Gå til innhold
Arkivverket

[#39486] Feil i Nordmenn i fangenskap 1940-1945


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Det ser ut som om menyer under A er forvekslet. Ved Nytt handlingsøk får jeg 'Yrke, Førnavn, Etternavn ...', ved Nytt personsøk står det bl.a. 'Fengsel, Arrestdato, Arrestår ...'Mvh. Barbra Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Normalt skal det som omhandler personopplysninger plasseres på nivå 2, men i denne spesielle databasen måtte vi gjøre en vri, for det er flere arrestasjoner for hver person.Handlingen, altså arrestasjoner og fengsler, blir i denne databasen det som endrer seg flere ganger for en person, istedenfor at en handling/arrestasjon gjelder for flere personer. Ved å sette databasen opp på den måten vi har gjort det, vil det være mulig å få en tydelig oversikt over arrestasjoner, flyttinger og død/frigivelse for en person.Det at det står Nytt handlingarsøk og Nytt personsøk i feil rekkefølge skyldes at vi som sagt har snudd om på et etablert oppsett og det ligger i systemet at det skal stå handlingarsøk på første nedtrekksmeny og personsøk på andre nedtrekksmeny. Det er uhyre sjelden vi vil komme opp i en slik situasjon som med fangedatabasen så vi håper dere finner ut av det selv med litt feile overskrifter på søkeområdene. Det vil være for omfattende om vi skulle begynne å programmere systemet vårt for å tilpasse seg akkurat denne ene databasen.Jeg håper dette var forståelig og oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg lurer på hvilke grupper som ikke er med i oversikten. Jeg har sendt en personlig forespørsel pr mail om dette til Riksarkivet, men har enda ikke fått svar. Jeg tenker spesielt på arrestasjoner av kortere varighet og har særlig interesse av å vite om det gjelder noen av arrestantene i Stavanger/Rogaland.Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg trur det må mangla ein del for Sunnhordland. Eg fann ingen som kom frå Skånevik. Far min sat t.d. ein månad i fangenskap våren 1940. Eg finn heller ikkje dei han nemnde han hadde delt celle med (m.a. frå Austevoll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marie, sat far din óg i Stavanger? Der sat far min, han var fødd i Etne, men var lærar i Bjerkreim i Rogaland då krigen braut ut. Eg veit han sat inne då eldste bror min vart fødd, i april 1942, men vi snakka aldri om kor lenge han sat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ein av firmenningane mine her på forumet meinte vi burde retta dette spørsmålet direkte til Kristian Ottesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hvis ein leser forord til sisteutgave av Nordmenn i fangenskap 1940-1945, så står det sitat: I forordret til publikasjon slik den forelå i 1995 ble det uttrykkelig gjort oppmerksom på at fortengelsen over fangene ikke var komplett, blandt annet fordi så mange av fangeprotokollene og fangelistene var blitt ødelagt av okkupasjonsmakten da nederlaget var et faktum.Den prosjektgruppen som hadde fått i oppgave å utarbeide et samlet fangeregister, skrev derfor i forordet til 1995-utgaven av 'Nordmenn i fangenskap 1940-1945: Vi vil derfor sterkt anmode alle som har rettelser og tilføyelser av en hvilken som helst art, til å fylle ut skjemaet på neste side og sende til den oppgitte adressen så snart som mulig. Et eget rette-/suppleringsskjema var innrykket i slutten av 1995-utgaven. Anmodningen er i stor grad blitt fulgt. De innkomne skjemaer har vist seg å være meget verdifulle. Det totale fangetallet i 2 utgave av publikasjon er økt fra 40 200 til 44 000.Arbeidet med å registrere nordmenn i fangenskap 1940-1945 ansees nå som avsluttet. I brev av 15.02.2002 ble databasen overlevert til Riksarkivet.Siden Riksarkivet overtok ansvaret for databasen, er den blitt ajourført med nye personopplysninger. Det er også foretatt kvalitetssikring og rettelser av tidligere registrerte opplysninger.Skulle det vise seg at det vil være behov for ytterligere justeringer, bes henvendelser om dette rettet til Riksarkivet.Sitat slutt.Siden siste innlegg refererer til meg, så var dette en direkte henvendelse fra meg til Arnfrid, som ganske sikkert Kristian Ottosen velvillig ville ha svart på. Siden dette så vart lagt ut på dette forum, så vil kanskje Kristian Ottosen, som forøvrig er ein meget hyggelig mann, få mengdevis med henvendelser. Derfor trur eg at det viktig å få fram at riktig adresse for henvendelser er Riksarkivet.Hvis noen fanger ikke er nevnt i denne basen, så ligger kanskje grunnen til dette i at informasjon ikke er blitt gitt og at fangeprotokoller og fangelister med disse personer er blitt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Oddvar,som du er klar over så har jeg rettet en henvendelse direkte til Riksarkivet, med alle kjente data vedrørende pappa og arrestasjonen. Den er forøvrig enda ikke besvart. Så ser jeg at det var lagt inn en debatt her på Arkivforumet, og tenkte at, ok, jeg nevner det her på mer generelt grunnlag. Men jeg er helt enig med deg i at henvendelsene må gå til Riksarkivet, og det står det da også i dokumentasjonen til protokollen.Forøvrig, da 1995-utgaven kom ut var jo allerede mange av de som satt inne under 2. verdenskrig døde, og det er slett ikke sikkert at barna visste alt. Hos oss ble dette snakket lite om, kanskje fordi vår familie ble rammet dramatisk på andre måter under krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Arnfrid (5): Nei far min sat i Bergen. Han var på rep.øving då krigen starta, og dei vart tekne i Kvarven (om eg ikkje hugsar feil). Far min snakka forresten mest aldri om denne tida; dvs han nemnde mange 10-år seinare kven han hadde delt celle med, og at ein av dei rømte.Eg fekk vita det i ein historetime på skulen, då me hadde om krigen!Det står litt om han i ei bok som heiter 'Dei som var med' el.l. (finn sjølvsagt ikkje boka når eg søkjer i bibliotbasane).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Dette er vel navnet på boka Marie.Dei som var med : 1940-45 : Indre Sunnhordaland Utgitt i 1949. Forfatter Erik Rullestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Takk skal du ha, Oddvar! Eg vart litt overraska over forfattaren. Var han frå garden Rullestad i Skånevik/Etne, eller er det ein utflytta namnebror?Eg trudde at kapitla var skrivne av fleire personar, men det er veldig lenge sidan eg las boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

MarieEg fann boka ved søk på BIBYS, men har ikkje lest den sjølv. Eg vil tru at du har rett i at Erik Rullestad kjem eller stammer fra garden Rullestad, siden boka omhandler Sunnhordland. Fordi om det kun er Erik Rullestad som er oppført som forfatter i BIBYS, så kan det likevel være fleire personer som har skrive de ulike kapitel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Til Anette (innlegg 2):Hvorfor listes ikke alle arrestasjonene når man velger en person? Nå vil en person som har vært arrestert flere ganger, opptre like mange ganger med ulike postnummer, med en arrestasjon pr. postnr. Da kunne jo databasen like gjerne vært lagt ut på ett nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Strømme

Til Ketil Firing HanssenAt det kun listes en arrestasjon per person skyldes en teknisk feil. På grunn av databasens størrelse har vi opplevd noen problemer under konverteringen. Databasen er lagt opp til å vises på to nivå slik du beskriver, med flere arrestasjoner per person. Men jeg kan dessverre ikke for øyeblikket si når vi vil få orden på det.Inntil det skjer håper jeg at du og alle andre brukere fortsatt kan ha glede av databasen, selv om det er litt 'kronglete' å bla frem hver enkelt arrestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Arnfrid:Erik (død for ein del år sidan) og Johannes Rullestad (død no i vår) var brødre og budde på Rullestad. Eg visste godt kven dei var og kjenner fleire av borna. På kyrkjegarden på Fjæra er der ei statue over broren som falt i krigen.Boka fann eg i basen til biblioteket i Kvinnherad, men der stod ikkje forfattar. Eg skal jammen låna ho på nytt, for eg trur ikkje far min hadde boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marie,veit du om boka óg tar for seg motstandsarbeidet i Etne, eller handlar den berre om Skånevik?Eg har bedt son min, som er ved UIB, om å låne boka til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Apropos bøker om dei som var med i krigen: Mammas søskenbarn, Jørgen Markhus, har i vår gjeve ut 'Kvinnheringar i krig'. Eg har har enno ikkje fått tak i boka, men eg har høyrt at far min skal vera nemnd, sjølv om høyrde til Skånevik under krigen og Etne etter 1965.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Min svigerfar finnes i basen over fanger, men både fornavn og etternavn er feil stavet (fødselsdato er riktig). Hjemsted/bosted er ikke ført - selv om han hele livet bodde i samme kommune. En av mine onkler satt på Grini, men jeg kan ikke finne ham på for/etternavn eller fødselsdata. Er Grinifangene innarbeidet i basen (jeg skal sjekke bøkene med samme navn ved en passende anledning)? Er det mulig å få lagt inn dokumenterte rettelser/tilføyelser i den nåværende basen - eller er den 'lukket'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Britt Rahman

Hvor er det blitt av denne databasen 'Nordmenn i fangenskap 1940-1945'? Hentet ut en del opplysninger fra den 15. mai. (Husker forresten at jeg hadde problemer med å finne min bestefar ved navn, - fant ham tilslutt, men husker ikke hvordan. Mener det var via søk Bosted. Hadde også lignende problemer med andre som jeg visste hadde vært fanger, men som heller ikke umiddelbart dukket opp via navn.) Imidlertid fant jeg ikke igjen databasen på Digitalarkivet når jeg nå søkte på den, - hverken hele tittelen, kun 'Nordmenn' eller 'fangenskap' ga noe resultat. Hva har skjedd med denne databasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne meldingen sto å lese på framsiden 16.05.2006 'Vi beklager å måtte meddele at databasen over nordmenn i fangenskap 1940-1945 vil bli trukket tilbake inntil videre grunnet tekniske feil. Vi håper videre at det ikke vil gå alt for lang tid før vi kan få den ut igjen.'Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En annen bok som kan være av interesse er: 'Martin Minnest - Dei som var med' av Endre Heggen og Martin Stavland, Haugesund Bok & Offset A.S.Det er og med en liste av litteratur som er ganske fyldig.Denne boka tar spesielt for seg Bömlo.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.