Gå til innhold
Arkivverket

[#39534] Tyding av skrift i dåp Kampen Menighet i 1911 m.v.


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Hei!Kirkeboken finnes i slektsforskerbasen. Jeg fant dåp nr. 52 hvor Kaare Henrik ble født den 6. april 1911 og døpt 17. april s.å. Han ble født uekte og faren var skibsreder Sigurd Bjørnstad og Kirsten Nielsen med et utydelig navn bak. Skibsreder Sigurd Bjørnstad tilhørte sannsynligvis slekten til Bjørnstadrederiet som hadde tilhold i Drammen?(Biørnstad?) Moren kan jeg ikke sette i forbindelse med vår slekt. Mine oldeforeldre Alvilde Stenbek(f.Hansen) og Emil Stenbek(f.Gjertsen) var faddere sammen med en Mons og Hans Kristiansen.I anmerkningsfeltet står merket med b. noe utyddelig. Det kan ligne på Karoline Hansen, Evengsgt. 4 ++Ved F.T. for 1912 bodde Karoline Hansen, f.13.2.1884 som logerende gift i Evensgt. 8 på Kampen sammen med Kaare Hendrick f. 6.4.1911 også som logerende. Karoline var anmerket gift, men mannen var ikke på samme adresse. I 1911 bodde Alvilde og Emil Stenbek på samme adresse og i 1912 bodde Marie Lovise Hansen(f.Larsen) på samme adresse. Marie var mor til Alvilde.Jeg har hørt en historie om at en skipsreder fikk barn med en person i vår slekt, så derfor er jegg litt interessert i å finne m er ut av saken.Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei, har ikke noe svar, leger bare ved ei Lenketil denne siden: Kampen, Ministerialbok nr. F 0010 (1905-1917), Fødte og døpte 1911, side 149.hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei. Kan hjelpe bare litt. Etter Kirsten Nielsen er adr. Drammen Kirkeplass 4. I anmerk.: Karoline Hansen for hvem barnet er bortsatt.Håper noen andre kan tyde resten. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg tror den en av fadderene heter Marie Kristiansen, ikke Mons Kristiansen. Dessuten mener jeg det står Pauline Hansen, ikke Karoline Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei. Jeg har også knyttet innlegg nr. 39535 til dette innlegget i håp om å få mer fokus på mine spørsmål. Finnes Drammen Kirkeplass idag? Karoline hansen ser ut til å ha overtatt barnet. Hun var antagelig kusine av min oldemor Alvilde Stenbek(født Hansen) eller gift med en min oldemors tre brødre, Hans Kr. Hansen, født 02.12.1880, Oscar J. Hansen, født 25.09.1883 eller Oluf V. Hansen, født 1886. Alle tre bodde i Vålerenggt. 21 som ugifte i 1905. Oscar J. var sjømann i 1905 så han kan ha vært en potensiell ektemann for Karoline. Jeg tenker at Karoline Hansen må ha kjent godt til barnets mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg tror at det er moren, Kirsten Nielsen, som bor i Drammen Kirkeplads 4, farens bopel er oppgitt til ”Kristiania”, det er mulig det står ”her” etterpå, og det vil jeg tro betyr at han bor i Kampen krets. Siden dette er et barn født utenfor ekteskap, var det kanskje arrangert før fødselen at Karoline/Pauline Hansen skulle overta barnet.Kirsten Nielsen er oppgitt til å være hj[emme]værende, det vil antakelig si at hun bor hos foreldrene.Jeg er ikke sikker på at det står Karoline i anmerkningen, det kan heller være (som Ottar Solberg også skriver) ”b. Pauline Hansen, hos hvem barnet er bortsat, Evensg. 4 ”Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Laila m.fl. og takk for hjelp. Det ser ut til at jeg må sjekke folketellinga i Byarkivet for Evensgt. 4. Det virker rart dersom en skipsreder bodde på Kampen, men alt er vel mulig. Jeg har registrert i en del tilfeller at presten skrev feil fødselsår. Jeg har fått bekreftet at skipsrederiet Bilrn Biørnstad & Co. hadde kontor i Drammen, men jeg har ikke funnet at Sigurd Bjørnstad tilhørte den slekten. Jeg har funnet en skipsredersønn Sigurd Bruusgaard født i 1885 i Drammen, som også var skipsrederfamilie i Drammen, i F.t. for 1900. Jeg mener at det står skipsreder foran navnet til Sigurd i lenken? og har problemer med å tyde hva som står skrevet bak Nielsen i lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Bak Kirsten Nielsen står det hj.værende, og jeg mener også det står Skibsreder før Sigurd Bjørnstad. Jeg er ikke sikker på at han bodde på Kampen, det var bare et forslag hvis det står 'her' etter Kristiania.Hvis du er i byarkivet kan du sjekke om du finner Sigurd Bjørnstad i adressebøkene for Kristiania.Jeg ser at Kaare Henrik har fått attester 9/2 1925 og 10/10 1928. Hva skjedde da, tro?Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har også sendt en forespørsel til Kampen Kirke om å tyde og oppgi formalia.Det var mange som fikk attester på samme alder så det ble vel brukt i en eller annen sammenheng. De begynte å arbeide tidlig den gangen og måtte nok dokumentere alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Siden kirkeboka er mikrofilmet, må den være avlevert til Statsarkivet Oslo. Kampen kirke har vel derfor ikke mulighet til å se på originalen...Jeg støtter Laila Kornstad angående tolkningen av anmerkningen. 'b.' henviser til teksten i kolonneoverskrifta, 'ved uægtefødte Børn Anmelderens Navn m.V.'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Jeg har en aktuell kandidat, forutsatt at skipsreder er en bløff. Sigurd Bjørnstad født 20.09.1885. Mor, Gina Olsdatter Stenberg fra Nedre Eiker. Far Olaus Syversen ( Bjørnstad) fra Modum. Jeg tror Sigurd ble født på Modum. Hans foreldre emigrerte i 1904, Sigurd giftet seg med sin kusine på morssiden Marta Olivia 17.01.1915.Han levde på aldershjem i Cando North Dakota i 1976 91 år gl. Jeg tror han ble 106 år. Dette kan jeg undersøke i arkivet av gamle amerikabrev, han har også barn som lever i dag. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Kåre. Jeg er enig med deg at vi må ta med alt i betraktning. Jeg har søkt en god del etter Bjørnstad, men har ikke funnet en annen Sigurd enda. Et rederi som het Biørn Biørnstad & Co. hadde vistnok kontor i Drammen, Kristiania og hovedkontor i Sarpsborg, men jeg har ikke funnet Sigurd i den slekten. Jeg mangler spor etter etter en Trulls Biørnstad og hans søster Anne S. Biørnstad av en søskenflokk i skipsrederfamilien i Sarpsborg. søkt på F.T. i 1865.I Drammen ble det i 1885 født en Sigurd Bruusgaard som ble skipsreder. Presten skrev også en del feil og navn var heller ikke alltid rett.Bløffing kan så klart ha vært tilstede, men sønnen ble bortsatt. Jeg hørte noe snakk om at barnets far hadde knytting til Wilhelmsens rederi ifra min mor for flere år siden uten at jeg har funnet noe dekning for det.Kan det finnes dokumentasjon på hvor personen Sigurd du har funnet hadde opphold/bosted i 1910/1911?Jeg har heller ikke hittil funnet hvordan Caroline som tok hand om barnet var knyttet til mine oldeforeldre. Jeg har registrert at Line Hansen har vært fadder i flere barndåper i Kampen innen slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Sigurd var en periode i Amerika før han emigrerte for resten av livet. Eiker og Drammen er nabokommuner, samtidig kan han ha arbeidet i Kristiania i perioden før han emigrerte. Jeg tror du kan få svar på mye ved å se i noe som heter protokoll over ' bortleide fattige' sannsynligvis er disse i Byarkivet. Her kan du finne barnet fra det ble bortsatt, kommunen betalte bidrag, og det skal finnes vedtak i sosialprotokollene i forbindelse med bortsetting. Her kan det finnes interessante miljøskildringer. Barnet har samme løpenummer fra år til år og kan lett følges. Det kan for eksempel fremgå at faren har emigrert.Mvh Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.