Gå til innhold
Arkivverket

[#39513] Tolking av etternavn i kirkebok, Sokndal Rogaland


Gjest Rune Roalkvam
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Roalkvam

Jeg trenger hjelp til tolking av et etternavn på en kirkebokside i DA, adresse Lenke Det gjeldet mor til Elisabet Mysse, f. Sokndal 10.3. 1910. Hun heter Marit og er f. 1872, men etternavnet greier jeg ikke å tolke. Forbokstaven likner en A slik den er ellers i boka. Navnet går igjen hos en fadder ved fornavn Sigvart. Legger ved bilde av navnet (understreket). Har søkt etter Marit'er f. rundt 1872, men ingen i nærheten passer. Alle tips mottaes med takk! Rune Roalkvam, Sand i Ryfylke

bilete0792.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Her ved konfirmasjonen ser det mest ut som om ho heitte Marie. Marie var vel langt vanlegare enn Marit på den tida.Eg såg på Aksnes i Vikør (Norheimsund), Hordaland, men der var inga Marit eller Marie. Men ho var truleg flytta heimanfrå før 1900.På Aksnes i Tingvoll, M&R budde de ein Sigvart (Såg at Sigvart Aksnes var fadder).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Roalkvam

Takk! Burde oppdaget denne boka sjøl! Eneste Aksnes i Rogaland er på dine kanter, Karmøy. Finner ingen som passer i 1900-tellinga, men får fortsette å lete... Takk igjen! Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Roalkvam

Ja det er Sokndal i Rogaland, fødested i ladestedet (Sogndalstrand). Såvidt jeg har funnet ut, fikk de bare dette ene barnet, så jeg tenkte de giftet seg ikke så lenge før. Men finner dem ikke. Men dersom de giftet seg på budens hjemsted (Aksnes, men hvor??), er ikke det så rart. Foreldrene er f 1876 og 1872, så de kan jo for den del ha vært gift en stund, har ikke sjekket så langt tilbake. Det begynner å bli seint på kveld... Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De fikk nok flere barn: Signe f. 21/10 dpt. 29/12 1906 Sogndal RO (s.23 i krk.boka), foreldre spinderimester Berent Tobias Mysse (1876) og Marit Sivertsdt. (1872), bosted Stranden. Barnet født og døpt i Tingvold etter attest af 5/1 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skannet, Tingvoll MR: Signe osv., foreldrenes bosted Sogndal i Dalene. Faddere: gbr. Robert S. Aksnes s h. Marit, gbr. Nils S. Aksnes, gbr. Markus S., kone Marie O. Solli, pike Dordi L. Solli. Sognepr. tilskrevet 5/1 07, barnet født på Brevik, konen i Tingvoll.Dette kan være Marit i 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Roalkvam

Takk for all hjelp! Svært interessant at det dukket opp et barn til, Signe. Dessverre ser det ut til at hun døde i 1923, rimeligvis ugift og barnløs, jfr: http://www.foxvog.org/gen/d4/g87.htm#I1571 Her er det heller ikke listet opp flere barn, men jeg vil likevel lete. Bekrefter ellers linken til Tingvoll. Mor til Bernt og Marit (Elisabet Roalkvam) var søster til min oldefar i Vikedal. Hun fikk 4 sønner, og det ser ut til at den eneste det er etterslekt etter, er Karl Mysse som emigrerte til Montana. Mannen Christian Berntsen Mysse døde i 1910, og kirkeboka bekrefter at det skyldes at han drakk eddiksyre (som han iflg. lokalfolk forvekslet med saft). Litt av en skjebne. Prøvde å finne Signes dødsfall i kirkeboka, men sidene var klausulerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.