Gå til innhold
Arkivverket

Viktig! Hindre at epost-adressen din blir søkbar på Google


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

 

Nå har eg tatt opp Kontrollpanel - Varselinnstillinger - og kryssa av på IKKE VIS MIN E-POSTADR. Men - nå er ikona for LEGG TIL SOM VENN og SEND PRIVAT MELDING borte når du ser namnet mitt på medlemslista. Kva har eg gjort for noko mirakkels?

 

Eg forstod det vel slik at vi skulle skjerme oss for dei som var utanfor forumet - men at vi skulle sende meldingar medlemene imellom?

 

mvh Åse Emilie Øy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det for alle, sidan ein uansett ikkje kan sende PM til seg sjølv. Derimot kan alle andre medlemmer sjå desse ikona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I f. Eks. Nettforumet Origo er det også liknende system for å sende og motta personlige meldinger og det har aldri vært noe problem med misbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Går det an å opprette ny brukerprofil?

 

Ja det går fint, men kan du ikke bare forandre på den nåværende?

 

Skal du lage helt ny må du gjøre det med en annen epost-adresse enn den du har nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

E-postadressa mi er skjerma. Er det andre innstillingar ein bør endre?

 

Profilkommentarar, kva er det? Og venner - skal det aktiverast slik at ein kan godkjenne og avslå?

 

Då gjer eg som dei andre her i forumet. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Du trenger jo strengt tatt ikke disse funksjonene for å lete etter aner, eller få og gi hjelp her inne. Men om de er aktivert er det ingen som kan misbruke de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og så er det slutt på å få melding på E-posten dersom nokon har eit innlegg i saka mi? Eller er det ein stad som må stillast inn om ein vil ha det? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Alle emnene du har opprettet eller svart i vil du fortsatt få epost-varsel om hvis du ønsker det.

 

Dette stiller du inn i Kontrollpanel - Varselinnstillinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. mitt spørsmål om ny brukerprofil var at jeg har lyst til å annulere den gamle og opprette ny for å slippe å bli liggende åpen på google med den nåværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ang. mitt spørsmål om ny brukerprofil var at jeg har lyst til å annulere den gamle og opprette ny for å slippe å bli liggende åpen på google med den nåværende.

 

Reidar:

 

For "ikke-medlemmer" av dette forum så får de denne meldingen når de googler deg og forsøker å finne din profil: Feil [#10245] Du har ikke tillatelse til å vise medlemsprofiler

 

Dermed er det jo ingen grunn til å bytte profil. Du vil aldri unngå denne meldingen uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar:

 

For "ikke-medlemmer" av dette forum så får de denne meldingen når de googler deg og forsøker å finne din profil: Feil [#10245] Du har ikke tillatelse til å vise medlemsprofiler

 

Dermed er det jo ingen grunn til å bytte profil. Du vil aldri unngå denne meldingen uansett

Hei!

 

Mye "styr" rundt dette,googlet meg selv igår kveld og det dukket opp litt av hvert.

Vi legger jo igjen spor etter oss over alt så fort vi rører en tast,fant noe på en svensk side fra 2005.

Så jeg tar dette med ro iallefall.

Prøvde det samme som Lars Ove har gjort,fikk samme svar.

 

mvh Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg leste ASC`sin redegjøring i går, men ser at jeg kan gå inn i dette forumet via google, er det da slik at jeg kommer inn automatisk fordi jeg er registrert i systemet? Den som er litt "grønn" på dette må spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg leste ASC`sin redegjøring i går, men ser at jeg kan gå inn i dette forumet via google, er det da slik at jeg kommer inn automatisk fordi jeg er registrert i systemet? Den som er litt "grønn" på dette må spørre!

 

Det er mulig. Forsøk å google når du ikke er innlogget, så skal du i utgangspunktet kunne se hva slags informasjon som ligger åpent for alle. Jeg testet det ut ved å bruke en annen nettleser enn den jeg vanligvis bruker (Explorer), da kunne jeg sammenligne direkte med den andre nettleseren (Firefox, der jeg var innlogget). Verken medlemsliste eller e-post skal være tilgjengelig for deg hvis du googler og ikke er innlogget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne påstanden fra Clausen i Digitalarkivet er FEIL: "Hverken Google eller andre søkemotorer indekserer den offentlige profilinformasjonen for hver enkelt bruker. Profilinformasjonen er derfor ikke søkbar på Internett"

 

Logg av forumet. Søk i google etter " site:forum.arkivverket.no /index.php?/user" og trykk deretter BUFRET i Google. Da får man (og dermed hvem som helst i hele verden) se alle 651 medlemmene og tilgang til profilinformasjon til hvilken som helst av medlemmene, blant annet innleggene til personen, hvem som er venner, brukernes vurdering og rykte til personen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "gamle" brukerforumet så kunne vi skrive innlegg som ikke ble søkbart på feks Google

 

Den tiden er over, og alle innlegg vi nå skriver, alle opplysninger vi oppgir i vår profil, bilder osv vil nå ligge helt åpent på internettet. Vi må med andre ord være mer varsomme, og det gjelder spesielt epost-adressen vår.

 

Hvis dere sjekker følgende:

Gå inn i "Kontroll-panel", trykk på "varselinnstillinger" og sørg for at det er krysset av for "ikke vis min epost-adresse til andre medlemmer". Hvis det ikke er krysset av der vil hele verden enkelt finne din epost-adresse ved feks søk på Google. (søk på ditt navn på Google og dere vil se at alle innlegg dere har skrevet og profilen dere har oppgitt her inne nå ligger helt åpent.

 

Dette er etter min mening helt uproblematisk hvis dere skjuler epost-adressen, og kanskje er varsomme med å oppgi andre personlige opplysninger.

 

Hei

 

Stengte her om dagen men alikevel er

mine innlegg tilgjengelig på googel.

Mitt siste innlegg var i går og det jo

ikke bra for da kan jo alle lese det

Hilde.

som blir skrevet der.Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.