Gå til innhold
Arkivverket

[#39505] Svartøygd tater frå nørdst i Skjåk?


Gjest Torgeir D. Teigum
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir D. Teigum

I Olav Aukrusts dikt 'Aksión [auksjon] på Tande' beskrives og navngis noen av de mest utagerende fremmøtte på en lite flatterende måte, se LenkeDet jeg imidlertid lurer på om noen kan svare på, er om det er genealogisk belegg for Aukrusts opplysning om 'svartøygd tater frå nørdst i Skjåk der'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Det spørs hva du mener med 'genealogisk belegg'? Hvis du mener om det mot formodning skulle være et faktum at en av de fremmøtte faktisk var en 'svartøygd tater fra nørdst i Skjåk', så kan det så absolutt medføre riktighet. Hvorvidt dette er en fiktiv person i dette diktet kan vel diskuteres, men tatere fantes i Skjåk, så vel som i Lom, Vefsn og Solør. Ja, over det ganske land! Kanskje siktet den godeste Aukrust til en bestemt, sagnomsust tater han husker fra Skjåk... og kanskje var tateren slett ikke fra Skjåk - men sa han var fra Skjåk!Mangt er mulig - og norske forfattere har jo yndet både å svartmale og romantisere oss som folkegruppe, av ulike grunner jeg ikke skal spekulere i!Mvh, Vinvana V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir D. Teigum

Det jeg lurte på var om noen har opplysninger som bekrefter eller indikerer at det f.eks. bodde tater 'nørdst i Skjåk' (og ikke mot formodning)Vh Torgeir T. (selv fra 'nørdst i Skjåk' - og kanskje litt tater).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har en kompis frå Sjåk. Han hevder å være ta ei taterslekt som også bodde der på Aukrust si tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!'Svartøygd tater frå nørdst i Skjåk' - det kan vere at Aukrust ikkje meiner at det ordrett var ein tater frå langt borti Bråtådalen eller derikring, men at han nyttar 'tater' som eit nedsetjande skjellsord, som det har ein tendens til å verta nytta som i dalen... Men som Thor skriv, det har kanskje budd ei taterætt i Skjåk, og då hadde det vore artigt å funne kjeldebelegg på det - så det ikkje berre vert 'lause' fråsegn...Elles er vel ættene lenger opp mot dei nørdre lutane av Skjåk-bygda rekna for å vere myrke, eller er det berre ein seigliva attgangar av ein påstand etter 'Aksion på Tande'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Min gode venn svarte at han nok stammet fra dem som var nevnt av Aukrust. Han kjenner dette forumet og vet at du Atle tidligere har spurt om folket hans på disse sidene, men han har ikke svart. Han fortalte i går at onkelen hans snakket romani. Men jeg går ikke lenger i denne saken uten at folket sjøl legger inn informasjonen. De fleste familier har en 'arvesynd' som de ikke snakker om. For noen kan det være å være av taterfolk. De her ihvertfall en historie fyllt av fordømmelse og lidelser.Jeg som lever i dag synes det er spennende og håper at romanispråket blir bevart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Dei andre personane i diktet er historiske personar, det var difor det vart litt bråk etter diktet vart utgjeve...Men det er ikkje sikkert at 'svartøygd tater frå nørdst i Skjåk' treng å vere ein historisk person, dette kan vere eit resultat av litt intern bygdesatire.Så spanande at romanispråket har funnest i Skjåk! I ein husmannsplass ovanfor garden der eg kjem frå, så budde det også romanifolk under krigen, og dei var da vanlege menneske, så eg skjønar ikkje kvifor dei skulle verta sett ned på av bygdesamfunnet og samfunnet soleis, men dette høyrer jo fortida til.Lærte han sjølv romanispråket? Det kunne i så fall vore intressant å høyre om dialekta i Skjåk har farga dette språket sidan dei budde fast i Skjåk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thr Bøhmer

Jeg bidrar ikke mere i denne diskusjonen og anbefaler at videre gransking skjer 'offline'. Da kan du kommunisere via bror din Atle, for han kjenner folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.