Gå til innhold
Arkivverket

[#39515] Slekten Kyhnemann i Trondheim


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen, som har kjennskap til slektskretsen rundt snekkermester Heinrich Kyhnemann i Trondheim og slektens opprinnelse. Det er oppgitt at Heinrich var født i Arkangelsk i begynnelsen av 1700 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel gammelt nytt for deg, men tar det inn: Finner en Henrik Kynemand, snekkermester, bosatt i Trondheim i 1801, gift med Marta Blomberg [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11601&gardpostnr=64&personpostnr=578&merk=578#ovre>LenkeDet er vel den samme snekkeren som er nevnt fem ggr i forlikskommisjonen i Trondheim 1795-1804 Lenke, Lenke, Lenke, Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Må være et sjeldent etternavn.Finner det ikke igjenn noen plasser.Men fant 3 barn døpt i Domkirken Nidaros i Trondheim. 1)Henricca dpt.16/7 1782...2)Johan Henrich dpt.9/1 1791...3)Ane Christina dpt.22/5 1796....Foreldre:Henrich Khynemann og Marta Johannesdatter Blomberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg vet ikke om det kan være noen forbindelse mellom Marte og Andreas Blomberg i Trondheim.De er nesten like gamle og begge har en datter som heter Ane Christina.Andreas ble gift i Trondheim med ei Marte Maria Hejde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torkild Knudsen

Mange takk for svarene. Det var egentlig ikke meningen å vente så lenge med innlegget, men jeg har litt problemer med å finne igjen notatene mine i tillegg til at jeg ble litt usikker på mitt opphav. Det jeg stusser på er Henrikka som er en av mine tipper. Hennes foreldre skal etter hva jeg husker være Henrik Henriksen Kyhnemann og Martha Johansdatter Dornich (datter av undertoldbetjent Johan Christian Dornich og Guri Pedersdatter Foss/Grilstadhaugen. Henricha var født utenom ekteskap og Henrik Kyhnemann giftet seg ikke senere med Martha Dornich (Martha Johansdatter Dornich finner vi igjen på Brunholmen på Sunnmøre hvor hennes tante gm Hans Jakobsen Klyver og hennes farmor Margrethe Heggelund oppholdt seg). Det som jeg no må sjekke er om den Henrikka døpt 16/7-1782 kanskje er akkurat denne Henrikka.Denne Henrik Henriksen Kyhnemann var sønn av Henrich Kyhnemann f.ca.1711 i Archangelsk Nord i Russland (dette får vi vite når han tar borgerskap i Trondheim). Henrich Kyhnemann må være en av de mere kjente snekkermestre i Trondheim, han har vært involvert i flere av de kjente bygårdene såsom Stiftsgården Hornemannsgården Frue kirke og sikkert flere. Det eksisterer fortsatt flere spor etter han rundt om i byen. Han var oldermann for snekkerlauget. I nr.2 av Spor, som er ett tidsskrift for Vitenskapsmuseet i Trondheim, er det fargebilde av snekkerlaugets lade laget av italiensk nøttetre. Den har et rikt innlagt arbeide utført i jacaranda, ibenholdt, buksbom og hvitbøk (ett praktfullt arbeide). Denne laden var laget av Henrik Kyhnemann. Henrich Kyhnemann var gm Ane kierstine Amundsdatter Støtt som var datter av Amund Mikkelsen Stødt ( som omkom på sjøen på vei fra Island mener jeg å huske å ha lest) og Kirsten Johnsdatter Ravnkloen (Skifte 1719). Amund Mikkelsen Støtt kunne gjerne være sønn av Mikkel Johnsen Stødt (skifte 1717) og Anne Steffensdatter (enke etter nordlandshandler John Torsteinsen skifte 1679), men er ikke nevnt i skiftet etter Mikkel Johnsen Støtt (som var nordlandshandler). Jeg mener å ha sett fra andre kilder at det eksisterte en Borgermester Henrik Kyhnemann som kan ha vært en slektning? I denne familien var det nevnt at de drev med lerredshandel. Det jeg tenkte da var at familien kanskje drev handel oppe i Arkangelsk og hadde folk i familien tilstede der. Men det er bare gjetning. Er det noen som kanskje vet mere konkret hva en lerredshandler i københavn drev med. Lerred vil jeg anta var forbundet med skinn og skinnhandel. Det som kaltes pomorhandel kan kanskje være navnet på handelen med Archangelsk? Jeg vet lite om denne handelen og det hadde vært interessant hvis noen hadde noe om denne. Ellers er det vel riktig at slekta Kyhnemann er totalt ukjent. Jeg har enno ikke sett noe genealogisk arbeide om denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Kan det være så mange snekkermestere Henrik Kyhnemann på den tida i Trondheim da? Ifølge telling 1801 er han gift med Marta Johannesdatter Blomberg og det er deres første ekteskap.De er også foreldre til de 3 barna jeg fant, ifølge kirkeboka.Marta Johansdatter Blomberg og ikke Marta Johansdatter Dornich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det som var så snedig er at Martha Johansdatter Blomberg jo har samme navn som Martha Johansdatter Dornich. Det er ingen tvil om at Henrich Kyhnemann har en datter Henrikka Henriksdatter med Martha Johansdatter Dornich på denne tida, men jeg greier ikke å finne dåpsnotatet i papirene mine. Jeg er derfor usikker, fordi det enten må være slik at Henrikka Henriksdatter i innlegg (3) må være en Henrikka nr 2 (en mulighet kan jo være at Martha Johansdatter Dornichs bar dør, som lita), ellers må det være slik at Henrikka i innlegg (3) rett og slett er den Henrikka som var født utenfor ekteskap. Dette er ikke noe problem å få sjekket (siden du oppgir dåps dato). Jeg får ta meg en tur på statsarkivet en av de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Borgermesteren Henrik Kyhnemann skal ha vært borgermester i København. Jeg tror jeg fann denne opplysninga i ett dansk historisk tidsskrift en gang (jeg husker ikke helt navnet på tidsskriftet), som står på Statsarkivet i Trondheim. Skal se om jeg kan finne det igjen. Det er vel ellers en god sjanse for at slekta er tysk når en går utifra navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg fikk tid til en liten tur innom Statsarkivet Trondheim og fann følgende for Domkirkesognet Trondheim: Henrikka døpt 16 juli 1782. Far Snekkersvend Henrik Khyneman, mor Martha Johansdatter Dornich. Faddere:Elen Andreasdatter, Caren Christina Andreasdatter, Mallena Nielsdatter, Ole (Braa), Ole Andreasen, Lorentz Schancke.Hvis det er riktig at han er snekkersvend 1782 vil jeg tro han er den samme Henrik Kynemann som er nevnt 1801 som 40år og snekkermester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

I kirkeboka fra domkirken på nett, står bare Marta Johansdtr.Uten Dornich. Da kan det være at Marta Blomberg ikke heter Johansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Torkild Knudsen

Fann følgende tekst trekt ut ifra en artikkel i Aftenposten :Noe å slekte på. Nansens slekt kan føres tilbake til den danske kjøpmann Evert Nansen, død 1613. Sønnen Hans mønstret på sin farbrors skute i Flensburg året etter, bare 16 år gammel. Skuten kom helt opp til Kvitsjøen, der den frøs fast. Gutten benyttet tiden til å lære seg russisk. Da onkelen om sommeren reiste sydover, fulgte Hans Nansen ikke med - han reiste alene gjennom Russland og kom tilbake til København. 21 år gammel ble han av kong Christian IV satt til å lede en ekspedisjon til de pelsrike områdene ved Petsjora, og i 18 somre reiste han for Det Islandske Compagni og kjøpte skinn. Han steg hurtig i anseelse og ble borgermester i København - han ledet byens forsvar under beleiringen i 1658Dette må jo være noe av det miljøet Henrich Kyhnemann ble født inn i ca.1711 oppe i Archangelsk. Det spørs om kyhnemannslekta (fra København?) kan ha vært involvert i denne handelen slik som antydet i innlegg 5. Hadde håpet noen hadde kunnskap om denne handelen og gjerne også gamle Archangelsk. Kanskje noen har litteratur å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.