Gå til innhold
Arkivverket

[#39499] Ane Pedersdatter Møller


Gjest Terje Bendiksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Bendiksen

Ane Pedersdatter Møller født rundt 1754 død 1831, gift med Hans Hansen fra Hognfjorden født 1760 død 1802.Familien var bosatt på Bø i Sortland. Skulle gjerne vite mere om Ane Pedersdatter Møller sitt opphav. Jeg har opplysninger om at hun kom fra Danmark, men kan ikke verifisere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det ser ut til at Ane Møller kom nordover som tjener hos presten Erik Leganger, og da er det mulig at hun var fra Melhus, der Leganger hadde bodd ei tid. Møller-navnet er forøvrig kjent også fra Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bendiksen

Jeg vet ikke helt hvor jeg har det fra, men har tidligere notert at hun kom til Sortland sammen med to søstre, kanskje Borgos har opplysninger om dette, og ble eventuelt noen av søstrene gift i Sortland? Takk til Borgos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har gått gjennom alle 'Pedersdøtrene' i databasen, men finner ingen sannsynlige søstre til Ane Møller. Det finnes forøvrig ingen kilder før 1865 som oppgir fødested for kvinner, bortsett fra de kvinnene som gifter seg etter 1820. Og så seint finner man neppe ekteskap for eventuelle søstre til Ane Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bendiksen

Jeg gikk gjennom mine notater, og ser at jeg har notert at det var fire søstre som var tjenere hos presten, og at de senere sammen kjøpte Bøe gård i Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei TerjeJeg finner gården Bøe i FT 1801, og der finnes både Ane og Hans (alderen til Ane stemmer ikke helt med dine notater), og Hans er sykelig.LenkeOg det finnes i en Bereth Pedersdatter der. (kanskje søsteren til Ane?)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wenche O Abeltun Tarberg

Hei Terje vart intrisert i innlegget ditt da Ane P Møller er min 3 tippoldemor ej vet heller ikke nåke annet enn at ho vart født 1754 død 1831 og vart gift med Hans Hansen i 1831 og fikk 7 barn .Wenche O A Tarberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

De fire parene som kjøpte Bø av presten Leganger i 1785, var Hans Hanssen/Ane Møller, Anders Nilssen/Berit Lusie Andersdtr, Peder Olsen/Synnøve Olsdtr, Kristoffer Olsen/Gregoria Pedersdtr. Det siste paret var gift da de kom til Bø, antakelig fra Lofoten, der i hvert fall Kristoffer var født. Sagnet om de fire søstrene er feil. Derimot er det trolig riktig at i hvert fall tre tjenere kjøpte gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wenche O Abeltun Tarberg

hei ej skerev at Ane og Hans vart gift i 1831 det er feil 1785 skal det være beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bendiksen

Hei Wenche, Hans og Ane er også mine tipp-tipp-tipp oldeforeldre. Dersom du sender meg din e-mail adresse, kan vi jo utveksle det vi har av etterkommere. Min e-mailadresse er: terje.bendiksen@mascot.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.