Gå til innhold
Arkivverket

[#39523] Hvem var Jon Olsen Bechosen (Bekkosen)?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jon Olsen var 36 år i 1701, bodde i Bechosen og hadde en sønn Ole på to år Lenke Jon Olsen var gift med Kirsten Michelsdatter (Schott) som døde i 1756 93 år. I skiftet etter Kirstens far Michel Olsen Schott i 1716 var Kirsten 49 år og enke etter Jon Olsen. Sønnen Ole Jonsen Bechosen var gift med Brynnild Iversdatter (Brynnilds).Jon Olsen Bechosen og Kirsten Michelsdatter var høyst sannsynlig foreldrene til Ingeborg Jonsdatter (født ca 1692) som var gift med Claus (Hansen) Koch, 18 år i 1701. Dette bekreftes ved faddere på Claus og Ingeborgs barn født etter 1720 og også ved oppkalling. Claus og Ingeborg er videre faddere på Ole Jonsen Bechosens og Brynnild Iversdatters sønn Jon født i 1729 (han døde som spebarn, og de hadde sannsynligvis ikke flere barn?).Så til det store spørsmål: Hvem var Jon Olsen Bechosen? Ifølge matrikkelen av 1688 hadde Oluf (Pedersen) Smelter bygslet i Bekkosen. Det var skifte etter hans kone Ingeborg Jensdatter i 1691. Da nevnes barna Vincents, Peder, Jens, JON, Maritte g. m. Erik Grytbakk og Maren gift med Even (Ingebrigtsen) Bjørgum.Vincents var 50 år i 1701, Jens var 49 og Peder 40. Jens og Peder står med Røraas som etternavn i 1701, og jeg finner Jon Olsen i Bekkosen som den eneste kandidat for deres bror Jon. Ved skiftet etter Jens' kone Magli Jonsdatter i 1711 nevnes Jens' bror Jon Olsen Røraas og hans far Oluf Smelter.I manntallet 1701 finner man Peder, Jens og Jon Olsen Røraas. Sistnevnte var da malmkjører, gift og hadde en sønn og en datter.Jeg håper det finnes noen der ute som har noe kjennskap til dette eller har vært borti disse folkene gjennom slektsgransking o. l.Jeg kan tilføye at Rørosboka er til liten og ingen hjelp. Jon Olsen er ikke nevnt under Bekkosen, men hans sønn Ole er såvidt omtalt.Ser frem til respons.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei Astrid. Du har mange gode spørsmål her, og jeg lurer på mye av det samme! Ingeborg Jonsdatter f. 1692 er min ane, og jeg har lenge prøvd å finne ut hvem hennes foreldre er.Det står litt om familien Røraas i Rørosboka bind 4 side 80. Jens Olsen Røraas bodde i hus nr 88 i Kjerkgata, og hadde (minst) brødrene Peder, Jon, Ole og Hans. Det står videre at Jon Olsen Røraas flyttet til Bekkosen og Hans Olsen Røraas til Korssjøen (vet ikke hva slags kilder de baserer seg på).I RB 4 side 91 står det under hus 95 om Jon Olsen (Bekkosen) og skifte etter hans kone Magli Jonsdatter i 1711, og at Jon eide et hus like ved hus nr 95 (som Smelter Lars Abrahamsen eide). Men her må jo Rørosboka ta feil, det er jo Jens Olsens kone som het Magli Jonsdatter?Det er vanskelig å stole noe særlig på Rørosbøkene, men jeg tror nok Jon Olsen Røraas er den samme som Jon Olsen Bekkos. Hvorvidt Ingeborg Jonsdatter gift med Claus Kock er hans datter, tror jeg ikke man kan si for sikkert. Det finnes også en Jon Sivertsen Røros på denne tiden, og han hadde i hvert fall en datter Ingeborg (født ca 1698), det var skifte etter hans kone Ingeborg Olsdatter i 1713.Ikke mye til hjelp....men kanskje noen andre har kommet lenger?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Jon!Hyggelig at du kom på banen og at vi hadde samme aner. Du ga meg også nyttige referanser til Rørosboka, selv om - som du sier - man alltid må regne med feil og ikke minst utelatelser.Jeg tar kanskje for hardt i når jeg sier at Ingeborg 'høyst sannsynlig' var datter av Joen Olsen Bechosen og kirsten Michelsdatter. Jeg kom inn på dette sporet da jeg leste kirkebøker fra 1720 og fremover til hvor de digitaliserte begynner. De barna og som ble døpt i løpet av disse årene - disses faddere. Ole Jonsen Bechosen opptrer to ganger som fadder, og jeg fikk den idè at han kanskje kunne være hennes bror. Videre fant jeg Margareta Michelsdatter to ganger (gift med Hans Langland) og hun var søster av Kirsten Michelsdatter. Så er det barnas navn (Claus og Ingeborgs). De har en datter Kirsten og en sønn Michel. Så finner jeg Claus og Ingeborg som faddere på Ole J. Bechosens sønn Jon 1729.Uansett - dette er det beste sporet jeg har fulgt hittil i min søken etter Ingeborgs foreldre.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har nettopp sittet og lest det som står om Jon Olsen Røros på side 91 i bind 4 av Rørosboka. De barna som der tilskrives Ole Jonsen Bechosen og Brynnild Iversdatter er så absolutt ikke deres. Hans, Iver, Jacob etc har som foreldre Ole Iversen Brynnilds og Marit Hansdatter Kuråsen! Ole Iversen kalles seg Bechosen fra ca 1740, og sønnen Iver, gift med Maria (ikke Marit som det står her) Clausdatter Koch bodde på en av Bekkosgårdene i 1801.Du store verden! Dette hadde jeg ikke sett før. Rørosboka har en slike temmelige fatale feil dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg setter opp en liste over barna til Claus Koch og Ingeborg Jonsdatter. Det kunne være nyttig, selv om du, Jon, sikkert har dem fra før.Johannes, født ca 1710, død 1758 (ugift?)Maritte, født før 1720?, gift 1744 med Christopher BergesenJoen, født før 1720?, gift 1749 med Sara AndersdatterHans, født 1720Hans, født 1721, gift 1755 med Kirsten JonsdatterClaus, født 1723, død 1771, gift 1755 med Gjertrud JonsdatterMichel, født 1724, død 1778 (ugift?)Kirsten, født 1726, død 1768, gift 1754 med Ole Adamsen VesselMaria, født 1729, død etter 1801, gift 1753 med Iver Olsen BechosenAdam, født 1732Ingeborg, født 1734 Videre en del faddere som jeg har funnet i kirkeboka eller i den transkriberte KB på RHD:Margareta Michelsdatter (fadder 1720, 1726)Ole Jonsen Bechosen (fadder 1720, 1724)Peder Bjørgum (fadder 1734)Peder Andersen Indset, gift med Ingeborg Evensdatter Bjørgum (fadder 1729)Clara Maria Pedersdatter, datter av foranstående? (fadder 1729)Anne Cathrine Olsdatter Jemt (fadder 1721). Hvem er hun?Cathrine Maria Olsdatter, formodentlig datter av Ole Olsen Brynnilds og Anne Jochumsdatter (fadder 1723)Brynnild Olsdatter, kunne være søster til foranstående (fadder 1726)Jochum Brynnilds, bror til Cathrine Maria (fadder 1732)Nils Hansen Sund (fadder 1726)Maria Jonsdatter Bjørgum, formodentlig datter av Jon Andersen Bjørgun og Karen Pedersdatter. (fadder 1729)Karen Pedersdatter (fadder 1724)Jeg har her ikke tatt med de fadderne som lar seg knytte direkte til Claus Kochs familie. Det jeg selv har lest ut av kirkeboka må tas med ALLE forbehold. Jeg er ikke så altfor flink i gotisk skrift og korreksjoner mottas med takk!Litt videre om Claus Koch: Jeg antar at han muligens må ha vært knyttet til Kokkvold, selv om han ikke står nevnt der (Rørosboka bind 3 side 342). Jeg har heller ikke funnet ham noe annet sted i Rørosbøkene. Finnes han overhodet nevnt noe annet sted?Det gjenstår å finne Ingeborg Jonsdatter født ca 1692 i Røros' eldte kirkebok. Det skal jeg selv gå løs på etter hvert, selv om min leseferdighet er langt fra optimal.Jon, du nevner i ditt første innlegg Jon Sivertsen Røros og Ingeborg Olsdatter som potensielle foreldre til Ingeborg. Det er vel verdt å undersøke, og jeg er ikke så sikker i min sak lenger. Du fikk meg ned på jorda, og det trengs!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei Astrid!Du har nok gravd litt dypere i dette enn jeg! Så vidt jeg forstår går du systematisk gjennom de periodene med kirkebøker som ikke er digitalisert? Som du, så har jeg også forholdt meg til faddere og oppkalling og trukket noen mer eller mindre logiske slutninger. Når det gjelder Ingeborg Jonsdatter, så får vi håpe at dåpen er innført i kirkeboka i perioden rundt 1692...Hvis hun finnes der, bør vel tvilen være ryddet av veien.Jeg stammer ned fra både Hans Clausen, gift med Kirsten Jonsdatter Brynnils (antakelig datter til Jon Iversen Brynnils), og Marit Clausdatter, gift med Christoffer Bergesen Nyplass.Når det gjelder Claus Koch så har ikke jeg heller sett noe særlig til ham i Rørosbøkene. Faren, Hans Koch er imidlertid omtalt på side 129 og side 424 i RB 4. Ellers så brukte jo Hans Kock og Ole Brynnils noen jordflekker der det nå heter Kokkvold og Brynhildsvoll. Ut fra giftemål og faddere ser det ut til at Koch- og Brynnils-familiene stod hverandre nær.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Jon!Jeg har forsåvidt, etter hva jeg evner og makter, gått gjennom kirkebøkene fra 1720 og videre fremover i tid. Brukte temmelig lang tid på det, men jeg har jo bra med tid som pensjonist:-) Jeg så ikke bare etter Claus og Ingeborgs barn, men også mye annet. Det var slitsomt, men innimellom også spennende.Jeg stammer også fra Claus og Ingeborgs sønn Hans. Videre fra fra Hans og Kirstens datter Ingeborg f. 1760 og hennes andre ektemann Ole Jonsen Kuråsen.Jeg legger nå dette på is en stund - jeg mener spørsmålet om Ingeborg Jonsdatters opprinnelse. Jeg har nå kommet frem med min noe luftige hypotese uten å ha fremskaffet den nødvendige verifikasjon.Og jeg vil holde øynene åpne for andre muligheter!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei igjen. Hypoteser skal jo være luftige :) Vi har i hvert fall fått slått fast at informasjonen i Rørosbøkene må dobbeltsjekkes og trippelsjekkes. Og artig er det at man har felles aner og dermed ikke er alene om å slåss med dette!Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei Astrid. Kan du gi lyd fra deg på mail til anaks@online.no. Har noen som vil ha kontakt med deg ang.Bekkosen. Kan ikke ta det her. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Astrid Ryen

Fra kirkebok for Røros:Trefoldighetssøndag 1691 ble Jon Olsen og Kirsti Michelsdatter trolovede.1693 - 22 TrinitatisDito blef Joen Olsens barn døbt (og) kaldet Ingebor (muligens et navn til) Faddere: Malene Folqvartz, Maren Olsd., Karj Sachariasd., Jens Ols., Ole Michelsen(Maren Olsd. og Jens Ols. var i avbleket skrift og vanskelig å lese. Etter Jens Ols. følger to helt blanke sider, øverst på den neste står Ole Michelsen, som sannsynligvis hører med her)1699 - 2 Paaske Dag blef Joen Olsens barn døbt (og) kaldet Olle.Faddere: Hr (?) Bergman: Birritte, Maren Olsd. (et etternavn følger?), Mette Michelsd., Peder Halvorsen, Efven Biørgum, Peder Joensen Comendant.Jeg kan kort nevne at en Jon Olsen hadde en datter Ingeborg døpt i 1692, videre Erich Jonsen Grytbakk en datter ved samme navn med Kirsti Michelsdatter som fadder.Jeg er på ingen måte ferdig med dette, sitter foran leseapparatet og skulle ønske jeg hadde noen til å korrigere meg. Og jeg må igjen si: med alle forbehold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg glemte å si at jeg tror Claus Koch muligens var gift to ganger, og at sønnen Johannes f. ca 1710 hører hjemme i 1. ekteskap (han døde ugift). Datteren Marit døde i 1795 79 år, dvs. født ca 1716. Hun og Ole Bergesen har en datter Karen (hans mor), videre en datter Ingeborg (hennes mor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jon Stolpnessæter

Hei Astrid!Flott at du graver i dette. Har du noen formening om den Ingeborg som ble døpt i 1692 også var Jon Olsen Bekkos' datter? Og at hun da muligens døde nokså liten? Eller er dette en helt annen Jon Olsen?(Jeg har også sett innlegg 42096)Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.