Gå til innhold
Arkivverket

[#39503] Tollkasserer Peter Jessen


Gjest Oddmund Jessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddmund Jessen

Søker oppl om min 3xtippoldefar Peter Jessen. Født 1748, gift 22.11.1776 med Cisilie Schjelderup(opprinnelig fra Hamarøy) i Kristiansund. Forretn.mann i Krsund.Får tre barn, Lorens Peter(min tipptippoldefar), Ane Dorothea og Peter Krogh Bonsach.Bor i København 1787 iflg folketellingen.Enkemann,utnevnes til toldkontrollør i Hammerfest 13.12.1787.Blir omtalt som bokholderass i den Vestindiske og Østersjøiske handel. Gifter seg på nytt 9 april 1788 med Christiane Klemt i Gentofte kirke.Reiser til Hammerfest våren 1788. Tilbake i København i 1801, finnes i folketellingen.Sønnen Lorens Peter fungerer som tollkontr. i Hammerfest. Peter utnevnes til tollkasserer i Arendal 25.mai 1804. Dør i Arendal 20.03.1814. Hvem var han, hvor kom han fra. Det står tilleggsopply. i kirkeboken i Gentofte i forb. med giftemålet, hva vet jeg ikke. Lorens Peter bosetter seg på Klauva på Senja, Ane Dorothea blir gift i Arendal?(Stephansen?)Peter Krogh Bonsach, arkitekt, dør i Københ.1828. Hans sønn Peter,kappelan i Trinitatis Københav.dør i 1868.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Jessen

Hei Inger: Takk for svaret ditt. Temaet omhandler samme person, men jeg håper at vi kan få nye opplysninger fra kirkebøkene til Gentofte kirke i Danmark i forb med giftemålet i 1788 - og kanskje fra andre danske arkiver dersom noen har tilgang til slike. Hilsen Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Jessen

Hei: jeg har nå fått svar på hva som står om Peter Jessens giftemål i Gentofte kirke. Det løste ikke gåten om hvor Peter kommer fra. I Osv.Melbyes oversikt over Tollere gjennom 300 år, står Peter Jessen oppført som Peder Jensen. Det jeg lurer på er hvor har Melbye hentet opplysningene fra om at Jensen/Jessen var bokholderassistent i den vestindiske og østersjøiske handel? Kanskje det der står noe om hans 'nasjonalitet'. Da Peter og Cisilie gifter seg i 1776 i Krsund, måtte de sikkert ha en tillatelse. Hvor finner man denne tillatelsen? Ligger disse i de såkalte bispearkiv? Hilsen Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.