Gå til innhold
Arkivverket

[#39475] Tyding av kirkebok for Avaldsnes 1827


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Kan noen hjelpe med å tyde yrke/navn på de 5 fadderene til dåp nr. 69 i 1827, Martha Lisebeth i Olavskyrkja ? Jeg klarer navnet på den første fadderen, gårdbruker Thore Christophersen Nordtvedt, mens de to neste er verre, ? Amund Brigtsen Høie, og ? Ivar Eliassen Høie. De to siste er antagelig gårdmannskone Brithe Amundsdtr. Høie, og gårdmannskone Brithe Einersdtr. Høie. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei KurtMed min gamle skjerm blir dessverre ikke de skanna kirkebøkene så tydelige som jeg aller helst vil ha dem, men jeg tyder det allikevel til Gaardbruger Thore Christophersen Nordtvedt, Huusmand Amund Brigtsen Høie, Tjenestedreng Iver Eliassen Høie, Gaardmandskone Brithe Osmundsdtr Høie og Huusmandskone Brithe Einersdtr Høie. Egentlig ser det jo ut som det står Hoie i teksten, men det skal vel bety Høie. Av det jeg kjenner til av Avaldsnes fra før, så er det et kjempestort 'Berthe land', så det kan kanskje bety at de to Brithe fadderne i teksten muligens er døpt Berthe :)).. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Kurt! Tror dette stemmer helt. Navnene eksisister på de nevnte plassene og passer i årstallet for fødselen til Marta Elisabeth Sjursdtr. Flere av dem er i slekt med Marta. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk skal dere ha begge to. Jeg synes det er fint å kunne supplere dataene mine med kirkebokopplysningene som nå kommer 'strøymande' på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.