etter opplysninger som er sendt inn der med Welding-navn.Det var svært mange både fra Norge ( Vestfold, Akershus, Østfold og Trøndelag)Her var også med Welding fra Island, og fra Danmark, Kjøbenhavn.I denne kilden fant jeg Borghild Welding, f. 1882 i Horten, tydligvis en søster av Leif. Foreldre: Erik Olsen , f. 1844, Borre. og hustru Caroline Andreassen f. 1853, Drammen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Da jeg selv er etterkommer etter slekten Weldingh var det spennende å se om det gikk an å finne ut hvilken slektsforbindelse Leif Olsen Welding hadde.Jeg har benyttet meg av 'Digitalarkivet', 'Familysearch', samt boken 'Slægten Weldingh i Danmark og Norge'.Det er en veldig rask undersøkelse som her er gjort, så jeg håper disse opplysningene kan kontrolleres mere grundig, Per Harald.Johan Ernst Weldingh f. 1718 på Edelgave i Danmark og død 1763 på Ramnes i Vestfold. Han ble gift 1752 i Andebu/Vestfold med Maria Dorthea Rothe f. 1726 i Andebu og død 1790 i Ramnes. De hadde sønnenHenrik Weldingh f. 1757 i Ramnes og død 1808 i Ramnes. Han ble gift 1782 i Ramnes med Mari Thorsdatter. De hadde datterenKaren Maria Henriksdatter Weldingh f. 1783 i Ramnes. Hun ble gift 1814 i Borre/Vestfold med Christian Christophersen. De hadde datterenKaren Henrikke Christiansdatter f. 1815 i Borre og død 1859. Hun ble gift 1834 i Borre med Ole Eriksen f. ca. 1813. De hadde sønnenErik f. 1844 i Borre gift med Thora Olsen f. 1853 i Drammen og de hadde endelig sønnen Leif Olsen f. 1895 i Horten.Denne Leif Olsen skal da være vår marinekaptein Leif Welding Olsen. Svaret på spørsmålet må da bli at Leif Welding Olsen sin tipp-tipp oldefar, Johan Ernst Weldingh f. 1718, var bror av Helmuth Christopher Weldingh f. 1717.Forøvrig kan det nevnes at Helmuth Weldingh også er en av mine forfedre. Håper dette kan være til noe nytte.Vennlig hilsen Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det siste innlegget var svært interessant: Jeg hadde nettopp sett på hvor far til Leif W.Olsen, Erik Olsen kom fra. Her er han vel hos sine foreldre i 1865: LenkeJeg ble interessert i navnet Eskebek, for en liten eiendom i Holtandalen, skilt ut herfra, var i min besteforeldres eie fra ca 1905-1938.Familen bodde ellers nettopp i det som i dag heter Leif Weldings gate.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Under konfirmerte i Horten i 1910 finnes som nr. 4 av guttene: Leif Welding, født 15/8, døpt 22/9-1895, fødested Horten, adresse Strandgaden 13, foreldre skipskaptein Erik Olsen og h. Thora, f. Andreassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har igjen sett på Dis-treff om det fantes flere opplysninger som var levert inn der.Fant følgende: Christian Welding f. 1686 Smørum, Kjøbenhavn , Danmark, d. 1758, Sømme , Roskilde , Danmarkg.m. Karen Ottesdatter, f. , Hvedrup, Roskilde , D. d. Smørum, Kjøbenhavn , D.Sønn. Johan Ernst Weldingh , f. 1718, Smørum, Kjøbenhavn ,D. d. 1763, Ramnes, Vestfold, Norge.g. m. Maria Dorthea Rothe, Ramnes, Vestfold.Barn: Fredrik Christian Weldingh 1753-1834, RamnesKaren Malene Johansdatter Welding, f. 1755, Ramnes,*Henrik Weldingh ( 1757-1808), RamnesAndreas Weldingh 1760, Ramnes, d. 1847, Eidsberg, Østfold.Jens Johannes Weldingh f. 1762-1810, Ramnes.* Henrik Welding 1757-1808 g.m. Marie Thorsdatter Iahre,Barn : Karen Marie Welding f. 1783 Ramnes g.m. Christian Christofersen Thor Henrik Weldingh f. 1787 RamnesMed forbehold om rett avskrift. ( dette bør nok sjekkes i kirkebøker)Her var levert mye om slekt Welding(h) i denne kilden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Til 9) Erik Olsen som er skipper og Rolf Welding som er dekksgutt på det skipet må jo være far og bror til Leif Welding. Alder og fødested stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Og skipet var barken Bastø av Horten som ved tellingen befant seg på 56 grader og 55 minutter nordlig bredde og 7 grader og 12 minutter vestlig lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Fjellheim

Jeg beklager, min maskin har vært ute av drift, stor var min overraskelse når jeg nå kom på nettet igjen og så responsen på mitt tema om Leif Welding Olsen.Årsaken til mitt innlegg var at jeg på frigjøringsdagen 8. mai satt og leste krigshistorie og kom over denne personen med etternavnet Welding Olsen.Av ren nyskjerrighet og impuls, fordi jeg også har en ane til Welding(Helmuth Christopher), prøvde jeg å sette inn dette tema.Tusen takk for alle svar.MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.