Gå til innhold
Arkivverket

[#39495] På leit etter slekt i Risør - Aust-Agder.


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Min mor har fortalt meg at hennes mor sa at de hadde slekt i Risør. Hvor langt ute denne slekten var vet jeg ikke, men jeg vet at en av fasterne til min mormor bosatte seg en tid i Risør. Jeg vet ikke nøyaktig når hun reiste dit, men hun flyttet tilbake til Austevoll i begynnelsen av 1890-åra. Denne dama var Kari Sakariasdtr. Brekke. og her er den lille familien hennes i ft i 1900:Johannes Størksen 1857 g.m. Kari Sakariasdtr. 1853-1915 Brekke, Austevoll budde i Eikholmen (søskenbarn)BarnKarl Johan f. 1888 i Risør til USAGunda f. 1890 i Risør. Gift siden i Haugesund.Jeg antar at Johannes og Kari ble gift i Risør?Det er mulig at noen av deres nærmeste slektninger bosatte seg i Risør og det var kanskje grunnen til at Kari reiste til Risør.Jeg har kikket litt på de nærmeste slektningene på morsiden til Kari og vil prøve meg frem og om det er noen som kan hjelpe meg videre i vei for å finne den foreløbige 'ukjente' slekten vår i Risør distriktet.Her er mor til Kari sine søsken:Brita Størksen Sunda f. 1805-76 (Brekke)Marthe Størksen Sunda f. 1. mai 1808 (Eversvik, Tysnes)Johannes Størksen f. 11. mai 1810 (Husevik)Bagge f. 5. desember 1812 og Guri (Tvillingar)Guri f. 14. februar 1814 (tippoldemor i Brekke)Kari f. 21. juni 1816-16Ole Størksen Sunda døpt 27. okt. 1817 (Eversvik, Tysnes)Størk Størksen døpt 9. april 1824 (Færevåg, Tysnes)Jeg har funnet ut ganske mye om de aller fleste etterkommerne etter disse, men det er et par stykker jeg ikke har funnet noe særling om, det er:3)Johannes Størksen 1810-1849 g. 1837 m. Mari Endresdtr. Husevig 1806-1877Barn:a)Størk Johannessen f. 1838 sjømannb)Kari Johannessen 1840-1916 tente på Sunda på Tysnes (ug?)c)Endre Johannessen f. 1843d)Jacob Johannessen 1847-1914 budde på Sunda på Tysnes (ug)Det er mulig at Størk eller Endre bosatte seg i Risør. Det kan selvsagt også være noen andre. Men kanskje det lar seg gjøre å finne noen. I den nevnte generasjonen eller kanskje vi må gå lengre ut.Håper at det er noen som kan sette meg på sporet etter denne 'ukjente' slekten i Risørdistriket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kanskje kan løsningen ligg i hvem faddrene til Karl Johan f. 1888 og Gunda f. 1890 i Risør var?Dersom det hadde latt seg gjøre å finne faddrene til disse to barna så ville kanskje saken vert enkel å løse. Jeg antar at noen av slektningene deres også kunne vert faddere?Jeg kan ikke se at det er skanna kirkebøker for den aktuelle perioden i Risør. Håper at det er noen som kan hjelpe meg å finne hvem faddrene til Karl Johan Johannessen og Gunda Johannesdtr var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har fått følgende info fra SAK:Karl Johan sine faddre var:Faren Sjømann Johannes Størksen,Tømmermann Ole Salvesen,Tømmermann Lars Salvesen,Ane Salvesen,Enke Aslaug Kristensdtr.Gunda Sine faddre var:Faren Johannes StørksenSjømann Martin Forsberg og hustruarbeider Endre StørksenNikoline Salvesen.Det jeg pr dagsdato kan se er at Endre Størksen var i slekt med både mor og far til Gunda Sofie og Karl Johan. De andre vet jeg lite om. Det er mulig at det er et slektsforhold mellom foreldre og de andre faddernes?. Det kan være mulig at Endre bosatte seg der i Risør, men jeg har info som kan tyde på at han omkom i 1893.Håper det er noen som kan gi meg mer info om faddrene til Karl Johan og Gunda Sofie og om noen av dem hadde røtterne sine fra enten, Tysnes, Fitjar eller Austevoll/Sund.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Eg har fått oppgitt at søsterson til Kari i nr 1 også hadde eit spesielt forhold til Risør. Eg har fått denne infoen om han:Sokneprest Sakarias Brekke sin halvbror Andreas (1871 - 1895) var sjømann og trulova med ei frå Risør. Andreas døydde i Rio de Janerio og vart gravlagd der. (Frå Brekke i dåverande Fitjar, no Austevoll).Det må ha vore ein forbindelse til Risør i og med at så pass mange i samme familie busette seg der. Eg sjølv vil anta at det må vere slekt på morsida til Kari (på Tysnessida) som busette seg i Risør. Det kan sjølvsagt også vere at det var på farsida. Far til Kari var Zacharias Endreson Husevig, men han hadde ingen søsken, men mora til Zacharias var Johanna Zachariasdtr. Husevig f. 1781 og hennar foreldre var:Zacharias Hanson Husevig 1749-1890 gift i 1773 med Kari Danielsdtr. Malkenes, Havn 1744-1810. Dei hadde desse borna:Guro 1775-1808 (Husavik)Malene f. 1878Johanna f. 1781 (Husavik)Kari 1785 - 1866 (Storebø)Malene 1787 - 1802Christiane 1789 (truleg Haukanes)Det ser ut til å vere to Malene og då har truleg den første døydd som ung ho også.Korvidt far til Zacharias hadde slekt i Risør veit eg ikkje eg har ingen info om hans familie. Foreldre til Zacharias var:Endre Bjørnson frå Raunholm i Fitjar og hans foreldre var: Bjørn Ingebrigtson Raunholm 1740-1802 og Mari Andersdtr 1827-1810.Håpar at nokon kjem på sporet etter slekta i Risør med desse opplysningane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kari og Johannes flyttet tilbake til Austevoll ca 1894. Så ingen av deres barn ble værende i Risør. Likevel blir det opplyst at det skal finnes slekt i Risør. Jeg har søkt på mange vis uten å finne fra hvilken gren av familien det evn. finnes slekt i Risør. Jeg antok at det måtte være av denne delen av slekten at det måtte finnes noen siden det var flere i denne delen av slekten som bosatte seg i Risør.Kari var nok bort i 30- årene før hun giftet seg med sin fetter Johannes. Kan hun ha hatt et ekteskap tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

I kirkeboka som Benn Johan viser til i innlegg 5 står det at det første gang for begge to at de gifter seg. Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Som faddre til Gunda Sofie finner ein bror til Johannes, Endre Størksen. Endre var sjømann og omkom på havet få år etter denne barnedåpen. Mitt spørsmål vert då som følgjer:Endre Størksen var arbeider i Risør på det tidspunktet han var fadder til Gunda Sofie, men hadde han nokon annan familie der?Eg kjenner ingen av namna på faddrane til Karl Johan, men kunne nokon av dei vere i slekt med Kari eller Johannes eller begge to (Kari og Johannes var søskenbarn)Kari og Johannes hadde ein nær slektning ved namn Ingebrigt, han rømde landet ca 1879 fordi han skulle verte far og ville truleg ikkje gifte seg. Det var sagt at han og ein kamerat reiste til New Zealand. Kameraten busette seg i New Zealand, men det var ingen som høyrde meir gjete Ingebrigt. Så mitt spørsmål er kan Ingebrigt ha busett seg i Risør under ein anna namn? Eller kvar vart det av han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Kanskje jeg leter på feil sted? Riktig nok bodde noen av mine slektninger i Risør på slutten av 1880-tallet og i starten av 1890-tallet.Disse mine slektninger som bodde i Risør, bodde kanskje et sted med tilsvarende navn. Risøy, Risøen etc. Kanskje det finnes mange slike steder, som jeg ikke har heftet meg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei Terje !Innlegg 3 nevner en sjømann Martin Forsberg og frue som faddere til Gunda. I en slektsbok fra Søndeled finner jeg Marie Karoline Nilsen d.9.10.1921, 64 år gammel, gift med sjømann Martin Forsberg fra Sverige. Hun (Marie) drev i mange år kaffehus ved Torvet i Risør.Med litt flaks kan det være du kan finne noe i bygdebok for selve Risør, har sett i de for Søndeled som er omlandet til Risør og ikke funnet noe der.Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Forsberg

Hei Terje. Martin Forsberg var bror til min oldefar. Han giftet seg i 1884 med Marie Caroline. Hun var født i Risør i 1857, foreldre Samuel Nielsen og Omine Caroline Omundsdatter.Hvis det skal være noe slektskap til din familie må det jo være på Nielsensiden, men jeg tror nok at det er snakk om venner og naboer til familien din.Anne K. Landholm : Kan du kontakte meg på: te-fors@online.no ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Selv antar jeg at faddrene var venner av Kari og Johannes, men jeg slipper ikke helt tanken om at denne familien også hadde slektninger i Risør.Det kan selvsagt ha en helt spesiell forklaring på hvorfor Kari og Johannes flyttet til Risør. Noen sier at slik var det når man giftet seg med sitt søskenbarn. Mange måtte flytte langt hjemme fra. Moren til Kari og far til Johannes var søsken.Vel, Kari kan ha flyttet til Risør på et tidligere tidspunkt og så har de funnet sammen der, fordi Johannes sin båt kanskje ofte kom innom Risør. Dette er noe man ikke vet, men som bare kan bli antagelser.Familien flyttet til en liten øy i Austevoll (Sund/Møgster) i ca 1894. Finner ikke inn og utflyttingen.Jeg vet at bror til Johannes, Endre også bodde i Risør, men han omkom på en båt han jobbet på (også på 1890-tallet). Vet ikke om Johannes hadde familie da han døde.Hvordan jeg skal klare å finne ut om det virkelig finnes slekt fortsatt i Risør, forblir kanskje en uløst gåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.