Gå til innhold
Arkivverket

[#39520] Baker Truls Arthur Nilsen f 1895 Larvik, Vestfold


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Noen som kjenner til han ? Truls Arthur ble født i Larvik i 1895 og konfirmert der i 1910. Datoene har jeg ikke.Den 14 mai 1916 gifter han seg i Berg kirke i Brunlanes med Lilly Jakobine Jakobsen. Hun er fra Brunlanes, både født og konfirmert der.Truls Arthurs far var: skibsfører Ole Andreas Nilsen. Lillys far var: sagarbeider Olaus Jakobsen Barkevik.Lilly er fra Brunlanes og hele fam hennes bodde der. Ved vielsen står det derimot at Truls Arthur var baker i Larvik, og derfor regner jeg med at de flyttet til Larvik.Det jeg lurer på er om Truls Arthur og Lilly fikk noen barn. Kanskje noen med nyere kirkebøker kan se etter på døpte en liten periode etter 1916 for meg ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Hyggelig at du er tilbake i debatten! Jeg legger en lenke til Lilly hos foreldre i Barkevik i 1900:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Gunn Ja, det er lenge siden nå, hyggelig å høre fra deg.Lilly Jakobine er jo henne jeg bl.a lette etter i sommer når vi var på Halle Mølle. Husker du vi fant et klassebilde av henne der ? Det bilde fikk jeg jo i posten senere, moro å ha.Dere mente jo at hun ville være å finne i bygdeboken for Brunlanes. Jeg har lett og lett der uten hell. Nå har jeg da funnet forklaringen, siden hun mest sannsynlig altså flyttet til Larvik. Da er det jo der evt etterkommere er å finne skulle jeg tro.Skulle så gjerne funnet om om det er noen etterkommere her, og det tror jeg det er. Jeg har enda ikke klart å finne hennes mann og hans foreldre i Larvik 1900.I og med at han var Baker i Larvik, finnes det noen lokal bok med oversikt over denne yrkesgruppen ? Noen med kjennskap til Larvik i litt nyere tid tro, som kan kjenne til familien ? Det hadde i såfall vært supert. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg skal se om jeg kan hjelpe deg senere med dette. Vet at på biblioteket i Larvik har de flere folketellinger etter 1900 pluss en god del lokalt stoff. Rekker ikke før etter 20 mai.Du vet at det ligger en del fotograferte kirkebøker for Larvik/ Langestand området under kirkebøker, digitalarkivet.Her har jeg funnet opplysninger om flere av mine aner fra området.Det merkelige er at jeg finner heller ikke skipsfører Ole A. Nilsen og familien i 1900. Har søkt på sønnen Truls Arthur med bare en av fornavn i forskjellige varianter. Litt merkelig det der. Men senere folketellinger og kirkebøker kan muligens gi svar på hvor de oppholder seg, og etterkommere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Veldig snillt av deg Gunn, og ikke noe hast.Ja det er rart at vi ikke finner familien i 1900. Han er født i 1895 og konf i 1910 i Larvik, og da er det logisk å tenke at de er der også i 1900 da, men den gang ei.Jeg har tittet litt i de tilgjengelige kirkebøkene for Larvik/langestrand ja, men så langt uten hell. Skal nok se mer.En nyere folketelling hadde kanskje kunne gitt et svar ja. Svigermor husker at hennes far i hennes barndom brevvekslet med Lilly. Hun mener å huske at Lilly da bodde i Larvik, så det er nok der jeg skal lete. Hun er også ganske sikker på at det finnes etterkommere.Setter veldig pris på det om du har tid ved en anledning, men som sagt vent til du har anledning. I mellomtiden dukker det kanskje opp andre som vet noe ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg kikket gjennom listen over døpte i disse scannede kirkebøker. 1895 Døpt i Larvik Langestrand. Kirkeboktype , Ministerialbok II 4.Jeg prøver med en lenke , men du må nok lete selv her, Under nr 25 finner jeg en som muligens kan ha interesse? f. 21/7 1895, dpt 1/9 . Arthur, far : Andreas Olsen , sjømand og mor : Inga Johanne Andersdatter. Bor i Kirkegaden 14. Faddere finner du nok selv, mulig disse navnene kan si om det er rett gutt?LenkeDette var den eneste jeg fant med fornavn Arthur dpt i 1895, Larvik ( Mulig det er en del mangler i denne boka?)Jeg har kun søkt på Nilsen som fars etternavn i folketellinger, mulig det skal være Olsen?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nå har jeg tittet litt på den dåpen Gunn, men må si jeg er blank.I kirkeboken ved vielsen i 1916 het han Truls Arthur, tror du ikke han også er døpt det da ?Jeg har desverre ikke mulighet til å gjenkjenne noen faddere på han, for jeg har kun han og hans fars navn fra kirkeboken ved vielsen, så noe mer vet jeg desverre ikke om den familien.Det står athan er født i Larvik i 1895. Min lokalkunnskap i området er ikke stor. Finnes det flere kirker som kan være aktuelle å se i ? Han må jo være der.Tusen takk for at du prøver Gunn, du er alltid så hjelpsom. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Underveis oppdaget jeg noe pussig, ved søk i Larvik i 1900 finner jeg en familie med mor Inga Johanne, far Andreas og en sønn Arthur f. 1895, men her ser det ut til at disse har skiftet etternavn til Jar??LenkeFornavna stemmer og ikke finner jeg andre som passer heller? Kan det være grunnen til at de ikke er funnet før i 1900-telling. Truls Arthur skulle jo være født i Larvik i 1895 ?Ja, du får studere dett nærmere. Lykke til!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg kikket gjennom døpt i 1895 en gang til og også under dissentere. Dessuten har jeg lett i utflyttede. Fant ingen spor etter en Truls Arthur Nilsen ?Den eneste Arthur døpt i 1895 var den som jeg fant i kirkeboka før her. Merklig? Får håpe at folketellinger for 1909 for Larvik kan gi flere spor.( Men da må jeg vente med å sjekke dette.Ha en hyggelig 17 mai. Vi reiser til Trondheim i konfirmasjon i morgen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, her har du meg igjen!Jeg oppdager stadig nor nytt i kirkebøkene for Larvik:Det samme par som døper en sønn Arthur i 1895, far Andreas Olsen sjømand, og Inga Johanne f. Andersen, døper flere barn i Larvik:Se kirkebøkene for Larvik Langestand: LenkeNr 5- 1897 Bente ,f. 4/3 , dpt 19/4 samme foreldrepar, men nå kalles far for sagarbeider.Nr 11 1898,Einar f. 8 mars dpt 16 april. Her kalles faren for Andreas Jahr ( f. 1866) mor Inga Johanne ( Johannesen ?) Det er tydelig at denne familien kaller seg Jar ( Jahr) i 1900 tellingen.Jeg ville tatt en titt på dem i kirkebøkene her . Tydelig i 150& forstørrelse.Jeg har igjen frøvd å finne en med fornavn Truls f. Larvik 1895, finner ingen i hele landet som passer med dette.Her mener jeg det faktisk kan være en mulighet for at sjømannen har gått i land og blitt sagarbeider. ( Navna passer med deler av fornavn på far og sønn, og fødselsår på sønnen dpt i Larvik. ( Hvordan Trulsnavnet har oppstått vet jeg ikke, heller ikke hvorfor den familien i Larvik skifter etternavn til Jahr ( Jar) At dette er samme familien som døper barn her er vel nokså sikkert.Har lett i både Tjølling, Brunlanes, Hedrum og Bamle områder, uten å finne Truls der heller.Dette ble rent spennende. Får håpe noen har tilgang til kilder og kan hjelpe deg med dette snart!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei tror jeg kanskje har funnet løsningen på denne gåten. Kan Truls Arthur Nilsen vare Frits Arthur Nilsen. Jeg har nemlig en Frits Arthur Nilsen som var baker i Larvik født 02.08.1895, døpt 15.09.1895. Sønn av Skibsfører Ole Andreas Nilsen f. 1850 i Brunlanes og Anna Petronelle Iversen f. 1860 i Larvik. I tilfelle så har Frits Arthur 6 søsken. Alle født i Jægersborggade 33, Larvik.Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her prøver jeg en lenke med dåp til Einar Andreassen Jahr:LenkeLurer på om det her er blitt et år feil i forhold til kirkeboka, eller om det er jeg som har sett feil.Kan hende det vil lønne se å søke etter Arthur Andreassen, den varianten har jeg ikke prøvd?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Her er familien i 1900:LenkeGunn, husk at det kun er kirkebøkene fra Langestrand sogn som er skannet. Larvik by må vi vente på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei, legger inn det jeg har om denne familien. Det meste er basert på kirkebøker. Etterkommere etter Ole Andreas Nilsen Generasjon nr. 1 1. Skibsfører Ole Andreas4 Nilsen (Nils3 Jensen, Jens2, Jens1 Johannesen) ble født 05.05.1850 i Nevlunghavn, Brunlanes, og døde i Larvik.. Han giftet seg med Anna Petronelle Iversen, datter av Lars Iversen og Oline Hansdatter. Hun ble født 1860 i Larvik, og døde i Larvik.. Barn av Ole Nilsen og Anna Iversen er: 2 i. Asta5 Nilsen, født 1884 i Jægersborggade 33, Larvik. 3 ii. Alf Nilsen, født 1886 i Jægersborggade 33, Larvik. 4 iii. Jens Nilsen, født 1888 i Jægersborggade 33, Larvik. 5 iv. Nils Ivar Nilsen, født 20.11.1890 i Jægersborggade 33, Larvik. 6 v. Emilie Maggie Nilsen, født 02.06.1893 i Jægersborggade 33, Larvik. + 7 vi. Baker Frits Arthur Nilsen, født 02.08.1895 i Jægersborggade 33, Larvik. 8 vii. Klara Blanca Nilsen, født 23.09.1899 i Jægersborggade 33, Larvik. Hun giftet seg med Kontrollør Harald Henriksen Barkevik 30.07.1927 i Brunlanes; født 1895 i Barkevik, Brunlanes. Generasjon nr. 2 7. Baker Frits Arthur5 Nilsen (Ole Andreas4, Nils3 Jensen, Jens2, Jens1 Johannesen) ble født 02.08.1895 i Jægersborggade 33, Larvik. Han giftet seg med Lilly Jakobine Jakobsen 14.05.1916 i Berg kirke, Brunlanes, datter av Olaus Jakobsen og Maren. Hun ble født 1895 i Brunlanes. Barn av Frits Nilsen og Lilly Jakobsen er: 9 i. Frida6 Nilsen, født 14.09.1916 i BrunlanesHilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått hjelp her, Anne lene!Dette ser vel ganske lovende ut, ikke rart vi ikke fant dem om sønnen heter Frits og ikke Truls?Ellers stemmer vel alle opplysninger som du fikk her?Godt med gode hjelpere!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Merkelig jeg skrev et innlegg for litt siden som ikke har lagt seg inn her.Jeg blir målløs her over all velvilje som råder her på brukerforum og ikke minst all kunnskapen. Jeg må nå få si tusen tusen takk til dere som har bidratt her.Da hadde altså Lilly i allefall et barn, som vi trodde. Moro å få det stadfestet. Ikke så rart da at vi hadde problemer med å finne Lillys far i 1900, nå er også det funnet.Så et nysgjerrighetsspørsmål til deg Einar. Har du noe slektskap til denne familien ? Det skulle vært så moro å komme i kontakt med etterkommere etter Lilly og Fritz. Med det som har fremkommet i dag så kan det jo bli lettere å forsøke det.Kanskje noen av dere ville være så snille å ta en titt på bildet jeg har på debatt 30751. På dette bildet skal bl.a Lillys farfar befinne seg. Mye har vært forsøkt, men så langt er det ikke så mange navnene jeg har på papiret. Er det noen som gjenkjenner noen på bildet ?Så en stor takk til gode hjelpere, og finnes det flere med kjennskap til familien så hører jeg gjerne om det. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med en lenke til det tema om det gamle bildet: LenkeHar ellers sendt deg kopi av et par gamle postkort fra Jegersborggade i Larvik og fra Nevlunghavn. Litt artig når du nå har fått bekreftet hvor familien bodde.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Jeg prøvde også å legge lenke til temaet og jeg tror det var da det sviktet, og aldri la seg inn i debatten. Derfor endte jeg opp med bare debattnummeret. Håper det går greit for de som eventuellt vil forsøke å titte på det.Mailen din så jeg for ikke så lenge siden. Tusen takk for bildene. Du vet ikke tilfeldigvis om nr 33 i jegersborggaten er med på bildet ? Hvordan er den gaten i dag ? Jeg har nettopp vært og vist det til svigermor som ble svært glad. Det er nemlig hennes slekt, og hun sender varme takk og hilsener til alle som har vært så hjelpsomme i dag. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, som du så ble lenkene denne gangen bare tøys for meg også.Vet ikke helt grunnen, men det går jo greit å skrive inn temanummer!Jeg vet ikke om nr, 33 er med på bildet fra Jegerborgs gade, men jeg skal sende bildet til en venn av meg som bor i Larvik, han kan muligens svare på dette, for han arbeider mye med gamle Larviks-saker.Skal sende deg svar senere. Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Anne Lene!Jeg er ikke i slekt med disse personene, men larviksfolk interesserer meg. Har en stor database med folk fra distriktet. Jegersborggate er stort sett uforandret. Det er fremdeles mange gamle hus der, så det aktuelle huset eksisterer helt sikkert. Jeg har litt mer informasjon vedr. mann og en sønn av Frida, men har ikke lyst til å legge det ut her da i alle fall sønnen sikkert lever enda. Hvis jeg får emailen din så kan jeg jo sende det til deg. Sønnen til Frida er forresten født i huset ved siden av altså i nr. 35.Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Einar. Dette var jo virkelig flott. Den infoen er jeg veldig spent på. Min e-mail er: alenehagen@hotmail.com Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.