Gå til innhold
Arkivverket

Viktig! Hindre at epost-adressen din blir søkbar på Google


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

På "gamle" brukerforumet så kunne vi skrive innlegg som ikke ble søkbart på feks Google

 

Den tiden er over, og alle innlegg vi nå skriver, alle opplysninger vi oppgir i vår profil, bilder osv vil nå ligge helt åpent på internettet. Vi må med andre ord være mer varsomme, og det gjelder spesielt epost-adressen vår.

 

Hvis dere sjekker følgende:

Gå inn i "Kontroll-panel", trykk på "varselinnstillinger" og sørg for at det er krysset av for "ikke vis min epost-adresse til andre medlemmer". Hvis det ikke er krysset av der vil hele verden enkelt finne din epost-adresse ved feks søk på Google. (søk på ditt navn på Google og dere vil se at alle innlegg dere har skrevet og profilen dere har oppgitt her inne nå ligger helt åpent.

 

Dette er etter min mening helt uproblematisk hvis dere skjuler epost-adressen, og kanskje er varsomme med å oppgi andre personlige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "gamle" brukerforumet så kunne vi skrive innlegg som ikke ble søkbart på feks Google

 

Den tiden er over, og alle innlegg vi nå skriver, alle opplysninger vi oppgir i vår profil, bilder osv vil nå ligge helt åpent på internettet. Vi må med andre ord være mer varsomme, og det gjelder spesielt epost-adressen vår.

 

Hvis dere sjekker følgende:

Gå inn i "Kontroll-panel", trykk på "varselinnstillinger" og sørg for at det er krysset av for "ikke vis min epost-adresse til andre medlemmer". Hvis det ikke er krysset av der vil hele verden enkelt finne din epost-adresse ved feks søk på Google. (søk på ditt navn på Google og dere vil se at alle innlegg dere har skrevet og profilen dere har oppgitt her inne nå ligger helt åpent.

 

Dette er etter min mening helt uproblematisk hvis dere skjuler epost-adressen, og kanskje er varsomme med å oppgi andre personlige opplysninger.

Fint du tar opp dette med e-post Lars Ove, samt at man blir søkbar på Google.

Når det gjelder selve e-post adressen, så har jeg hatt min ute på nett lenge og heldigvis sluppet spam.

 

Som vi alle vet så fanger Google og andre søkemotor opp alt og dermed vil også våre navn og innlegg bli søkbare.

 

Digitalarkivet sitt nye forum ligger i subdomene etter hva jeg kan se, så her bør de ansvarlige legge inn en robots.txt fil og sørge for å holde søkemotorene unna.

Dette sparer mange brukere for frustrasjoner angående søppelpost og at navnet blir søkbart i forbindelse med sine innlegg og temaer her.

 

Jeg personlig håper forum.arkivverket forblir personlig mellom brukere og ikke for alle andre rundt på nett. :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att forumet er søkbart av alle søktjenester er også en fordel. Det beste er att som på DIS Slektsforum se til att e-post adressene ikke vises. Det kan enkelt gjøres av de som har ansvaret for forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "gamle" brukerforumet så kunne vi skrive innlegg som ikke ble søkbart på feks Google

 

Den tiden er over, og alle innlegg vi nå skriver, alle opplysninger vi oppgir i vår profil, bilder osv vil nå ligge helt åpent på internettet. Vi må med andre ord være mer varsomme, og det gjelder spesielt epost-adressen vår.

 

Hvis dere sjekker følgende:

Gå inn i "Kontroll-panel", trykk på "varselinnstillinger" og sørg for at det er krysset av for "ikke vis min epost-adresse til andre medlemmer". Hvis det ikke er krysset av der vil hele verden enkelt finne din epost-adresse ved feks søk på Google. (søk på ditt navn på Google og dere vil se at alle innlegg dere har skrevet og profilen dere har oppgitt her inne nå ligger helt åpent.

 

Dette er etter min mening helt uproblematisk hvis dere skjuler epost-adressen, og kanskje er varsomme med å oppgi andre personlige opplysninger.

 

 

Hei

 

Det er ikke helt slik. E-postadressen din er ikke synlig for andre enn deg selv. Når du klikker på linken på Google, sendes du til profilsiden. Dersom du har tillatt coockies på din egen maskin logges du inn og du ser din egen e-postadresse. For å være helt sikker, prøv å søk på en annen brukers navn og se hvordan det da ser ut. Det ville være fint med en tilbakemelding på dette for å være minst 100% sikker.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei

 

Det er ikke helt slik. E-postadressen din er ikke synlig for andre enn deg selv. Når du klikker på linken på Google, sendes du til profilsiden. Dersom du har tillatt coockies på din egen maskin logges du inn og du ser din egen e-postadresse. For å være helt sikker, prøv å søk på en annen brukers navn og se hvordan det da ser ut. Det ville være fint med en tilbakemelding på dette for å være minst 100% sikker.

 

Mvh Bent

 

Det er nok riktig det du skriver, men hvem som helst kan sende deg en e-post hvis du ikke har krysset av i den ruten jeg nevner i første innlegg. Krysser du av vil det ikke bli mulig å sende en epost til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette stemmer for registrerte brukere, altså medlemmer. Gjestebrukere og søkemotorer har ikke anledning til å sende E-post til medlemmer. Feltet vises ikke for dem i det hele tatt. Jeg samler opp den informasjonen som kommer fram i disse sammenhengene og ser hvordan det kan settes sammen til en form for vær varsom / personvern plakat, slik at hver enkelt vet hvordan ting virker og kan forholde seg til det. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei. Dette stemmer for registrerte brukere, altså medlemmer. Gjestebrukere og søkemotorer har ikke anledning til å sende E-post til medlemmer. Feltet vises ikke for dem i det hele tatt. Jeg samler opp den informasjonen som kommer fram i disse sammenhengene og ser hvordan det kan settes sammen til en form for vær varsom / personvern plakat, slik at hver enkelt vet hvordan ting virker og kan forholde seg til det. Mvh Bent

 

Det er også riktig Bent, men...

 

Det er null problem for hvem som helst å registrere seg som medlem her inne. På min hjemmeside (den lukkede) så får jeg daglig registreringer av nye medlemmer som overhode ikke er interessert i slekt. De har gjerne en e-post adresse som slutter på .ru eller .pl

Nå vil ikke disse få tilgang til medlemmene på min hjemmeside, så du får slikt sett ikke gjort noe galt, men slik systemet er her akkurat nå så vil de kunne misbruke det.

 

Men det er viktig at dere vurderer hva slags opplysninger som skal være offentlig tilgjengelige gjennom søkemotorer

 

Og det er uansett en billig forsikring å følge mitt råd i innlegg 1 her i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og når det gjelder regsitrerte medlemmer her:

 

Under bokstaven A i medlemsoversikten er det 20 stk uten navn i det hele tatt!

Hvem er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lukket for visning av min e-postadresse. En spesiell takk til Lars Ove som gjorde meg oppmerksom på dette :)

 

Min første melding i det nye forumet.

 

Jeg finner ikke Varselsinnstillinger under Kontrolpanel-Windows.Kan du rettlede meg?

Og noen av dere er nok på Facebook.Når jeg logger meg inn der i dag, får jeg side hvor det står om sikkerhetssertifikatet.Opplever dere det samme?

 

En viktig beskjed: Ikke åpne,bekreft venneforespørsler og ikke svar på meldinger fra ukjente,fremmede.Spesielt der det ikke står antall venner og der det er lite innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Min første melding i det nye forumet.

 

Jeg finner ikke Varselsinnstillinger under Kontrolpanel-Windows.Kan du rettlede meg?

Og noen av dere er nok på Facebook.Når jeg logger meg inn der i dag, får jeg side hvor det står om sikkerhetssertifikatet.Opplever dere det samme?

 

En viktig beskjed: Ikke åpne,bekreft venneforespørsler og ikke svar på meldinger fra ukjente,fremmede.Spesielt der det ikke står antall venner og der det er lite innlegg.

 

Oppe til høyre på denne siden står navnet ditt med en liten "pil" til høyre for det. Klikk på pilen og en "rullegardin" faller ned. Der finner du en ny meny, med kontrollpanel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppe til høyre på denne siden står navnet ditt med en liten "pil" til høyre for det. Klikk på pilen og en "rullegardin" faller ned. Der finner du en ny meny, med kontrollpanel

Da har jeg krysset av i boksen og hindret søkbar adresse, dette ante jeg ikke så takk for tipset !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppe til høyre på denne siden står navnet ditt med en liten "pil" til høyre for det. Klikk på pilen og en "rullegardin" faller ned. Der finner du en ny meny, med kontrollpanel

 

Takk.Lærer etterhvert.

 

Hva med Facebook?Noen problemer med å komme inn der for noen av dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "gamle" brukerforumet så kunne vi skrive innlegg som ikke ble søkbart på feks Google

 

Den tiden er over, og alle innlegg vi nå skriver, alle opplysninger vi oppgir i vår profil, bilder osv vil nå ligge helt åpent på internettet. Vi må med andre ord være mer varsomme, og det gjelder spesielt epost-adressen vår.

 

Hvis dere sjekker følgende:

Gå inn i "Kontroll-panel", trykk på "varselinnstillinger" og sørg for at det er krysset av for "ikke vis min epost-adresse til andre medlemmer". Hvis det ikke er krysset av der vil hele verden enkelt finne din epost-adresse ved feks søk på Google. (søk på ditt navn på Google og dere vil se at alle innlegg dere har skrevet og profilen dere har oppgitt her inne nå ligger helt åpent.

 

Dette er etter min mening helt uproblematisk hvis dere skjuler epost-adressen, og kanskje er varsomme med å oppgi andre personlige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Lars.

 

Hvor under kontrollpanel ligger "Varselinnstillinger" ?? Har W7? kan ikke finne det der?

 

Gunnar Andre

 

Oppe til høyre på denne siden står navnet ditt med en liten hvit "pil" til høyre for det. Klikk på pilen og en "rullegardin" faller ned. Der finner du en ny meny, med kontrollpanel, Klikk på det, og du vil finne varselinnstillinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppe til høyre på denne siden står navnet ditt med en liten hvit "pil" til høyre for det. Klikk på pilen og en "rullegardin" faller ned. Der finner du en ny meny, med kontrollpanel, Klikk på det, og du vil finne varselinnstillinger

Mye prøving og feiling på meg her, men nå har jeg krysset av på varsling på e-post og må se hvordan det virker da.. mye i denne rullegardinen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første melding i det nye forumet.

 

Jeg finner ikke Varselsinnstillinger under Kontrolpanel-Windows.Kan du rettlede meg?

Og noen av dere er nok på Facebook.Når jeg logger meg inn der i dag, får jeg side hvor det står om sikkerhetssertifikatet.Opplever dere det samme?

 

En viktig beskjed: Ikke åpne,bekreft venneforespørsler og ikke svar på meldinger fra ukjente,fremmede.Spesielt der det ikke står antall venner og der det er lite innlegg.

 

Hei.

 

Du har ditt navn øverst til høyre på skjermbildet når du er innlogget. Klikk på ditt navn, da får du en rekke valg, blant andre kontrollpanel som du velger. Videre velger du Varselsinnstillinger: da finner du dette med e-post øverst.

 

 

Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid,takk.Lars Ove forklarte meg det lenger opp.Fant ut av det.

Jeg logget meg inn på ny FB side via startsiden.no.Da kom jeg inn.Sletter den gamle FB siden hvor det kom opp melding om noe med sikkerhetssertifikatet.

 

Beskjeden fra administrator, betyr det at vi kan ta bort haken (hvor vi ikke viser vår epostadresse)?Under Varselsinnstillinger.Eller best å ha haken der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med "synleg" e-post diskuterte ein i ein annan tråd, og kom då fram til den same konklusjonen om at dette berre inneber at ein får opp ein boks der ein kan sende e-post via forumet. Eiga e-postadresse vert ikkje synleg sjølv om e-post via forumet er aktivert, men mottakar vil (sjølvsagt) få den dersom ein sender e-post til andre via forumet. I praksis er det difor liten skilnad mellom e-post og privat melding, skal ein blokkere for e-post via forumet kan ein like godt blokkere for privat melding.

 

Derimot er det ein stor skilnad frå det gamle forumet at innlegga vert søkbare via Google. Dette gjer at ein må tenkje ekstra nøye gjennom kva informasjon ein legg ut om seg sjølv, og kva ein skriv i debattane. Det har vore snakk om "fjortisforum" i fleire innlegg, men det er nok gode grunnar til at det er svært få i desse foruma som gjev opp fullt namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette med "synleg" e-post diskuterte ein i ein annan tråd, og kom då fram til den same konklusjonen om at dette berre inneber at ein får opp ein boks der ein kan sende e-post via forumet. Eiga e-postadresse vert ikkje synleg sjølv om e-post via forumet er aktivert, men mottakar vil (sjølvsagt) få den dersom ein sender e-post til andre via forumet. I praksis er det difor liten skilnad mellom e-post og privat melding, skal ein blokkere for e-post via forumet kan ein like godt blokkere for privat melding.

 

Derimot er det ein stor skilnad frå det gamle forumet at innlegga vert søkbare via Google. Dette gjer at ein må tenkje ekstra nøye gjennom kva informasjon ein legg ut om seg sjølv, og kva ein skriv i debattane. Det har vore snakk om "fjortisforum" i fleire innlegg, men det er nok gode grunnar til at det er svært få i desse foruma som gjev opp fullt namn.

 

Det er riktig som du skriver Torbjørn, men....

 

Jeg kan i løpet av 2 minutter etablere en epostadresse. Da bruker jeg ytterligere 2 minutter på å registrere meg her inne. Da vil jeg få tilgang til profilene til alle medlemmene, og derved også sende alle eposter (hvis dere ikke har sperret for det).

 

Dere som får denne eposten vil se min epostadresse (fiktiv og ikke sporbar), og da er ikke det noen trøst. Jeg kan "dynge" dere ned med eposter helt til DA stenger mitt medlemsskap, men da bare åpner jeg et nytt. Derfor mener jeg det er viktig å sørge for at epostadressen er privat, altså at ingen kan sende deg epost.

 

Mennesker med ærlige hensikter kan heller sende meg en privat melding og spørre om epost-adressen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i så fall noko betre å bli "dynga ned" av PM enn av e-post? E-postskjemaet og skjemaet for PM ser heilt likt ut.

 

Det er mykje som går an, men kor stor er sannsynlegheita?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Er det i så fall noko betre å bli "dynga ned" av PM enn av e-post? E-postskjemaet og skjemaet for PM ser heilt likt ut.

 

Det er mykje som går an, men kor stor er sannsynlegheita?

 

Det kan du gjerne si Torbjørn, men det har jeg også løst.

 

Jeg har skrudd av den muligheten også. Ingen får sendt meg verken epost eller direkte melding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.