Gå til innhold
Arkivverket

[#39518] Danske futer i Sogn og Fjordane


Gjest Bjørn Grønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Grønhaug

HeiMin far fortalte en gang at det var en dansk fut i slekten. Hans far Sigvald Sørensen-Grønhaug kom fra Grønhaug i Bygstad. Slekten kommer fra Gaular området. Er det noen som har navn på danske futer i dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei. Det er litt vanskelig når du ikke antyder hvilket årstall som kan være aktuelt. Her en fra 1820 LenkeAlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jens Pederssøn HolstFut i Sogn 1574-1584, død ca 1601. Gift med Gudrun Torbjørnsdatter av Dall-slekten, død før 1587 (?). Jens Pederssøn Holsts ble etter hennes død gift med (Ingeborg?) Nielsdatter (Hess).Antar han også var dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Uten nærmere tidsavgrensninger kan det ant. velges mellom svært mange fogder. Mange var danske, også ovennevnte Holst som muligvis ut fra navnet kom fra Holstein. Var forresten Holsts hustru den samme som Ingeborg Nielsdatter Hess som (senere) ble g.m. prost Voss og Hardanger, sogneprest Voss 1569-90, pers.kap. Voss 1553-69 Jens Sørensen Landgrav som d. 1590/1591?Et annet eksempel er fogd i Indre Sogn 1629-33 Peder Paaske (1575 Jylland - ca. 1648) g.m 1) Maren (Malene) Michelsdatter van Thien (Funtin) og 2) Mette Andersdatter Heiberg, selv fogdedatter fra Sogn.Denne debatten kan gjerne utvides til etterhvert å dekke alle dansker fogder i Sogn og Fjordane, inkl. Indre og Ytre Sogn, Nordfjord og Sunnfjord, men det er jo opp til sprøsrmålsstilleren å snevre den inn slik det måtte passe ham, inntil han har de svarene han er ute etter.Skulle selv gjerne ha kartlagt dem over la oss si et par hundreår eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønhaug

Takk til dere alle. Jeg har hørt et navn nevnt en gang, men har selvfølgeig glemt det nå. Jeg mener å huske at det beynte på Wi eller Wo. Hjelper dette?mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er en link til info om endel futer på Nord-Vestlandet, spesielt de som bodde på Fure og på Svanøy. Min kones aner går bl.a. til Busch-familien som bl.a. bosatte seg i Solund, og som du også finner stoff om i denne linken.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, og som du vil se er det futen Reinert Vogn fra Kapstad som du har hørt om ........Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Bjørn. En fogd på Wi kan være Christen Sørenson Wittrup, fogd/fut i Nordfjord og rådmann i Bergen. Du finner litt om han på denne lenken: LenkeLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønhaug

Takk for hjelpen, eg tror det var Wittrup ja. Eg får ta å lese litt og undersøke videre ut fra dette.mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.